شناسهٔ خبر: 17678 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس مطرح کرد:

تشریح نحوه تامین مالی خرید ۱۳۸ هواپیمای نو/ خرید هواپیما بدون تضمین مالی دولت بی‌سابقه‌ است/ ورود ۲۰ هواپیمای کوتاه‌برد با ظرفیت ۷۰ نفر/ نوسازی سیستم ناوبری با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری/ موافقت فرانسه با تشکیل مرکز تعمیر، نگهداری و اورهال در ایران

آخوندی مجلس وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انعقاد قرارداد اولیه برای خرید ۱۳۸ فروند هواپیما ایرباس و ای. تی.آر گفت: از موضوعات مهم این است که هیچ تضمینی از سوی دولت و بانک مرکزی نداده‌ایم، ضمن اینکه منبع پرداخت اقساط این هواپیماها از محل عرضه بلیت و خدمات همین هواپیماها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز سه شنبه ۱۳ بهمن با حضور در صحن علنی مجلس در تشریح جزئیات قرارداد خرید هواپیما، توسعه فرودگاهی و زیرساخت‌های ناوبری گفت: در گام اول دو قرارداد بزرگ برای نوسازی ناوگان هوایی ایران در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در این دو قرارداد برای نوسازی ناوگان هوایی کشور اقدام شد که یک قرارداد با شرکت تولید کننده هواپیمای ایرباس برای اجاره به شرکت تملیک ۱۱۸ فروند هواپیما با اعتبار ۱۰.۵ میلیارد دلار است که ۴۵ ایرباس از خانواده ۳۲۰(اعم از ایرباس ۳۲۰ و ایرباس ۳۲۱)، ۴۵ فروند ایرباس ۳۳۰، ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ و ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ هستند که مجموع آنها ۱۱۸ فروند ایرباس برای پرواز در انواع مختلف برای مسیرهای متوسط و قاره‌پیما به اقصی نقاط دنیا است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: علاوه بر این یک قرارداد دیگر در جهت نوسازی ناوگان هوایی ایران با شرکت ATR ایتالیا برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای جت ملخی با ظرفیت ۷۰ نفر برای توسعه پروازهای مناطق کم‌تربرخوردار و کوچک امضا شد.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه مجموع دو قرارداد با ایرباس و ای. تی. آر ۱۳۸ فروند هواپیمای نو برای نوسازی کل صنعت حمل و نقل هوایی ایران است گفت: ظرفیت صندلی‌های هواپیماهای خریداری شده بیش از میزان صندلی‌های هواپیماهای موجود است به طوری‌که با ورود این هواپیما ظرفیت صندلی‌های هواپیماها کشور به بیش از ۲ برابر افزایش می‌یابد.

آخوندی درباره نحوه تحویل این هواپیماها نیز افزود: نحوه تحویل هواپیماهای خریداری شده از ایرباس از سال جاری میلادی (۲۰۱۶) آغاز می‌شود و به مدت ۸ سال به صورت اجاره به شرط تملیک به تدریج در اختیار ایران قرار می‌گیرد. همچنین قرارداد خرید هواپیماهای کوتاه برد ATR سه ساله است. بنابراین هواپیماهای کوچک زودتر از هواپیماهای ایرباس خریداری شده در دسترس قرار می‌گیرند.

آخوندی درباره نحوه تامین مالی خرید هواپیماهای ایرباس و ATR گفت: منبع تامین مالی اولیه این هواپیماها به میزان ۱۵ درصد توسط فروشندگان و ۸۵ درصد مابقی را نیز فروشندگان از محل تأمین‌کنندگان مالی اروپایی‌ فاینانس می‌کنند.

