شناسهٔ خبر: 178134 - سرویس استان‌ها

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان:

احداث دوربرگردان‌های عریض و استاندارد در راه‌های گلستان ضروری است

گلستان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت: با توجه به افزایش حجم ترافیک محورهای اصلی و بزرگراهی استان و جلوگیری از بروز تصادفات و حفظ جان کاربران جاده‌ای؛ به احداث دوربرگردان‌های عریض و استاندارد در طول راه‌ها نیاز داریم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، عادل مصدقی در دومین جلسه کارگروه تخصصی پیشگیری از جرائم و تخلفات رانندگی استان، با حضور معاون دادگستری، نماینده استانداری و اعضای کارگروه، به نیاز راه‌های استان به احداث دوربرگردان‌های عریض و استاندارد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۲۰ دستگاه دوربرگردان در سطح راه‌های استان موجود است که شامل ۵۶ فقره به شکل نوک منقاری، ۴۵ فقره دوربرگردان عریض و استاندارد و ۱۹ فقره به صورت چپگرد و راستگرد هستند.

مصدقی افزود: با توجه به نقش بسیار مؤثر دوربرگردان‌های عریض و استاندارد در کاهش تصادفات جاده‌ای، به‌ویژه در مناسبت‌های مختلف برای حفاظت از جان کاربران جاده، اهمیت ساخت آن‌ها به‌ویژه برای دو قشر آسیب‌پذیر، یعنی موتورسواران و عابرین پیاده، نمایان می‌شود.

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر، ساخت و احداث ۱۰ دوربرگردان عریض و استاندارد در استان مصوب شده است، گفت: تمامی آن‌ها با برآورد به‌روز اعتباری هر کدام به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان اجرا شدند.

مصدقی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون، مجوز احداث ۴ دوربرگردان عریض و استاندارد دیگر شامل قرق، دلند، نودیجه و ایلوار در استان گرفته شده که قرق و دلند ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و نودیجه و ایلوار در حال تجهیز کارگاه برای احداث هستند.

در ادامه این جلسه، رئیس پلیس راه گلستان آمار تصادفات جاده‌ای استان را ارائه کرد و گفت: در ۶ ماهه سال ۱۴۰۳، تعداد تصادفات فوتی در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش داشته است.

محمود شهرکی با اشاره به کاهش ۶ درصدی تصادفات فوتی استان در ۶ ماهه امسال، اظهار داشت: احداث دوربرگردان‌های استاندارد در نزدیکی مناطق مسکونی و همچنین نصب سرعت‌کاه‌ها و تابلوها و علائم رانندگی، نقش موثری در کاهش تصادفات جاده‌ای، به‌ویژه در شرق استان داشته است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان نیز در این نشست با تأکید بر نقش توسعه راه‌ها و ایمن‌سازی آن‌ها در کاهش تلفات جاده‌ای، تصریح کرد: با تشدید رصدهای نامحسوس جاده‌ای و اعمال احکام قانونی قاطعانه، شاهد تأثیرگذاری آن‌ها در پیشگیری از حوادث جاده‌ای خواهیم بود.

این جلسه با بحث و تبادل نظر پیرامون چگونگی احداث دوربرگردان نودیجه در بزرگراه گرگان-کردکوی (سه‌راهی یساقی) با حضور پیمانکاران مرتبط و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به پایان رسید.