شناسهٔ خبر: 178402 - سرویس استان‌ها

خراسان رضوی رتبه دوم نوسازی بافت فرسوده کشور را کسب کرد

اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: این استان رتبه دوم کشور را از نظر نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده کشور را در سه سال گذشته کسب کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، محمدرضا اسدی، رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری شهرستان گناباد گفت: در راستای اهداف جهش نهضت ملی مسکن، بازسازی ۵۶ هزار و ۲۳۲ واحد مسکونی فرسوده استان خراسان رضوی در قالب طرح بازآفرینی شهری در دستور کار قرار گرفت و تاکنون برای ۲۸ هزار و ۳۸۳ واحد مسکونی پروانه نوسازی صادر شده است.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۵۰۷ واحد ناپایدار در شهر گناباد، ۱۵۰ واحد در شهر بیدخت و ۷۳۱ واحد در شهرهای روشناوند و کاخک از توابع این شهرستان فرسوده است که باید در بازه زمانی چهار ساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ در قالب طرح بازآفرینی شهری مرمت و احیا شوند.

رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار کرد: تاکنون برای ۱۴۱ واحد مسکونی ناکارآمد شهری در شهر گناباد، ۶۸ واحد در شهر بیدخت، ۱۰۶ واحد در شهر روشناوند و ۹۲ واحد در شهر کاخک از توابع شهرستان گناباد پروانه نوسازی صادر شده است.

وی از جذب پنج هزار و ۵۵۶ تن قیر برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری استان خراسان رضوی در ۶ ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰۰ درصد رشد داشته است.

اسدی گفت: ۴۶۵ تن از این میزان قیر برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری شهرستان گناباد تخصیص یافته است.

وی تاکید کرد: اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری باید منطبق بر برنامه اقدام مشترک باشد و هر گونه اجرای این طرح‌ها خارج از برنامه اقدام مشترک تخلف محسوب می‌شود.

رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: هفت هزار و ۳۱۹ هکتار بافت فرسوده، چهار هزار و ۸۰۵ هکتار بافت تاریخی و پنج هزار و ۳۱۳ هکتار سکونت‌گاه غیررسمی در استان خراسان رضوی وجود دارد و از مجموع ۹۶ شهر این استان که برای نوسازی و اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری مصوب شد، ۹۲ شهر مشمول ضوابط تشویقی سکونت‌گاه‌های فرسوده و چهار شهر مشمول طرح احیای بافت‌های تاریخی قرار دارند.

بازآفرینی شهری به عنوان یک واژه عام، مفاهیم دیگری نظیر "بهسازی، نوسازی، بازسازی، توانمندسازی و روان‌بخشی" شهری را در بر می‌گیرد و به مفهوم احیا، تجدید حیات و نوزایی شهری و به عبارت دیگر زنده شدن شهر است.

در بازآفرینی شهری، توسعه شهری به مفهوم رشد کمی عناصر کالبدی شهر برای اسکان جمعیت و ارتقای کیفیت زندگی، در قالب طرح‌های توسعه شهری رخ خواهد داد.

فرسودگی ۸۰ درصد بافت مسکونی شهری گناباد، اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری را به منظور توسعه و عمران این شهرستان جنوبی خراسان رضوی ضروری کرده است.

در اجرای طرح بازآفرینی شهری تلاش می‌شود تا با مشارکت شهروندان، با احیای بافت‌های فرسوده شهری، حیات اجتماعی و رونق اقتصادی به این مناطق بازگردانده شود.

مرکز شهرستان گناباد با چهار شهر گناباد، بیدخت، کاخک و روشناوند و ۱۱۲ روستا در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.