آخوندی گفت: یکی از موضوعات مهم در تامین مالی این هواپیماها این است که هیچ تضمینی از سوی دولت و بانک مرکزی نداده‌ایم، ضمن اینکه منبع پرداخت اقساط این هواپیماها از محل عرضه بلیت و خدمات همین هواپیماها خواهد بود. نحوه تامین مالی خرید این هواپیماها بدون تضمین مالی یک اتفاق بی نظیر در تاریخ قرارداد ایران است که در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب سابقه نداشته است.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در کنار خرید هواپیما، یادداشت تفاهم دیگر در حوزه توسعه فرودگاه امام ﴿ره﴾ منعقد شده است به طوریکه این یادداشت تفاهم ناظر بر این است که یک ترمینال سریع طی یکسال با منابع سرمایه‌گذار (شرکت‌های فرانسوی ا.د.پ و بوی) ایجاد کنیم تا عملیات ترمینال موجود را به این ترمینال منتقل کنیم. علاوه بر این یک ترمینال دیگر در فرودگاه امام با عنوان ترمینال «سلام» با ظرفیت حدود ۵ میلیون مسافر در حال ساخت است که انشاالله برای پاییز سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

ظرفیت مسافری فرودگاه امام ﴿ره﴾ به ۴۵ میلیون مسافر در سال افزایش پیدا می‌کند

وی افزود: با تکمیل دو ترمینال مذکور، عملیات اعزام و پذیرش ترمینال موجود فرودگاه بین المللی امام ﴿ره﴾ به دو ترمینال موقت و ترمینال «سلام» منتقل می‌شود تا ترمینال موجود با ظرفیت ۱۲ میلیون مسافر در سال نوسازی کامل شود. در حال حاضر ظرفیت ترمینال موجود فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ﴿ره﴾ حدود ۶ میلیون مسافر است اما سالانه حدود ۸ میلیون مسافر از طریق آن اعزام و پذیرش می‌شود لذا با مشکلات زیادی مواجه است.

آخوندی گفت: همزمان ترمینال دیگری تحت عنوان ترمینال ایران‌شهر با ظرفیت ۳۰ میلیون مسافر در مدت ۴۰ ماه ساخته می‌شود بنابراین امیدواریم طی ۴۰ ماه آینده ظرفیت مسافری فرودگاه بین‌المللی امام به ۴۵ میلیون مسافر در سال افزایش یابد تا به هاب منطقه تبدیل شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم از یادداشت تفاهم برای نوسازی فرودگاه‌های بین المللی مشهد و اصفهان خبرداد و گفت: در این زمینه یک ترمینال جدید با ظرفیت ۴.۵ میلیون مسافر در این فرودگاه ایجاد می‌شود که امکان عملیات گسترده بین‌المللی از این فرودگاه به اقصی نقاط جهان فراهم خواهد شد.

وی گفت: فرودگاه اصفهان با مشکلات بسیار زیادی مواجه است که این فرودگاه نیز توسعه می‌یابد و با توجه به اینکه این شهر یکی از مراکز توسعه گردشگری است فرودگاه اصفهان باید بتواند در سطح بین‌المللی فعالیت و رقابت کند.

آخوندی گفت: علاوه بر توسعه سه فرودگاه امام، مشهد و اصفهان برای توسعه و بهسازی کامل ۴ فرودگاه تبریز، بوشهر، اهواز و شیراز در حال مذاکره هستیم. امیدواریم با این قراردادها ۷ فرودگاه بین‌المللی ایران را به طور کامل بازسازی کنیم.

سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری برای نوسازی کل سیستم ناوبری هوایی ایران

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اقدام دیگری که در دست اقدام است نوسازی کل سیستم ناوبری هوایی ایران است. ایران یک کریدور طبیعی برای عبور هواپیماها از شرق به غرب و از شمال به جنوب است که متاسفانه از سال ۸۳ تاکنون سیستم ناوبری هوایی ایران بازسازی و نوسازی نشده است. در این راستا سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون دلار برای نوسازی کل سیستم ناوبری هوایی ایران که این ادعای ایران مبنی بر بهترین دالان هوایی منطقه محقق شود.

آخوندی نوسازی ناوگان، نوسازی زیرساخت‌های فرودگاهی و نوسازی ناوبری هوایی را سه اقدام مهم در حوزه هوانوردی عنوان کرد و گفت: البته همزمان با این اقدامات ، اتقاقی که در حال انجام است مذاکره شرکت‌های هواپیمایی خصوصی برای تامین ناوگان است که مورد حمایت وزارت راه و شهرسازی خواهند بود.

