شناسهٔ خبر: 177837 - سرویس مسکن و شهرسازی

«امتیاز فولاد حمایتی به کدام خانه اولی؟» / جزییات را به نقل از دفتر طرح‌ریزی و پایش طرح‌های مسکن بخوانید

ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اولویت در پروژه‌های مسکن حمایتی در مناطق (شهرهای کمتر) برخوردار از طریق بنیادمسکن انقلاب اسلامی میلگرد (فولاد) در حال توزیع است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه به مطلبی منتشر شده در روزنامه «دنیای اقتصاد» تحت‌عنوان «امتیاز فولاد حمایتی به کدام خانه اولی؟» پاسخ داد و برای تنویر افکار عمومی جزئیاتی را تشریح کرد.

برابر مواد ۳ و ۴ قانون جهش تولید مسکن، صندوق ملی مسکن به منظور ایجاد و هم‌افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه مالی بخش مسکن با کارکرد تجمیع و تخصیص منابع مالی، تشکیل شد. این صندوق جهت کمک به ساخت و تامین مسکن حمایتی و اقشار کم‌درآمد کشور اقدام به خرید ۹۰ هزار تن میلگرد کرده است که برابر نیاز اعلامی از سوی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها نسبت به توزیع آن برای استفاده و تکمیل پروژه‌های مذکور اقدام می‌شود. بنابراین اعطای این موارد اولا الزام قانونی است (قانون جهش تولید مسکن) و ثانیا مستمر است؛ بنابراین مقیاس فعلی لزوما ملاک نیست.

بنا بر اعلام سرپرست دفتر طرح‌ریزی و پایش طرح‌های مسکن وزارت راه و شهرسازی موضوع خرید و توزیع فولاد (میلگرد)؛ به تازگی انجام شده و نوبت اول آن برای ارزیابی میزان ترخیص و ادامه عملیات است.

گفتنی است بر اساس آیین‌نامه هیات وزیران به تاریخ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی و تبصره ماده ۱۳ قانون جهش تولید مسکن مصوب ۱۴۰۰ آیین‌نامه نحوه تامین مصالح ساختمانی، فولاد و سیمان در پروژه‌های مسکن حمایتی توزیع می‌شود.

فرآیند توزیع میلگرد ( فولاد) به گونه‌ای است که کاهش در قیمت تمام شده را به دنبال داشته و به طورکامل به مصرف پروژه های مسکن حمایتی می‌رسد.

 همچنین با اولویت در پروژه‌های مسکن حمایتی در مناطق (شهرهای کمتر) برخوردار از طریق بنیادمسکن انقلاب اسلامی میلگرد (فولاد) در حال توزیع است.

بر اساس ارزیابی نسبی مطابق اینکه پروژه‌ها چند طبقه باشند و چه میزان فولاد در آنها استفاده می‌شود؛ (توزیع میلگرد) به میزان ۳۵ الی ۵۰ میلیون تومان برای هر واحد در سهم آورده‌ متقاضیان نهضت ملی مسکن صرفه‌جویی ایجاد می‌کند که در ادامه مشابه همین فرایند می‌توان با اضافه کردن عملیات(خرید وتوزیع) سیمان و توسعه مقیاس آن، میزان صرفه‌جویی در سهم آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن را بیشتر کرد و به عبارت دیگر مسکن با قیمت تمام شده ارزان تری در اختیار متقاضیان یاد شده قرار داد.