شناسهٔ خبر: 17662 - سرویس مسکن و شهرسازی

جزئیات برگزاری دومین نشست برنامه‌ریزی برای تحقق مشهد ۲۰۱۷:

تشریح ۹۹ پروژه با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۲۲۵ میلیارد تومان در تحقق «مشهد ۲۰۱۷»/ ضرورت تشکیل جلسه استانداران سراسر کشور در مشهد/ هفتم اسفندماه زمان داوری ۲۲۰ لوگوی رسیده به دبیرخانه

نشست دومین نشست برنامه‌ریزی برای تحقق مشهد ۲۰۱۷ به ریاست دبیرشورای عالی معماری و شهرسازی و با حضور معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسئولان استان خراسان‌رضوی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد و روند اجرای برنامه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دومین نشست مشهد ۲۰۱۷ عصر روز گذشته (۱۲ بهمن ماه) به ریاست پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی و با حضور فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر معماری و طراحی شهری وزارت راه و شهرسازی، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، نصراله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین مسئولان راه‌آهن کشوری، معاونت برنامه‌ریزی و حمل و نقل جاده‌ای و مسئولان استانی اداره کل راه و شهرسازی، استانداری، فرمانداری، راه‌آهن و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی با ارایه سه پیشنهاد برگزار شد.

در این نشست که با ارایه گزارشاتی از سوی مسئولان استانی همراه بود، فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل دفتر معماری و طراحی شهری وزارت راه و شهرسازی ضمن خواندن صورتجلسه نشست نخست، درباره برنامه‌ریزی برای مشهد ۲۰۱۷ و وظایفی که برای هریک از نهادهای کشوری و استانی تعیین شده است گفت: بر اساس صورتجلسه نخست و با توجه به اعلام آمادگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مقرر شد پروژه‌های کارگروه هوشمندسازی و تامین منابع توسط آن وزارتخانه انجام شود. همچنین تمهیدات لازم برای احداث ایستگاه راه آهن بینالود برعهده شرکت عمران شهرهای جدید و بخشی از پروژه‌های شهرسازی و معماری نیز در حوزه وظایف و اختیارات شرکت عمران و بهسازی شهری ایران قرار گرفته تا برنامه‌های قابل اجرا توسط آن شرکت اعلام شود.

مدیرکل دفتر معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در تشریح وظایف و صورتجلسه نخست برنامه‌ریزی برای مشهد ۲۰۱۷ گفت: طراحی لوگوی مشهد ۲۰۱۷ برعهده دفتر معماری و شهرسازی قرار گرفت و مقرر شد تا مسابقه‌ای با محوریت معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان‌رضوی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در اسرع وقت برنامه‌ریزی و اجرا شود. همچنین مقرر شد تا پیشنهادات اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی درباره انجام پروژه‌های تحقیقاتی و برگزاری مسابقه معماری در قالب موضوع مشهد ۲۰۱۷ به صورت مکتوب به معاون شهرسازی و معماری ارسال شود.

مالواجرد ادامه داد: گزارش کامل اقدامات انجام شده در راستای تحقق مشهد ۲۰۱۷ باید ظرف مدت یک هفته به معاونت معماری و شهرسازی جهت استحضار مقام عالی وزارت راه و شهرسازی ارایه شود و در همین راستا نیز جلسات هماهنگی امور ستادملی عمرانی به منظور پیگیری پیشرفت پروژه ها به صورت ماهیانه تشکیل خواهد شد.

ارسال بیش از ۲۲۰ اثر طراحی شده برای تحقق مشهد ۲۰۱۷ به دبیرخانه

این مدیرکل درباره اقدامات دفتر طراحی و معماری وزارت راه و شهرسازی به ارایه گزارشی درباره اقدامات آن دفتر پرداخت و گفت: فراخوان شرکت در مسابقه طراحی لوگوی مشهد ۲۰۱۷ ماه گذشته برای بیشتر روزنامه‌های کثیرالانتشار ارسال و زمان ارایه آثار طراحی شده ۳۰ بهمن ماه اعلام شد. در حال حاضر نیز بیش از ۲۲۰ اثر به دبیرخانه ستاد رسیده است و قرار است ۷ اسفندماه سال جاری نیز آثار مورد داوری قرار گیرد و در همان روز نتایج اعلام خواهد شد.

