شناسهٔ خبر: 178222 - سرویس جاده‌ای

۵۵۰ کیلومتر از راه‌های کشور با تجهیزات غیرمخرب شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ارزیابی شد

کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اظهار کرد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در راستای حفظ و ارتقاء کیفیت پروژه‌های عمرانی و زیر ساخت های حمل و نقل ، ۵۵۰ کیلومتر از راه‌های کشور را با تجهیزات غیرمخرب و منحصربفرد شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک  با تشریح نقش آفرینی اداره کل مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در شناسایی و به کارگیری تجهیزات نوین از جمله اسکنرهای سطوح جاده‌ای گفت: این شرکت با بهره‌گیری از تجهیزات غیرمخرب ارزیابی روسازی، در زمینه ارزیابی وضعیت موجود روسازی، بررسی علل خرابی روسازی، ارزیابی شاخص‌های وظیفه‌ای و سازه‌ای روسازی، پیاده‌سازی سیستم مدیریت نگهداری روسازی راه و فرودگاه و ارائه طرح بهسازی، تاکنون اقدامات سازنده‌ای در نگهداری راه‌های سراسر کشور انجام داده است.

کیانپور افزود: با توجه به گستره جغرافیایی فعالیت شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک که سراسر کشور را شامل می‌شود، اداره کل مهندسین مشاور علاوه بر بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته غیرمخرب، امکان استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و صحرایی شرکت آزمایشگاه را نیز دارد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در خصوص آخرین اقدامات اداره کل مهندسین مشاور این شرکت گفت: پروژه ارزیابی وضعیت سازه‌ای لایه‌های روسازی با همکاری مشترک میان دفتر نگهداری و ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور به عنوان کارفرما و دفتر مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به عنوان مجری از اردیبهشت امسال و با دستگاه FWD به طول ۷۲۰ کیلومتر آغاز شد که تا به امروز ۵۵۰ کیلومتر از این مسیر مورد ارزیابی قرار گرفته است.

کیانپور افزود: فاز نخست این پروژه از کریدور بزرگراهی بندرعباس- قم در استان هرمزگان به طول ۱۲۰ کیلومتر در ۱۹ قطعه انجام و گزارش آن تحویل کارفرما شده است.

وی ادامه داد: فاز بعدی آزاد راه زنجان- تبریز در حوزه استحفاظی استان زنجان بیش از ۲۰۰ کیلومتر بصورت رفت و برگشت و نیز در حوزه استحفاظی استان آذربایجان شرقی نیز به طول ۲۱۰ کیلومتر مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از ارزیابی ، گزارش آن توسط دفتر مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تحویل شد.

کیانپور با اشاره به اینکه برداشت داده‌های غیرمخرب این مطالعات با تجهیزات افت و خیزسنج ضربه‌ای سبک یا FWD  انجام شده است گفت: این دستگاه با اعمال تنش به روسازی، افت و خیز ناشی از بارگذاری را بوسیله ژئوفون‌ها اندازه‌گیری و ثبت می‏‌نماید. دمای هوا و سطح آسفالت به‏ صورت خودکار توسط دستگاه و دمای عمق لایه آسفالتی دستی توسط کاربر اندازه‌گیری میشود و آزمایش‌های غیرمخرب نظیر چاهک­های دستی و مغزه­گیری توسط آزمایشگاه­های مکانیک خاک استان­های حوزه استحفاظی هر پروژه انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: اداره کل مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بهره‌گیری از دانش تخصصی، نیروی انسانی مجرب و متخصص و تجهیزات پیشرفته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در زمینه مدیریت روسازی، ایمنی و ابنیه فنی توان انجام پروژه‌های مختلف در سطح شبکه و پروژه را دارا است. ضمن اینکه در حوزه خدمات مهندسی این دفتر در حال حاضر دارای نیروهای متخصص و کارشناس ارشد و به همراه تکنسین‌های حرفه‌ای و کاردان در رشته‌های مهندسی عمران، ژئوفیزیک و الکترونیک است که در این مجموعه مشغول خدمت به کشور هستند.