شناسهٔ خبر: 17672 - سرویس ریلی

اریک دوسیو در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

برنامه سالانه ارپ برای ۱۰۰ میلیون سفر ریلی در ایران/ استفاده از ۱۶۵ هکتار اراضی حومه ایستگاه تهران در طرح توسعه/ مطالعات ارپ برای ساخت ایستگاه جدید راه‌آهن در تهران

اریک دوسیو رئیس بخش توسعه اقتصادی شرکت ارپ فرانسه در خاورمیانه از مطالعات این شرکت برای ساخت ایستگاه جدید راه‌آهن در تهران خبر داد و گفت: هدف ما این است که با توسعه حمل و نقل ریلی به ویژه توسعه ایستگاه‌ها٬ سفرهای ریلی در ایران از ۲۰ میلیون سفر به ۱۰۰ میلیون سفر در سال ارتقاء یابد.

اریک دوسیو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت ارپ(AREP)  فرانسه بنا دارد طی یک برنامه جامع، طرح‌های توسعه‌ای ایران را در زمینه حمل و نقل ریلی به ویژه ساخت ایستگاه‌های چندوجهی دنبال کند٬ گفت: هدف این است که با توسعه حمل و نقل ریلی سفرهای ریلی در ایران از ۲۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون سفر در سال افزایش یابد.

وی ادامه داد: ایستگاه‌های راه‌آهن ایران باید به قابلیتی برسند که حرکت قطارهای سریع‌السیر در آن‌ها امکان‌پذیر شود.

دوسیو با اشاره به وجود ۱۶۵ هکتار اراضی در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن تهران٬ گفت: نوسازی و بهسازی ایستگاه راه‌آهن تهران با استفاده از این اراضی صورت می‌گیرد.

رئیس بخش توسعه اقتصادی شرکت ارپ فرانسه در خاورمیانه یادآور شد: بخش دیگر کار شرکت ارپ برای تأمین مالی پروژه است که وقتی اطراف ایستگاه به فضای تجاری تبدیل شود با جذب سرمایه‌گذار می‌توان بخشی از هزینه‌های پروژه را تأمین کرد.

وی به ایستگاه سنت لازار پاریس اشاره و اظهار کرد: در تأمین مالی این پروژه بزرگ که توسط ارپ نوسازی شد٬ ۷۵ درصد بخش خصوصی حضور داشت و در ایران نیز مسیرهایی برای تأمین مالی پروژه دنبال می‌شود.

دوسیو با یادآوری اینکه ارپ در نوسازی و توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن ایران مشاوره ارائه می‌دهد و وارد فاز اجرایی نخواهد شد٬ افزود: در حال حاضر طرح هدایت‌کننده و جامع پروژه سه ایستگاه راه‌آهن تهران٬ قم و مشهد مورد مطالعه قرار گرفته است تا چارچوب کار مشخص شود.

وی درباره مدت زمانبندی این پروژه٬ گفت: این پروژه از پروژه‌های نگین بوده و زمان‌بر خواهد بود که به عوامل بسیاری بستگی دارد که البته بر اساس قرارداد ارپ باید کار خود را دو ساله به شرکت راه‌آهن ارائه دهد که در صورت دیرکرد متضرر خواهد شد.

رئیس بخش توسعه اقتصادی شرکت ارپ فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا ارپ برای ساخت ایستگاه جدید راه‌آهن به ویژه در تهران برنامه دارد یا خیر٬ گفت: مطالعات ارپ گسترده و جامع خواهد بود و در این زمینه نیز مطالعه و بررسی‌ها انجام خواهد شد و احتمال اینکه ایستگاه جدید راه‌آهن به ویژه در تهران در دستور کار قرار گیرد٬ زیاد است./