شناسهٔ خبر: 178439 - سرویس هواشناسی

برگزاری «نشست علمیِ فناوری فضایی، ابزار پایش الگوهای آب و هوایی» در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور

مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از برگزاری نشست علمیِ فناوری فضایی، ابزار پایش الگوهای آب و هوایی در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور خبر داد.

مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از برگزاری سلسله نشست‌هایی به مناسبت هفته جهانی در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: این نشست‌ها با همکاری سازمان هواشناسی، سازمان فضایی ایران و چند نهاد دیگر در روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه در پژوهشگاه هواشناسی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به شعار امسال هفته جهانی فضا که «فضا و تغییرات اقلیمی» است، افزود: یکی از روزهای این هفته نیز با عنوان «فناوری فضایی، ابزار پایش الگوهای آب و هوایی» نام‌گذاری شده است و به همین مناسبت، نشست علمی ویژه‌ای در پژوهشگاه برگزار می‌شود.

به گفته وی، در این نشست علمی، جمعی از مسئولان و متخصصان حوزه‌های فضایی و هواشناسی حضور خواهند داشت. معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی،  اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، سازمان هواشناسی، پژوهشگاه فضایی و دانشگاه امیرکبیر از جمله حاضران خواهند بود.

رهنما در خصوص موضوعات مطرح‌شده در این نشست گفت: تاریخچه و برنامه‌های سازمان فضایی کشور از جمله مواردی است که در این نشست بررسی خواهد شد. همچنین، کاربرد تصاویر ماهواره‌ای در بررسی تغییرات اقلیمی و نقش آن در پیش‌بینی‌های هواشناسی از موضوعات مهم دیگر این نشست خواهد بود. مدیران پروژه‌های ماهواره‌های پیام و خیام نیز در خصوص خصوصیات و عملکرد این ماهواره‌ها توضیحاتی ارائه خواهند داد.

وی در پایان افزود: این نشست با جمع‌بندی در خصوص فناوری‌های فضایی و کاربرد آن‌ها در پیش‌بینی‌های هواشناسی خاتمه خواهد یافت و فرصتی برای تبادل نظر و بررسی پیشرفت‌های علمی در این زمینه را فراهم خواهد کرد.