شناسهٔ خبر: 177416 - سرویس بنادر و دریانوردی

پنل تخصصی صنایع دریایی و فناوری‌های نوین برگزار شد؛

اهمیت ویژه صنایع دریایی، بنادر و کشتیرانی نسل چهارم مبتنی بر فناوری نوظهور

همایش ضرورت حرکت به سمت صنایع دریایی نسل چهارم مبتنی بر هوش مصنوعی و کاربردهای آن در صنایع دریایی و بندر و کشتیرانی نسل چهارم در پنل تخصصی صنایع دریایی و فناوری های نوین به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی به منظور برگزاری بیست و هشتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور که قرار است نهم مهرماه سال جاری برگزار شود، پنل تخصصی صنایع دریایی و فناوری های نوین به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و به ریاست نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در ابتدا علی اکبر مرزبان؛ عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه شعار بیست و هشتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور، «توسعه دریایی در بستری ایمن با مشارکت عمومی» است، اظهار داشت: این شعار برگرفته از توسعه دریامحور، شعار سال ۲۰۲۴ سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) و شعار سال ۱۴۰۳ کشور است، عنوان کرد: ۱۷۶ کشور عضو آیمو اگر شاهد تحول بنیادی در حوزه صنعت دریانوردی هستند نباید از رسالت اصلی خود که ایمنی دریانوردی است، غافل شوند و هر تحولی در حوزه دریایی باید با توجه به ایمنی دریایی، مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: توجه به مسائل زیست محیطی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و امیدوار هستیم بتوانیم جنبه های توسعه دریایی در بستری ایمن با مشارکت عمومی را به خوبی بررسی کنیم و نباید به بهانه توسعه دریایی از ایمنی و مسائل زیست محیطی، غافل شویم.

توسعه دریایی در کل نوار ساحلی شمال و جنوب باید به صورت متوازن انجام شود

در ادامه کریم اکبری؛ رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نداجا و رییس پنل تخصصی صنایع دریایی و فناوری های نوین با اشاره به محورهای پنل تخصصی صنایع دریایی و فناوری های نوین، اعلام کرد: این پنل در سه محور بررسی چالش های صنعت کشتی سازی و تعمیرات با رویکرد نوسازی و توسعه ناوگان، رویکردهای همخوانی فناوری های نوین و الزامات آیمو با نگاه به صنایع دریایی داخل کشور و همچنین حرکت به سمت صنایع دریایی نسل 4، مدنظر قرار خواهد کرد.

اکبری با تاکید بر اینکه در حوزه توسعه دریایی طی سالیان گذشته اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است، گفت: قدرت دریایی کشور ما صرفا شامل نیروی دریایی نیست و تمامی عوامل دخیل در حوزه دریا را در بر می گیرد و فعالیت مشترک و هماهنگ، موجب توسعه هرچه بیشتر خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم با اقدام عملی و همه جانبه، شاهد توسعه صنعت دریایی در بستری امن و ایمن به صورت متوازن در کل نوار ساحلی کشور را شاهد باشیم.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نداجا با بیان اینکه مقوله توسعه سواحل مکران مغفول مانده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با نگاهی جدی در این خصوص شاهد اقدامات عملی باشیم؛ رهبری سواحل مکران را گنج پنهان نامید و باید بدانیم در کشور زیرساخت های بسیار خوبی در حوزه دریایی داریم که به نحو مطلوب از این زیرساخت ها و منابع انسانی متخصص، استفاده نمی شود و امیدواریم در کل نوار ساحلی شمال و جنوب شاهد توسعه دریایی کشور باشیم.

بالا رفتن میانگین سنی نیروی انسانی در حوزه دریایی نگران کننده است

پس از آن حسن ضیایی؛ مدیرعامل شرکت فنی مهندسی صنعت و دریایی فن آوران سیراف با اشاره به اینکه استفاده از تمامی ظرفیت های کشور به ویژه بخش خصوصی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، قابل تقدیر است، اظهار داشت: خوشحالیم که رویکرد جدید استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی به خوبی مدنظر قرار گرفته است و باید بدانیم توسعه دریایی در راستای حمایت از حمل و نقل است.

وی افزود: بررسی چالش های صنعت کشتی سازی و تعمیرات در طی جلسات مختلف در دستورکار قرار گرفت و در این راستا باید ظرفیت سنجی صنعت کشتی سازی و تعمیرات در کشور باید مدنظر قرار گیرد، نیازهای صنعت SHIPPING به طور نظام مند به صنعت اعلام شود و همچنین در چارچوب حمایت از قانون تولید داخل، استراتژی مناسب برای همگام سازی تامین نیازهای این صنعت مدنظر قرار گیرد و استفاده حداکثری از صنعت کشتی سازی و تعمیرات در کشور، تهیه شود.