وزیر راه و شهرسازی با تشریح وضعیت صنعت هوانوردی ایران گفت: در حال حاضر ۲۵۶ فروند هواپیما در کشور وجود دارد که بدون ایجاد زنجیره ارزش بیش از ۱۰۰ فروند از این هواپیماها زمین گیر هستند. بنابراین فقط ۱۵۰ فروند هواپیما در کشور عملیاتی هستند که عمر آنها به طور میانگین حدود ۲۰ سال است.

انجام ۸۰ درصد پروازها در ۸ فرودگاه کشور/ وضعیت نازل ۴۶ فرودگاه کشور

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ۵۴ فرودگاه در کشور وجود دارد گفت: ۸۰ درصد پروازهای داخلی فقط در ۸ فرودگاه انجام می‌شود و ۴۶ فرودگاه کشور در وضعیت بسیار پایین و نازل فعالیت می‌کنند.

درآمد فرودگاه امام از پروازهای بین‌المللی معادل درآمد ۵۳ فرودگاه کشور

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد پروازهای بین‌المللی در ۳ فرودگاه کشور انجام می‌شود گفت: در آمد فرودگاه بین‌المللی امام به تنهایی از محل این پروازها با ۵۳ فرودگاه دیگر برابری می‌کند.

همچنان مدعی مرکز تعادل منطقه هستیم

وزیر راه و شهرسازی به وضعیت ایران اشاره کرد و گفت: ایران مرکز تعادل منطقه است که برخی قدرت‌های بزرگ و برخی بی‌تدبیرهای داخلی موجب شدند که به صورت تصنعی این مرکز تعادل از ایران خارج شود. در حال حاضر ایران باید مرکز هاب هوایی منطقه باشد.

آخوندی با بیان اینکه عبور جاده ابریشم از ایران با تاریخ بیش از ۲ هزار سال به صورت تصادفی نبوده است بلکه ایران چهارراه ارتباطات جهان در شرق - غرب و در شمال و جنوب بوده است. اگر بخواهیم ایران را به صحنه واقعی بازگردانیم باید مجددا جاده‌ابریشم مدرن و نوین را بازتعریف کنیم و راه‌های هوایی، ریلی، زمینی و دریاهای ایران باید شاهراه اصلی شمال-جنوب و شرق-غرب باشند. لذا هدف ما بازگشت مرکز تعادل به ایران است. چرا مرکز تعادل هوایی باید به جنوب خلیج فارس و شمال غربی ایران منتقل شود؟

وی با تاکید بر اینکه مرکز تعادل طبیعی منطقه در ایران است گفت: اقدامی که ما کردیم بازگشت این منطقه تعادل به ایران است. هر چه ناامنی در جهان و منطقه مشاهده می‌کنیم به دلیل دخالت قدرت‌های بزرگ در این منطقه و بر هم زدن تعادل امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی منطقه است. این اقدام بازگشت نقطه تعادل به ایران است که دنیا این مسئله بازگشت را پذیرفت.

آخوندی با اشاره به قراردادهای ایران در صنعت هوانوردی گفت: این قراردادها بلند مدت است و دوره تحویل هواپیماهای ایرباس ۸ سال و دوره باز پرداخت سرمایه آن نیز ۸ سال است. مفمهوم این قرارداد این است که دنیا پذیرفته یک قرارداد ۱۶ ساله بر مبنای تامین مالی اقساط آن از محل فروش بلیت هواپیماها منعقد کند. این قرارداد پایداری و سرافرازی ایران را نشان می‌دهد.

بازگشت ۲۰ ساله سرمایه سرمایه‌گذاری در فرودگاه امام

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دوره بازگشت سرمایه قرارداد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ﴿ره﴾ نیز حداقل ۲۰ ساله است گفت: شرکتی که صددرصد سرمایه‌گذاری را با ریسک خود می‌پذیرد به مفهموم آن است که پایداری ایران و انقلاب در دنیا پذیرفته شده است.

آخوندی با بیان اینکه ارزش این قراردادها بیش از یک قرارداد تجاری است گفت: این قراردادها نشانه یک تغییر نگرش جهان به اقتصاد ایران است که باید به آن افتخار کرد.

