شناسهٔ خبر: 17674 - سرویس بنادر و دریانوردی

سعیدنژاد در جمع خبرنگاران:

برگزاری فراخوان بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در فاز ۳ بندر شهید رجایی/ امضای ۲ یادداشت تفاهم بندری با ایتالیا/ قرارداد سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار در مرحله نهایی

محمد سعید نژاد رئیس سازمان بنادر و دریانوری از امضای یادداشت تفاهم ایران و ایتالیا در حوزه بنادر برای توسعه ترانزیت و تبادل کالاهای ترانزیتی و ارتباط تجاری بندر تریست ایتالیا با ایران خبرداد و درباره آخرین وضعیت سرمایه گذاری در بندر چابهار نیز گفت: دولت هند به هیأت مذاکره‌‌کننده خود مجوز داده بود تا بتواند تا ۸۵ میلیون دلار در بندر شهید رجایی ایران سرمایه گذاری کند که قرارداد آن تنظیم شده و بعد از تایید دولت هند عملیات پروژه آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد در جمع خبرنگاران از امضای دو یادداشت تفاهم در ایتالیا در حوزه بنادر و دریانوردی خبرداد و گفت: در همین راستا یادداشت تفاهم خواهرخواندگی بین بندر شهید رجایی ایران و بندر تریست ایتالیا منعقد شد. بندر تریست‌ یکی از بزرگترین بنادر این کشور محسوب می‌شود که به دنبال برقراری ارتباط تجاری با ایران است.در این یادداشت تفاهم دو بندر اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند که توسعه ترانزیت و تبادل کالاهای ترانزیتی از مهم‌ترین اهداف دو طرف قلمداد می‌شود.

‌سعیدنژاد امضای یادداشت تفاهم ایمنی و آتش‌نشانی را از دیگر سندهای امضای شده هیأت ایرانی در ایتالیا عنوان کرد.

وی ادامه داد: ‌در این یادداشت تفاهم بنادر شهیدرجایی و تریست ایتالیا، در مورد همکاری‌ فنی و آموزشی، انتقال تجربیات و انجام مانورهای فنی و آموزشی، انتقال تجربیات و انجام مانورهای ایمنی و آتش‌نشانی مشترک توافق کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از تقاضای شرکت های ایتالیایی برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران خبر داد و گفت‌:‌ متقاضیان سرمایه‌گذاری در بنادر کشور قابل توجه هستند که بر اساس شاخصه‌های سازمان بنادر و دریانوردی همه این مورد برای انتخاب ارجح در دست ارزیابی و بررسی فنی، بازرگانی و مالی است.

وی درباره ورود لاینرهای خارجی به ایران گفت: بعد از مذاکرات اولیه ایران و کشورهای ۱+۵ تعدادی از لاینرهای بین المللی وارد آبهای ایران شدند که با این شرایط باید تجهیزات بندر شهید رجایی را نیز ارتقا دهیم. همچنین برای سرمایه‌گذاری فازهای ۲ و ۳ این بندر پیشنهاداتی وجود دارد. در حال آماده کردن شرایط برای فراخوان بین‌المللی عمومی برای سرمایه‌گذاری در فاز ۳ این بندر هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۸ لاینر بین‌المللی وارد بنادر ایران شدند درباره آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری در بندر چابهار نیز گفت: در این زمینه سال گذشته یادداشت تفاهمی با وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار منعقد شد که این یادداشت تفاهم باید تبدیل به قرارداد شود.

وی با بیان اینکه در مرحله تنطیم قرارداد با طرف هندی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستیم و این قرارداد تقریبا نهایی شده گفت: موضوعی که وجود داد این است که این قرارداد باید در دولت هند به تصویب برسد و بعد از موافقت رسمی هند٬ سرمایه‌گذاری این کشور در بندر چابهار آغاز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: دولت هند به هیأت مذاکره‌‌کننده خود مجوز داده بود تا بتواند تا ۸۵ میلیون دلار در بندر چابهار ایران سرمایه‌گذاری کند که قرارداد آن تنظیم شد و بعد از تایید دولت هند عملیات پروژه آغاز می‌شود./