شناسهٔ خبر: 178115 - سرویس هواشناسی

هشدار هواشناسی نارنجی در خراسان جنوبی به دنبال فعالیت سامانه بارشی

بارش باران سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی فردا (یکشنبه ۱۵ مهر) در خراسان جنوبی، هشدار هواشناسی نارنجی صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر شده از سوی سازمان هواشناسی، فعالیت یک سامانه بارشی در خراسان جنوبی، روز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تشدید خواهد شد.

این سامانه باعث بروز رگبار باران، رعد و برق، تگرگ، وزش باد شدید موقت و گردوخاک در این منطقه می‌شود.

سازمان هواشناسی هشدار داده است که این شرایط می‌تواند به طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن ناگهانی سطح آب، صاعقه، آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل‌گیری روان آب و سیلاب منجر شود. همچنین، احتمال سقوط سنگ و اشیا از ارتفاعات و رانش کوه نیز وجود دارد.

با توجه به این مخاطرات، توصیه شده است که مردم از تردد غیرضروری و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند و از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در این مناطق پرهیز کنند. همچنین، فعالیت‌های تفریحی مانند طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی نیز به شدت توصیه نمی‌شود.

هواشناسی همچنین از کشاورزان خواسته‌ است تا از استحکام سازه‌های موقت اطمینان حاصل کرده و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را انجام دهند.

در نهایت، تاکید شده است که جابه‌جایی محصولات کشاورزی برداشت شده در فضای باز باید تسریع شود و دستگاه‌های اجرایی نظیر راهداری و وزارت نیرو آمادگی لازم را برای ارائه خدمات و امداد داشته باشند.