آخوندی افزود: گفته می‌شود ریسک ایران در سیستم ریسک‌های بین‌المللی پیش از تحریم‌ها رده ۴ از رتبه ۸ بوده که بعد از تحریم ها این رتبه به ۷ افزایش یافته است که نشان می‌دهد ایران جزء پر ریسک ترین کشورهای جهان است اما آیا عقد قرارداد ۲۰ ساله بدون هر گونه تضمین دولت و بانک مرکزی این رفتار جهان رفتار با کشوری است که رتبه ۷ از رتبه ۸ در بخش ریسک پذیری است یا نشان دهنده رفتار دنیا با ایران همانند کشورهایی است که کمترین ریسک بین‌المللی را دارند؟ دنیا و اروپا پذیرفته که ایران کمترین ریسک را دارد در غیر این صورت با دارا بودن رتبه ۷ از ۸ در ریسک بین‌المللی کشوری حاضر به سرمایه‌گذاری و عقد این قراردادها در ایران نمی‌شد.

خرید ۱۲ میلیارد دلار بلیت از ایرلاین‌های خارجی توسط ایرانیان در سه سال

آخوندی با بیان اینکه به دنبال افزاش رقابت در سطح جهان و افزایش سهم ایران از بازار بین‌المللی هستیم گفت: از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۳ برآورد سازمان هواپیمایی این است که بیش از ۱۲ میلیارد دلار توسط ایرانیان از شرکت‌های هواپیمایی خارجی بلیت خریداری شده است. برآٰورد این رقم توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) نیز این است که سالانه ۴ میلیارد دلار ایرانیان برای پرواز از نقاط مختلف دنیا به ایران و برعکس از ایرلاین‌های خارجی بلیت خریداری می‌کنند در حالی که سهم هواپیماهای جنوب خلیج فارس از پروازهای این منطقه ۸۸ میلیون مسافر در سال است سهم شرکت هما فقط ۴.۶ میلیون مسافر معادل یک بیستم جابجایی مسافر نسبت به ایرلاین‌های جنوب خلیج فارس است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید دارند باید قدرت نخست منطقه باشیم به این معنا است که این تعادل را باید بر هم بزنیم و باید برگردیم به اینکه سهم ما از زنجیره ارزش افزوده جهان افزایش یابد. این همان چیزی است که دنبال آن هستیم. با ورود هواپیماهای نو به ناوگان هوایی ایران دیگر نیاز نیست ایرانیان برای پرواز به نقاط جهان به ایرلاین‌های خارجی متوسل شوند.

وی با اشاره به ورود یک فروند هواپیمای پهن پیکر ایرباس ۳۸۰ متعلق به شرکت هواپیمایی امارات با خلبان ایرانی در فرودگاه بین‌المللی امام در سال گذشته گفت: در قالب قرارداد ۱۱۸ فروند هواپیما ۱۲ فروند هواپیما پهن پیکر ایرباس ۳۸۰ خریداری شده که این غرور ملی به ایران برگردد تا بتوانیم سهمی از زنجیره ارزش تجارت جهانی در صنعت هوانوردی داشته باشیم که با یکسری شعار این سهم را به ترکیه و ایرلاین های اماراتی دادیم و ایرلاین های ایرانی با این مشکلات مواجه شدند.

آخوندی گفت: در چهارسال گذشته ۱۲ میلیارد دلار ارز کشور توسط ایرانیان به ایرلاین‌های خارجی پرداخت شده است بنابراین می‌توان اقساط خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای خریداری شده از ایرباس را در مدت ۸ سال و از محل فروش بلیت پرداخت کنیم. اگر از این میزان فقط ۴۰ درصد وارد بازار ایران شود حجم گسترده‌ای از اشتغال صورت می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی موقعیت‌های افزایش توریسم، خلبانی، کروی پروازی، مهندسی و تعمیر هواپیما، لجستیک و زنجیره ارزش در صنعت را موقعیت‌های اشتغال صنعت هوانوردی عنوان کرد و گفت: یک حجم اشتغال تخصصی بسیار بزرگ را خواهیم داشت.

