شناسهٔ خبر: 177703 - سرویس هواشناسی

آمادگی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور برای تعامل مشترک با دانشگاه تربیت مدرس

رهنما و تربیت مدرس رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در دیدار با رئیس دانشگاه تربیت مدرس از اعلام آمادگی این پژوهشگاه جهت برقراری تعاملات مشترک با دانشگاه تربیت مدرس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، در راستای همکاری‌های علمی و پژوهشی متقابل، یوسف حجت، رئیس دانشگاه تربیت مدرس با حضور در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور ضمن دیدار و گفت‌وگو با مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور از امکانات و ظرفیت‌های علمی و کاربردی این مجموعه بازدید کرد.

مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در این دیدار ضمن معرفی دستاوردها و سامانه‌های این پژوهشگاه به ویژه سامانه و برنامه موبایلی پیش‌بینی نقطه‌ای وضع هوای کشور و سامانه و برنامه موبایلی هوای اربعین عنوان کرد: این نرم‌افزار پارامترهای مختلف هواشناسی نظیر دمای کمینه، دمای بیشینه، سمت و سرعت باد، بارش، فشار هوا و ... را به کاربران و زائران عتبات عالیات ارائه می‌دهد.

وی گفت: از لحاظ ارائه پیش‌بینی‌های صحیح، سامانه پیش‌بینی نقطه‌ای وضع هوا با نمونه‌های خارجی خود قابل رقابت است که می‌تواند به عنوان سامانه بومی مورد استفاده قرار بگیرد.

رهنما در ادامه به پروژه‌های انجام‌شده این پژوهشگاه در سطح ملی و بین‌المللی همچون طراحی و راه‌اندازی سامانه هشدار و پیش‌بینی سیل، سامانه هشدار و پیش‌بینی گرد و خاک برای ۲۵ کشور منطقه، سامانه پیش‌بینی نقطه‌ای وضع هوا برای ایستگاه‌های تقلیل فشار شرکت ملی گاز ایران، سامانه پیش‌بینی و هشدار آتش‌سوزی برای عرصه‌های طبیعی کشور و سامانه پیش‌بینی نقطه‌ای وضع هوای حرم مطهر رضوی موسوم به هوای حرم اشاره و توضیحاتی ارائه کرد.

وی همچنین در خصوص تولید و انتشار بولتن‌های روزانه تحت عنوان پیش‌بینی گرد و خاک هوای ایران و ۲۵ کشور همسایه و همچنین شاخص پرتو فرابنفش کشور توضیحاتی ارائه کرد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در پایان با اعلام آمادگی به جهت برقراری تعاملات مشترک با دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: با توجه به جایگاه و توانمندی‌های این دانشگاه، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور آماده است تا در حوزه‌های مرتبط علمی و پژوهشی با این دانشگاه همکاری و تعامل داشته باشد.

در ادامه این نشست یوسف حجت، رئیس دانشگاه تربیت مدرس ضمن تشریح دستاوردهای علمی و پژوهشی این دانشگاه در حوزه‌های تخصصی مشترک، به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون زمینه‌های همکاری مشترک با مجموعه پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور پرداخت.

شایان ذکر است، موضوعاتی همچون توسعه و تبادل همکاری‌ها و فعالیت‌های علمی-پژوهشی و آموزشی-ترویجی، همکاری در انجام پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی مشترک، برگزاری کارگاه‌های علمی و پژوهشی و دوره‌های آموزشی مشترک و استفاده از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و امکانات طرفین برخی از عرصه‌های همکاری بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.