شناسهٔ خبر: 178493 - سرویس هواشناسی

قرارگیری ۱۸۵ ایستگاه جدید هواشناسی در برنامه توسعه ایستگاه‌های کشور

ایستگاه هواشناسی معاون فنی، شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: بر اساس برنامه عملیاتی و طرح جامع توسعه ایستگاه‌های هواشناسی کشور، امسال ۱۸۵ ایستگاه از انواع مختلف در این طرح قرار گرفته که پیش‌بینی می‌شود ۹۰ درصد آنها به بهره‌برداری برسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان هواشناسی کشور، فرح محمدی، معاون فنی، شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور امروز در نشست سالانه رؤسای شبکه دیدبانی ادارات کل هواشناسی استان‌ها در تهران اظهار کرد: این ایستگاه‌ها شامل ایستگاه‌های سینوپتیک تکمیلی، اقلیم‌شناسی، باران‌سنجی، جاده‌ای و... است که بر اساس طرح جامع توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی کشور تأسیس می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی کشور صرفاً بر اساس طرح جامع و اسناد ملی انجام می‌شود، افزود: فشارهای محلی برای ایجاد ایستگاه جدید در خارج چارچوب طرح جامع غیرکارشناسی است و نباید ملاک عمل مدیران استانی قرار گیرد.

معاون فنی، شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: معاونت فنی به ایستگاه‌های جدید خارج از چارچوب طرح جامع اجازه بهره‌برداری نخواهد داد؛ چراکه این ایستگاه‌ها فاقد شناسه ایستگاهی بوده و داده‌های آن در سامانه جامع جمع‌آوری داده‌های هواشناسی کشور شامل «ICS و MCI» منتشر نمی‌شود.

محمدی در بخش دیگری به‌ضرورت ارزیابی در بهبود کیفیت خدمات چرخه دیدبانی جو به‌منظور تولید داده باکیفیت اشاره کرد و گفت: درگذشته فرایند ارزیابی شبکه دیدبانی سازمان هواشناسی کشور به‌صورت خوداظهاری انجام می‌شد که این روش سنتی دیگر پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه اکنون فرایند ارزیابی در شبکه دیدبانی مکانیزه شده است، افزود: بخش مهمی از ارزیابی و ضعف موجود در سامانه ارزیابی Seval به کمک سامانه‌های «متادیتا و بازدید» انجام می‌شود و فعالیت این سیستم به نحوی است که سلیقه‌های شخصی کمترین دخالت را در فرایند ارزیابی دارد.

معاون فنی، شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: این سامانه قادر است اطلاعات کاملی از وضعیت ۳۰۰۰ ایستگاه هواشناسی از نظر نیروی انسانی، تجهیزات، آخرین واسنجی یا کالیبراسیون انجام شده، وضعیت ساختمان و... را در اختیار قرار دهد.

محمدی در ادامه با بیان اینکه بر اساس سیاست‌گذاری‌های کلان سازمان قرار است بخشی از اعتبارات ملی به‌صورت عملکردی توزیع شود، گفت: این عملکردها بر اساس ارزیابی شاخص‌های مختلف شامل وضع موجود و عملکرد در برنامه توسعه استانی به دست می‌آید.

مدیرکل شبکه دیدبانی سازمان هواشناسی کشور نیز در این جلسه به اصلاح شاخص‌های ارزیابی در شبکه دیدبانی اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌شده ارزیابی‌ها با کمترین دخالت و اعمال‌نظر شخصی انجام شود و ملاک عمل عملکرد واقعی افراد یا مجموعه‌ها باشد.

مصطفی ایزدفر در ادامه بر ضرورت رعایت اولویت‌های برنامه جامع توسعه شبکه ایستگاه‌ها هواشناسی در برنامه‌های توسعه استانی اشاره کرد و افزود: محور توسعه و تجهیز شبکه دیدبانی طرح جامع و اسناد بالادستی ملی است.

وی ادامه داد: حتی برای خودکارسازی ایستگاه‌های اقلیم‌شناسی و باران‌سنجی نیز الزاماتی در سازمان سیاست‌گذاری شده که باید رعایت شود و هیچ تغییری بدون رعایت این الزامات نباید در شبکه‌های محلی انجام شود.