ایجاد شبکه پروازی در تمام مناطق محروم

آخوندی با تاکید بر ایجاد عدالت جغرافیایی و توجه به مناطق محروم اشاره کرد و گفت: با خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوتاه برد فرودگاه‌هایی که به دلیل نبود ناوگان مناسب فعالیت بسیار کمی داشتند عملیاتی می‌شوند. در واقع در تمام  مناطق محروم شبکه پروازی را ایجاد می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ای.تی.آر. کوتاه برد به دنبال این هستیم که یک ناوگان فقط مخصوص مناطق محروم و فرودگاه‌های درجه دو و سه تامین کنیم. اگر می‌خواهیم کشور و مناطق محروم توسعه یابد سریع ترین و ارزان‌ترین توسعه صنعت هوانوردی است. این حجم از سرمایه‌گذاری برای ساخت این فرودگاه‌ها در سال‌های گذشته صورت گرفت اما به دلیل نبود ناوگان مناسب پروازی در آنها انجام نمی‌شود.

تقسیم ایران به ۵ تا ۶ منطقه با هدف تامین ناوگان کوتاه‌برد

وی گفت: در پی آن هستیم که ایران را به ۵ تا ۶ منطقه تقسیم کنیم و برای هر یک از این مناطق یک سیستم ناوبری هواپیمایی با برد کوتاه درست کنیم که دیگر در مناطقی چون سراوان، ایران‌شهر، زابل و سایر مناطق کوچک پرواز داشته باشیم. این قرارداد با ای.تی.آر. یک شبکه هواپیمایی برای مناطق کوچک است.

تشکیل شرکت ملی تامین و اجاره هواپیما با هدف تامین ۲۰۰ هواپیما برای ایرلاین‌های خصوصی

آخوندی در پاسخ به سوالات نمایندگان مبنی بر نوسازی ناوگان ایرلاین‌های خصوصی نیز گفت: برنامه ما برای افزایش ناوگان هوایی به ۵۰۰ فروند هواپیما است که در این زمینه یک شرکت لیزینک کمپانی ملی تشکیل می‌شود و در اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ که در چهار و پنج بهمن برگزار شد پایه‌های تشکیل این شرکت ملی تامین و اجاره هواپیما در ایران گذاشته شد. ماموریت این شرکت این است که ۲۰۰ هواپیما تامین کند و در اختیار تمام شرکت‌های هواپیمایی خصوصی قرار گیرد.

پرداخت تسهیلات به ایرلاین‌های خصوصی از صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما

وزیر راه و شهرسازی به جلسه روز گذشته خود با مدیرعامل گروه ایرباس اشاره کرد و گفت: در این ملاقات اعلام کردم که از خرید و سیستم اجاره به شرط تملیک برای توسعه ناوگان خود حمایت می‌کنیم بنابراین هم ایرباس و هم ای.تی.آر. را تشویق کردم و گفتم از صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما به ایرلاین‌های خصوصی تسهیلات پرداخت می‌شود.

تشکیل مرکز تعمیر، نگهداری و اورهال اصلی هواپیما در ایران طی توافق با ایرباس

آخوندی درباره پشتیبانی و تعمیر هواپیماها نیز گفت: همزمان با قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیما، یک قرارداد دیگر با ایرباس منعقد کردیم تا مرکز تعمیر، نگهداری و اورهال اصلی در ایران ایجاد شود. آنچه که در این زمینه صورت گرفته پیش نویس قرارداد است. از تحریم فقط ۲ هفته گذشته است و تصور اینکه طی ۲ هفته تمام مراحل یک قرارداد 10.5میلیارد دلاری انجام شود گزاف است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر این قراردادها در حد پیش نویس قرارداد است که هم ایرباس و هم ایران باید طی ۲۰ روز پس از امضای این پیش نویس تمام مجوزها و مراحل قانونی را برای انعقاد قرارداد نهایی طی کنند.

آخوندی گفت: در تمام قراردادهای بزرگ ابتدا یک پیش نویس قرارداد امضا می‌شود و بر اساس پیش نویس قرارداد مراحل تصویب قرارداد نهایی طی می‌شود. در پیش نویس قرارداد تمام شرایط قرارداد از جمله مراحل تحویل، تامین مالی، سیستم‌های پشتیبانی و ساخت قطعات مشخص می‌شود.

وی گفت: یک قرارداد دیگر با ایرباس این است که طی توافق با این شرکت مقرر شد ایرباس در این دوره به صنعت ساخت و ساز قطعه ایران کمک کند و از ایران قطعات ایرباس خریداری کند و این قطعات ساخته شده توسط ایران وارد جهان شود./