شناسهٔ خبر: 177819 - سرویس بنادر و دریانوردی

رشد ۱۰ درصدی تعداد کشتی‌های ورودی به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)

بندر امام تعداد کشتی‌های ورودی به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با ۱۰ درصد رشد در ۶ ماه نخست سال جاری به ۷۸۳ فروند رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان؛ سجاد سبزیوند، معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، از رشد ۱۰ درصدی ورود کشتی‌ها به بندر امام خمینی (ره) در سال جاری خبر داد و گفت: در این بازه زمانی، ۷۸۳ فروند کشتی وارد بندر شده و ۷ هزار و ۱۱۱ مورد عملیات خدمات‌رسانی به این شناورها ارائه شده است. این عملیات شامل ۲۰ هزار و ۵۱۴ ساعت فعالیت دریایی ایمن و بدون حادثه می‌شود.

خدمات راهنمایی و امداد

سبزیوند افزود که ۳ هزار و ۸۹ مورد خدمات راهنمایی به شناورهای متردد ارائه شده که معادل بیش از ۹ هزار ساعت عملیات بوده است وی. همچنین به سهم ۵۰ درصدی کشتی‌های حامل کالای خطرناک اشاره کرد و افزود: ۳۹۴ فروند کشتی به اسکله‌های تأسیسات نفتی و پتروشیمی خدمات دریافت کرده‌اند که نشان‌دهنده اهمیت این بندر در توسعه اقتصاد دریامحور و تولید ناخالص داخلی است.

خدمات امداد و نجات

معاون امور دریایی همچنین از انجام ۹۲ مورد خدمات امداد و نجات به شناورهای متردد خبر داد که شامل ۲۵۶ ساعت عملیات بوده و ۴۱ مورد آن به ارائه خدمات پزشکی به دریانوردان مربوط می‌شود.

لایروبی و آموزش دریانوردان

وی با اشاره به انجام یک میلیون مترمکعب عملیات لایروبی در محدوده اسکله‌ها و مسیر آبراه‌ها به منظور ارتقای ایمنی تردد شناورها از صدور ۶۴۲ فقره گواهینامه دریایی برای دریانوردان خوزستانی و آموزش ۳ هزار و ۶۴۲ فقره مدرک دریایی شامل گواهی ایمنی چهارگانه و بازآموزی ایمنی خبر داد.

ارتقای ایمنی

سبزیوند در ادامه به ارتقاء آماده به کاری علائم کمک ناوبری به ۱۰۰ درصد و انجام تست سیگنال تجهیزات رادیویی جستجو و نجات اشاره کرد و این اقدامات را از جمله اقدامات شاخص حوزه دریایی اداره کل دانست. 

این گزارش نشان‌دهنده تلاش‌های مستمر و مؤثر در راستای افزایش ایمنی و کیفیت خدمات دریایی در بندر امام خمینی(ره) است.