پیشنهاد برگزاری همایش ملی و بین‌المللی شهرسازی اسلامی در مشهد

محمد مقدوری معاون استاندار خراسان رضوی درباره پیشنهادات استان برای تحقق مشهد ۲۰۱۷ با ارایه سه محور مهم برای آنها گفت: برگزاری جلسه ستاد عمرانی مشهد ۲۰۱۷ در مشهد با محوریت پروژه‌های میراث‌فرهنگی، برگزاری جلسه استانداران سراسر کشور در مشهد با موضوع مشهد ۲۰۱۷ با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، رئیس بانک مرکزی و معاون فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و همچنین برگزاری همایش ملی و بین‌المللی شهرسازی اسلامی در مشهد با تقدیر از شهرسازان بزرگ جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ از پیشنهادات مسئولان استانی است.

مقدوری همچنین در تشریح تعداد پروژه‌ها و اعتبار موردنیاز ستاد فعالیت عمرانی مشهد ۲۰۱۷ گفت: جمعا ۹۹ پروژه با اعتبار ۱۲۲۵ میلیارد تومان در حوزه‌های شهرسازی و معماری، حمل و نقل، هوشمندسازی و امور عمرانی و توسعه زیرساخت‌ها تعریف شده است که در حوزه معماری و شهرسازی ۳۶ پروژه، در حوزه حمل و نقل ۳۲ پروژه، هوشمندسازی ۱۳ پروژه و امور عمرانی و توسعه زیرساخت‌ها ۱۸ پروژه را تعریف و مشخص کرده‌ایم.

انجام طراحی ایستگاه راه‌آهن بینالود

همچنین در این نشست حبیب‌الله طاهرخانی عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با ارائه مختصری از اقدامات انجام شده گفت: شرکت عمران شهرهای جدید در راستای تکلیفی که برای احداث بینالود برعهده دارد با انتخاب مشاور طراحی ایستگاه راه‌آهن بینالود را در دست اقدام دارد و در این بین قرار شد تا شرکت راه‌آهن، اتصال خط آهن ۴ تا ۶ کیلومتری بینالود به مشهد را به سرانجام برساند.

پیشرفت ۹۰ درصدی سالن انتظار ایستگاه راه‌آهن ابومسلم

محمدهادی ضیایی‌مهر مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی با ارایه گزارشی از اقدامات مجموعه خود گفت: راه‌اندازی قطار حومه‌ای نیشابور- بینالود- مشهد یکی از بحث‌هایی است که مکرر در صورتجلسات قید می‌شد که از حدود ۲ ماه قبل راه‌اندازی شده و در حال حاضر در مسیر رفت و برگشت برقرار است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان‌رضوی ادامه داد: در فاز اول برای آنکه مردم بینالود بتوانند از همان قطار بهره‌مند شوند ما در ایستگاه ابومسلم که مجاور ایران خودرو است و حدود ۵ کیلومتر با مسکن مهر فاصله دارد سالن انتظاری را امسال در برنامه کاری خود قرار دادیم و عملیات اجرایی آن را با پیشرفت ۹۰ درصدی انجام دادیم. در برنامه ما است که آن ایستگاه را با سالن انتظاری که دارد فعال کنیم تا مردم منطقه هم بتوانند استفاده کنند که ایستگاه در سه ماهه نخست سال ۹۵ افتتاح می‌شود و قطار حومه‌ای نیز در حال سیر در آن مسیر است.

وی درباره پیشنهادات خود به تقویت ظرفیت قطار فعلی اشاره کرد و گفت: ظرفیت قطار ابومسلم بهتر است تقویت شود و با یک خط شهری، اتوبوس درون شهری در آن منطقه به شهر متصل شود که جلساتی نیز در این‌باره در استان تشکیل شد.

شایان ذکر است در جلسه فوق، محمد مقدوری موضوع شایعات طرح شده مبنی بر عدم تحقق مشهد ۲۰۱۷ را غیرواقعی عنوان کرد و به ارائه توضیحاتی در این‌باره پرداخت و تاکید کرد  که گزارشات ارایه شده، تامین زیرساخت و تحقق بخشی از برنامه‌های تعریف‌شده موضوع غیرواقعی بودن شایعات را تایید می‌کند./