به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(استان قزوین)، وهاب میزانی گفت: اراضی واقع در ضلع شمال آزاد راه قزوین- زنجان به مساحت حدودا ۲۰۰۰ هکتار از سال ۱۳۶۸ بر اساس طرح جامع مصوب شارمند در داخل محدوده شهر قزوین و با کاربری های مسکونی، خدماتی شامل معابر و کاربری های عمومی قرار دارد.
وی افزود: مطابق با مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، اراضی متعلق به دولت واقع در شمال اتوبان به فضای سبز و سایر اراضی به کاربری های شهری اختصاص یافت.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی بیان کرد: پس از آن با عنایت به تصویب طرح جامع شهر قزوین مصوب ۲۲/۴/۹۴ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران اراضی شمال اتوبان به کاربری های خدماتی بزرگ مقیاس اختصاص یافت و هرگونه توسعه مسکونی، اداری و تجاری ممنوع شد.
میزانی افزود: لیکن در راستای پاسخگویی به نیازهای توسعه شهری قزوین بر اساس نرخ رشد جمعیتی و با استناد به مکاتبه شماره ۳۰۰/۹۳۲۹۵ مورخ ۱۹/۷/۹۹ و ۳۰۰/۱۴۱۱۸۳ مورخ ۱۹/۱۰/۱۴۰۰ معاون محترم شهرسازی و معماری و دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مبنی بر اهمیت اراضی شمال اتوبان به عنوان تنها فرصت توسعه شهری ، با در نظر گرفتن کلیه نیازهای شهری و فراشهری مجموعه شهری قزوین و با رعایت احکام طرح های فرادست طرح تفصیلی ویژه اراضی مذکور در دستور کار قرار گرفت.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه اراضی شمال آزاد راه مطابق با طرح جامع مصوب بصورت کاربری های بزرگ مقیاس تثبیت و به عنوان اساس طرح تلقی می گردد هرگونه مداخله تحت عنوان طرح تفصیلی ویژه مشروط به اصلاح طرح جامع مطابق با نظام پهنه بندی های پیشنهادی خواهد بود.
میزانی افزود: لذا بر اساس مطالعات اولیه مهندسین مشاور ذیصلاح و مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان اراضی شمال اتوبان به ۱۲ حوزه شامل پهنه هایی نظیر حوزه شتاب دهنده ها، پردیس های فرهنگی، مراکز رشد و واحدهای فناور، حوزه های سکونت و خدمات وابسته سکونت اختاص یافت.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی افزود: بر این اساس در جلسه مورخ ۲۳/۷/۱۴۰۳ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران چارچول کلی طرح جامع اصلاحی در این محدوده به تصویب رسید.
میزانی در پایان بیان داشت: تعیین دقیق هر یک از کاربری ها، نظام دسترسی و شبکه معابر محدوده، پس از تهیه و تصویب طرح تفصیلی ویژه اراضی شمال آزاد راه و بر اساس طرح جامع اصلاحی قابل استناد و بهره برداری خواهد بود.