شناسهٔ خبر: 176548 - سرویس مسکن و شهرسازی

آیین ‌رونمایی از تجدیدنظر سوم «نشریه ۵۵» با عنوان «مشخصات فنی عمومی کارهای ساختمانی» برگزار شد

رونمایی آیین ‌رونمایی از تجدیدنظر سوم «نشریه ۵۵» با عنوان «مشخصات فنی عمومی کارهای ساختمانی» مشتمل بر ۱۰ مجلد مختلف و متنوع، برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، آیین ‌رونمایی از تجدیدنظر سوم «نشریه ۵۵» با عنوان «مشخصات فنی عمومی کارهای ساختمانی» مشتمل بر ۱۰ مجلد مختلف و متنوع با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، معاون امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس، دبیر و اعضای کمیته راهبردی، رؤسای کارگروه‌ها همچنین اعضای گروه هماهنگی و تلفیق و ترسیم تصاویر و دبیرخانه تجدیدنظر سوم «نشریه ۵۵»،‌  در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، برگزار شد. 

در این آیین، ابتدا دبیر کمیته راهبردی تجدیدنظر سوم «نشریه ۵۵»، به ارائه مبسوطی از نحوه عملکرد اعضا، رؤسای کارگروه‌ها و دبیرخانه در راستای دستیابی به ویرایش جدید «نشریه ۵۵» موسوم به «تجدیدنظر سوم»، طی تلاش های انجام‌شده در سال‌های اخیر پرداخت.

سپس رئیس کمیته راهبردی تجدیدنظر سوم «نشریه ۵۵»، ضمن تشکر و قدردانی از حضار برای  دستیابی به آخرین دستورالعمل مشخصات کارهای ساختمانی، در قالب تجدیدنظر سوم «نشریه ۵۵»، در دسترس قراردادن این ظابطه برای جامعه مهندسی کشور را مایه مباهات دانست.

محمد شکرچی‌زاده ضمن اشاره به آغاز فرایند بازنگری در ویرایش جدید «نشریه ۵۵» در زمان صدارت خود بر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، از استمرار نوع‌ نگاه علمی و حمایت‌های انجام شده تا حصول به نتیجه نهایی در این زمینه، از ریاست حال حاضر این مرکز نیز تقدیر و تشکر کرد.

 معاون امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز ضمن ابراز خوشحالی از انتشار نسخ تجدیدنظر سوم «نشریه ۵۵»، از تمامی دست‌اندرکاران این مهم سپاسگزاری کرد.

علیرضا توتونچی، یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان برنامه و بودجه کشور را تدوین دستورالعمل، آیین‌نامه، نشریه و نظایر آن برای هدایت صحیح جامعه مهندسی و نظام فنی و اجرایی کشور برشمرد تاجایی‌که بازنگری و تجدیدنظر مستمر در آن‌ها را، بسیار مفید و حیاتی ارزیابی کرد. وی همچنین تهیه و تدوین ضوابط، مقررات و آیین‌نامه‌ها را به‌عنوان بستر اصلی رشد و بالندگی در توسعه پایدار کشورها معرفی کرد.

محمدمهدی حیدری در آیین رونمایی از ویرایش جدید این نشریه ضمن ابراز تشکر از دست‌اندرکاران و اعضای کارگروه ویرایش این نشریه اظهار کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یکی از اصلی‌ترین بازوهای علمی و پژوهشی سازمان برنامه و بودجه کشور برای تدوین دستورالعمل، آیین‌نامه، نشریه و نظایر آن به‌عنوان عالی‌ترین مرجع حاکمیتی تحقیقات کاربردی در حوزه‌های ساختمان، مسکن، شهرسازی و معماری همچنین حمل‌ونقل و ابنیه فنی است که در کسوت اتاق فکر وزارت راه و شهرسازی قریب ۵ دهه است که در این راستا، همت می‌گمارد.

حیدری ابراز امیدواری کرد تا با انتشار عمومی نسخ تجدیدنظر سوم «نشریه ۵۵» برای مهندسان و جامعه مهندسی کشور، شاهد ارتقا کیفیت حوزه ساخت‌وساز همچنین عمران و آبادانی ایران اسلامی، بیش از پیش باشیم.  

لازم به ذکر است، «نشریه ۵۵» با عنوان «مشخصات فنی عمومی کارهای ساختمانی»، با هدف ایجاد هماهنگی و یکنواختی در دستورالعمل‌های اجرایی کارهای ساختمانی کشور و همچنین رعایت اصول، روش‌ها و فنون اجرایی متناسب با امکانات موجود و سازگار با شرایط و مقتضیات اقلیمی کشور، منتشر شده است. این نشریه (ضابطه) با موضوع مشخصات فنی عمومی کارهای ساختمانی برای اولین بار در سال ۱۳۵۳ از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر شد. این سازمان به‌منظور هماهنگی و همگامی با فناوری‌های جدید و تکمیل این مجموعه، در سال ۱۳۸۳نیز اقدام به بازنگری و تجدیدنظر در این نشریه کرد تاجایی‌که با تلاشی قریب یک دهه توسط اساتید و صاحب‌نظران حوزه ساخت‌وساز کشور با مدیریت و راهبری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، موفق به بازنگری ویرایش جدید تحت‌عنوان تجدیدنظر سوم «نشریه ۵۵» در سال ۱۴۰۳ شد. در تدوین تجدیدنظر سوم، حدود ۱۰۰ نفر از استادان، کارشناسان و صاحبنظران برجسته کشور مشارکت فعال داشته‌اند.

این تجدیدنظر شامل ۱۰ جلد مجزا و ۱۴ فصل به ترتیب زیر است:

-    جلد اول: کلیات- سلامت، ایمنی و محیط‌زیست- مستندسازی؛ 
-    جلد دوم: تخریب- ژئوتکنیک؛
-    جلد سوم: بتن و اجرای آن؛
-    جلد چهارم: فولاد و اجرای سازه‌های فولادی؛
-    جلد پنجم: عملیات بنایی، جداکننده‌ها، کف‌ها و سقف‌های کاذب- نمای ساختمان؛
-    جلد ششم: عایق‌کاری؛
-     جلد هفتم: پوشش‌ها؛
-     جلد هشتم: اصول و روش‌های نصب در و پنجره ساختمانی؛
-     جلد نهم: محوطه‌سازی؛
-     جلد دهم: بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود.