شناسهٔ خبر: 178507 - سرویس مسکن و شهرسازی

جزئیات مستدل از زلزله‌ای که ادعا شده بود آزمایش هسته‌ای است/ زمین‌لرزه ۴.۵ ریشتری در عمق ۱۰ متری در سمنان

زلزله زمین لرزه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گزارشی جزئیاتی از زمین لرزه ۱۴ مهر استان سمنان را که با بزرگی ۴.۵ ثبت شد تشریح و بر بازسازی و نوسازی شبکه و جایگزین کردن دستگاه‌های قدیمی پاسخ سریع به زلزله؛ برای کاهش مخاطرات آن تاکید کرد. این گزارش علمی در حالی جزییات زلزله سمنان را بیان می‌کند که برخی رسانه‌های برون‌مرزی مدعی شده بودند در این محل آزمایش هسته‌ای صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گزارشی بخشی از جزئیات زلزله با بزرگی ۴.۵ استان سمنان را که در ساعت ۲۲ و ۴۵ دقیقه در فاصله ۳۶ کیلومتری آرادان و ۱۷ کیلومتری ایج استان در عمق ۱۰ کیلومتری به وقوع پیوست را تشریح کرد. بر اساس گزارش تدوین شده، شدت این زلزله در شهرهای ایج، آردان، فیروزکوه و گرمسار و برخی نقاط استان تهران احساس شد.

بر اساس گزارش ارائه شده، دو پیش لرزه قبل از زلزله اصلی به ترتیب به بزرگی ۴.۲ و ۴ در ساعت‌های ۱۸ و ۱۰ و ۱۹ ثبت شد.

۲۷ دستگاه شتاب‌نگار و پاسخ سریع به زلزله در استان سمنان به روز است

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، استان سمنان دارای ۴۵ ایستگاه شتاب نگاری دیجیتال است که در شهر و روستاهای استان نصب است. تعداد ۲۷ ایستگاه دارای دستگاه‌های شتاب‌نگار مدرن هستند و تعدادی از دستگاه‌های شتاب‌نگار نیز قدیمی هستند که با توجه به لرزه خیز بودن منطقه، ضرورت دارد تا این ایستگاه‌ها و دستگاه‌ها به روز و تقویت شود.

در این گزارش آمده است: با توجه به شتاب نگاشت ثبت شده در ایستگاه‌های شبکه ملی شتاب نگاری در استان‌های سمنان و تهران انتظار زمین لرزه‌ای بزرگ‌تر در این دو استان و سایر مناطق زلزله خیز محتمل است. بنابراین با توجه به لرزه خیز بودن بیشتر مناطق کشور ضرورت دارد تا طراحی، توسعه و تجهیز سامانه‌های هشدار و پاسخ سریع زمین لرزه‌ها که یکی از ابزارهای اصلی در مسیر مدیریت بحران زلزله‌ها هستند به روز و کامل شود.

بر اساس تاکید مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با تخصیص بودجه مناسب و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم می‌توان به این ضرورت مهم در کشور دست یافت و مخاطرات ناشی از زلزله را کاهش داد. همچنین عملکرد دقیق دستگاه‌های نسل چهارم شتاب‌نگار شبکه ملی در این زمین لرزه‌ها حاکی است که بازسازی و نوسازی شبکه و جایگزین کردن دستگاه‌های قدیمی می‌تواند به بهبود ثبت داده‌های شتاب از زمین لرزه کشور منجر شود.