شناسهٔ خبر: 178234 - سرویس بنادر و دریانوردی

افزایش  ۲۰۰ هزار متر مکعبی ظرفیت انبارش و نگهداری فرآورده‌های نفتی  منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره)

بندر امام با افزوده شدن بیش از ۲۰۰ هزار متر مکعب به ظرفیت مخازن انبارش فرآورده‌های نفتی در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره)، ظرفیت نگهداری کالاهای نفتی به بیش از ۷۰۰ هزار تن خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، صدراله بهرامی معاون مهندسی و عمران این اداره کل با اشاره به توسعه ترانزیت فرآورده‌های نفتی در پی استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی  از مزیت‌های اقتصادی این بندر بزرگ تجاری، پروژه‌های احداث مخازن ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی با روند بسیار مطلوبی در حال اجرا است.

بهرامی در ادامه افزود: این مخازن قابلیت ذخیره‌سازی محصولات متنوع سبک، سنگین، قیر، روغن پایه و اکسترکت را داشته که با هدف توسعه ظرفیت‌های استاندارد  با مشارکت بخش خصوصی ساخته می‌شود.

وی افزایش سهم در بازارهای بین‌المللی  و ورود به بازارهای جدید، افزایش توان رقابت‌پذیری بندر و توسعه  سرمایه‌گذاری با توجه به نیاز مشتریان را از مزایای اجرای این طرح‌ها برشمرد.

معاون مهندسی و عمران با توضیح اینکه در حال حاضر  پایانه تخصصی مواد نفتی دارای دو پست اسکله به ظرفیت ۴۲ هزار تن، خطوط انتقال فرآورده‌ها مشتمل بر دو خط ۱۶ ، دو خط ۱۲ و شش خط ۱۰ اینچ به طول ۱۴ کیلومتر است، اظهار داشت: در حال حاضر با بهره‌برداری از ۵۰۰ هزار تن فضای انبارش، عملکرد این بندر طی شش ماه نخست سال جاری به بیش از ۲ میلیون تن رسید.

استقبال از سرمایه‌گذاری جدید در توسعه پایانه‌های نفتی

بهرامی با  اشاره به ضریب اشغال ۹۵ درصدی اسکله‌های نفتی کنونی و بر لزوم تکمیل اسکله‌های در حال ساخت تأکید و خاطرنشان کرد: در صورت بهره‌برداری از این اسکله ۴۲ هزارتنی ضریب اشغال این اسکله‌ها به استانداردهای جهانی نزدیک خواهد شد. 

وی در تشریح اهداف و برنامه‌های توسعه پایانه‌های نفتی بندر امام خمینی(ره) افزود: به منظور جذب حداکثری بازار صادرات و ترانزیت فرآورده‌های نفتی احداث چهارمین پست اسکله نفتی و ۴۰۰ هزار تن مخازن نگهداری در قالب ۶ فرصت سرمایه‌گذاری جدید در دستور کار این اداره کل قرار داد و انتظار می‌رود حداکثر طی سه سال آتی به چرخه عملیاتی افزوده شوند.