شناسهٔ خبر: 177917 - سرویس استان‌ها

۳۳ شهر استان اصفهان دارای مصوبه بافت تاریخی است

لقمانی رئیس اداره نظارت بر اجرای طرح های مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: ۳۳ شهر استان اصفهان دارای مصوبه بافت تاریخی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ جلسه ای با حضور سید عبدالرضا لقمانی رئیس اداره نظارت بر اجرای طرح های مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان و جمعی از شهرداران شهرهای استان، پیرامون بسته تشویقی بافت های تاریخی برگزار شد.  

بسته تشویقی بافت‌های تاریخی با عنوان «راهکارهای تشویقی احیا و تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی» در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسیده است که هدف آن حمایت از رونق‌بخشی و ارتقای کیفیت سکونت در بافت‌های تاریخی است.  

بر این اساس در این نشست ضمن تشریح تمامی بندهای بسته تشویقی بافت های تاریخی، ابهامات موجود مرتفع و مباحث مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.  

رئیس اداره نظارت بر اجرای طرح های مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در این باره اظهار کرد: در کل کشور تعداد ۱۶۸ شهر دارای مصوبه بافت تاریخی است که از این تعداد ۳۳ شهر آن در استان اصفهان قرار دارد.  

وی با بیان اینکه از این شهرها در استان اصفهان، تعداد ۳۲ شهرِ آن دارای محدوده مصوب بافت فرسوده و ناکارمد نیز هستند، افزود: در این جلسه مباحث و مشکلات احتمالی احصا شد تا به لطف خدا بتوان شاهد رونق ساخت و ساز و افزایش تولید مسکن در بافت های تاریخی باشیم.  

لقمانی بیان کرد: در بسته تشویقی بافت‌های تاریخی «راهکارهای تشویقی احیا و تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی»، موضوع تولید مسکن، رفع موانع مربوط به مصوبات کالبدی و طرح های جامع و تفصیلی (تراکم، ارتفاع، سطح اشغال و ...) نیز تعیین شده است.  

وی افزود: علاوه بر این، در این مصوبه ظرفیت سازی و توانمندسازی نیز دیده شده است که موضوعات مربوط به اشتغال، اقتصاد، معافیت های مالیاتی و جبران محرومیت ها و محدودیت هایی که براساس ضوابط برای ساکنین در این بافت ها ایجاد شده و ... را شامل می شود.  

گفتنی است: بسته تشویقی بافت‌های تاریخی ضمن تاکید بر اهمیت توجه به ارزش‌های تاریخی و هویت فرهنگی محدوده‌ها، اجرای قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی را ضرورتی انکارناپذیر عنوان کرده است و تهیه طرح‌های ویژه حفاظت و احیای محدوده بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی را پیش‌شرط بهره‌گیری کامل از ظرفیت‌های توصیه شده در آن قلمداد می‌کند.  

رئیس اداره نظارت بر اجرای طرح های مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در ادامه به اقدامات به عمل آمده در راستای نوسازی بافت های فرسوده شهری استان اشاره کرد و گفت: در استان اصفهان ۱۴ هزار هکتار بافت فرسوده و تاریخی وجود دارد و از سال ۱۴۰۱ تا کنون در مجموع برای ۲۲ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده شهرهای استان اصفهان، پروانه ساختمانی صادر شده است.