شناسهٔ خبر: 17838 - سرویس هوایی

منافع برخی گروه‌ها در نوسازی و تجهیز ناوگان هوایی کشور نیست

هواپيما هما یک کارشناس اقتصادی با اشاره انعقاد قراردادهای مهم زیربنایی، تجاری و صنعتی در سفر رئیس جمهوری به دو کشور اروپایی گفت: این قراردادها با انتقاد برخی گروه ها روبرو شد که به نظر می رسد منافع برخی از آنها در نوسازی و تجهیز ناوگان هوایی کشور نیست.

به گزارش پايگاه خبري وزاتر راه و شهرسازي، فردین یزدانی گفت: نکته مهم اینجاست که مخالفت ها با نوسازی ناوگان هوایی همسو با منافع شرکت های هواپیمایی منطقه صورت می گیرد و فقط کشورهای عربی منطقه برندگان اصلی ادامه ناوگان فرسوده ایران خواهند بود.

این پژوهشگر اقتصادی تاکید کرد: توسعه اقتصادی و تعامل با اقتصاد جهانی، با ناوگان فرسوده امکان پذیر نیست زیرا نخستین ابزار رشد، برخورداری از رفت و آمد ایمن و سالم است؛ در نتیجه هیچ شکی در ضرورت نوسازی ناوگان هوایی نیست.

وی افزود: با توجه به اینکه کشور منافع مالی کافی برای خرید در اختیار ندارد باید از طریق لیزینگ وارد شود که یک برنامه منطقی است زیرا صنعت هوایی ما سودآوری لازم را دارد و اگر در حجم انبوه هواپیما خریدای کنیم، علاوه بر خطوط داخلی، می توانیم خطوط بین المللی را پوشش داده و با شرکت های عربی که اکنون بازار را در دست خود گرفته اند، رقابت کنیم.

به گفته یزدانی، در حال حاضر علاوه بر ناوگان مجهز امارات و عربستان و سایر کشورهای عربی، حتی ناوگان عمان نیز از کشورمان بروزتر است؛ بنابراین بخشی از مخالفت ها خواسته یا ناخواسته همسو با منافع این شرکت ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه افزایش تعامل با دنیا و جذب سرمایه های خارجی نتایج مثبتی برای اقتصاد کشور رقم خواهد زد، افزود: از نظر سیاسی، به تغییر فضای ایران هراسی و تضعیف مساله ایران هراسی در جامعه غرب می انجامد و از نظر اقتصادی با توجه به نیازهای ایران در بخش زیرساخت ها و تقویت بنیه صنعتی، جذب سرمایه گذاری و انتقال فناوری، انعقاد این قراردادها و سندهای همکاری برای رسیدن به اهداف ضروری است.

این پژوهشگر اقتصادی گفت: به نظر می رسد پاسخ به ابهامات، با شفاف سازی در قراردادها امکانپذیر است که می توان این قراردادها را برای کشورمان مثبت تلقی کرد.

به گزارش ایرنا، با اجرای برجام فرصتی برای لغو تحریم ها به دست آمد تا کشورهایی اروپایی روابط اقتصادی و تجاری خود را با ایران از سر گیرند.

امضای قرارداد خرید 118 هواپیما از ایرباس با هدف نوسازی ناوگان هوایی کشور، در حای با برخی انتقادها مواجه شده که پیش از لغو تحریم ها، هواپیمای دسته دوم با واسطه گری، با قیمتی بیش از نرخ خرید یک هواپمای نو، تهیه می شد.