مدیرعامل شرکت فنی مهندسی صنعت و دریایی فن آوران سیراف با تاکید بر اینکه باید توسعه یکباره رقم نمی خورد، عنوان کرد: صنعت کشتی سازی یک صنعت مادر است و نباید به آن همانند سایر صنایع نگاه کرد، باید شاهد تغییر سیاست های مدیران و سازمان های ارشد کشور در حوزه دریایی باشیم و این اتفاق مستلزم تلاش مضاعف است.

ضیایی ادامه داد: باید استراتژی های بندمدت و کوتاه مدت متناسب با تحولات روز کشتی سازی های دنیا در حوزه شناورها تدوین شود و برنامه ریزی برای ایجاد و تکمیل یاردهای استاندارد و متناسب با ظرفیت سازمان در شمال و جنوب به ویژه در حوزه تعمیرات و اسکراپ (اسقاط و بازیافت) مدنظر قرار گیرد، همچنین باید تدوین استراتژی مدون در تامین منابع و سرمایه گذاری در توسعه یاردهای کشتی سازی، توسعه منابع انسانی متخصص و بانک تخصصی دریایی توسط شورای عالی صنایع دریایی، انجام شود.

وی با تصریح اینکه بالا رفتن میانگین سنی نیروی انسانی در حوزه دریایی نگران کننده است و باید در این زمینه چاره اندیشی شود، تاکید کرد: توسعه در حوزه صنایع دریایی نیازمند توجه هرچه بیشتر به بخش خصوصی است و به طور حتم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این راستا، کارگشا خواهد بود.

باید در مواجه با فناوری‌های دریایی روز دنیا، آماده باشیم

در ادامه این پنل، سامان رضایی؛ دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران با طرح این پرسش که آیا توانسته ایم در مسیر نقشه راه فناوری های دریایی دست یابیم؟ اذعان کرد: پاسخ خیر است و باید تشکیل ستاد رسمی و دائمی رصد و برنامه ریزی فناوری های نوین و الزامات بین المللی و همچنین برگزاری رخدادی مختص برررسی فناوری های نوین و الزاامات و قوانین بین المللی در این خصوص باید مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم در مسیر درست گام برداریم.

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده کشور ما در مواجه با فناوری های نوین هیچ گونه آمادگی نداشته است که در این خصوص می توان به سوخت کم سولفور و آب توازن اشاره کرد: گفت: مطمئنا اگر در مواجه با فناوری ها، آماده نباشیم تمامی این فناوری ها تهدید است و اگر از آمادگی لازم برخوردار باشیم همه این فناوری ها، فرصت تلقی می شود که می تواند ظرفیت های شغلی مختلفی در کشور را ایجاد کند و این مسئله بستگی به سیاست های کشور دارد که قصد داریم در چه مسیری گام برداریم.

باید فناوری‌های مرتبط نسل چهارم صنایع دریایی شناسایی شوند

پس از آن تقی زاده؛ مدیر تحقیق و توسعه سازمان صنایع دریایی به مواردی از جمله اهمیت حرکت به سمت صنایع دریایی نسل چهارم مبتنی بر فناوری نوظهور و پیشرفته، فناوری های نوظهور در حوزه مواد کامپوزیت در صنعت دریایی، هوش مصنوعی و کاربردهای آن در صنایع دریایی و همچنین صنایع دریایی نسل چهارم پیشران نسل پنجم، بندر نسل چهارم و کشتیرانی نسل چهارم و در عین حال گذار از نسل چهارم به نسل پنجم صنعت دریایی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه تمامی ارگان های دریایی کشور باید تلاش خود را در راستای شناسایی فناوری های مرتبط در حرکت به سمت صنایع دریایی نسل چهارم به کار گیرند و با آگاه سازی تمامی ارکان موثر و فرهنگ سازی، آموزش و ترویج مناسب، مسیر دستیابی به اهداف متصور را به صورت تدریجی و فازبندی شده ترسیم کنند، گفت: همچنین پیشنهاد می شود یکی از زیرمجموعه ها در هر ارگان دریایی به عنوان پایلوت یا همکاری مشترک با دیگر ارگان ها جهت پیاده سازی فناوری های تحول دیجیتال و صنعت دریایی نسل چهارم انتخاب شود.

برای توسعه دریایی کشور باید همه ارگان های دریایی کشور پای کار بیایند

در پایان کریم اکبری؛ رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نداجا و رییس پنل تخصصی صنایع دریایی و فناوری های نوین با تاکید بر اینکه امیدوار هستیم با همدلی، همه ارگان های دریایی کشور پای کار بیایند و شاهد توسعه دریایی کشور باشیم، عنوان کرد: روند رسیدن به فناوری های جدید شرایط خاصی را می طلب و باید بدانیم کجا بوده ایم و متناسب با وضعیت فعلی، فناوری های جدید را کسب و رو به جلو، حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه دفاعی شرایط بسیار خوبی در حوزه دریایی داریم و در حوزه تجاری نیز باید  از ظرفیت بخش خصوصی به خوبی استفاده کنیم.