شناسهٔ خبر: 178937 - سرویس استان‌ها

کسب رتبه نخست راهداری خراسان رضوی در حوزه سامانه‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای

جایگاه نخست خراسان رضوی در حوزه سامانه های هوشمند جاده ای معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی از کسب رتبه نخست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای برای یک سال متوالی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خراسان رضوی، کاظم قلاسی معاون فنی و راه‌های روستایی استان از کسب رتبه نخست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای برای یک سال متوالی در کشور خبر داد و با اشاره به جایگاه بسیار مهم هوشمند سازی با استفاده از تجهیزات روز سامانه‌های حمل و نقل هوشمند اعلام کرد: جمع آوری داده یک عامل مهم برای پاسخگویی به مشکلات زیر ساخت است. در یک سیستم حمل و نقل هوشمند اطلاعات جزئی و کامل از از جنبه‌های مختلف سیستم فراهم می‌شود. در نتیجه می‌توان عملیاتی مانند نظارت، شناسایی و ردیابی مشکلات را با دقت و سرعت بهتری انجام داد. همچنین منبع اصلی خطا نیز بهتر و سریع‌تر یافت می‌شود.

وی با اشاره به کسب رتبه نخست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در حوزه سامانه‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای برای یک سال متوالی در کشور افزود: مرکز مدیریت راه‌ها بخش مهم و اساسی این اداره کل است و با فعالیت شبانه روزی همکاران موفقیت بسیار بزرگی حاصل شده که از زحمات آنها تشکر و قدردانی می‌کنم.

قلاسی اشاره کرد: در مدت زمان این ارزیابی ۱۲ ماهه، طبق اطلاعات ثبت شده از ۱۴۶ سامانه ثبت تخلف ۴۲۰ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۲۹۸ پلاک رویت شده است. همچنین بر اساس ۱۳۶ دستگاه تردد شمار ۴۰۲ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۸۵۴ وسیله نقلیه در طول محورهای استان خراسان رضوی و ۲۷ میلیون و ۴۳ هزار و ۶۰۲ وسیله نقلیه در مبادی ورودی و خروجی استان تردد داشته‌اند. ضمناً تعداد ۲۳هزار و ۳۳۴ تخلف اضافه تناژ قطعی توسط ۵ سامانه توزین در حین حرکت در محورهای استان ثبت شده است.

این مقام مسئول افزود: از ابتدای مهر ماه ۱۴۰۲ تا انتهای شهریور ۱۴۰۳ تعداد ۶هزار ۸۶۹ شکایت در حوزه حمل و نقل و ۴ هزار و ۹۱۴ شکایت مشکلات راه ثبت و پیگیری شده است.

معاون فنی و راه‌های روستایی استان تعداد کل تماس‌ها با سامانه ۱۴۱ را ۹۲۲ هزار و ۱۶۹ تماس بیان کرد و افزود: از این تعداد ۶۳ هزار و ۶۳ تماس مربوط به بخش پاسخگویی بوده است.

قلاسی خاطر نشان کرد: مرکز مدیریت راه‌ها مسئولیت اطلاع‌رسانی در حوزه وضعیت راه‌ها را بر عهده دارد که شامل اطلاع‌رسانی در مورد آخرین راه‌ها و رخدادهای جاده‌ای، محدودیت‌های تردد، شرایط آب و هوایی و درواقع افزایش آگاهی از وضعیت راه‌ها برای هم‌وطنان قبل از سفر و ایجاد امکان مدیریت سفرها است. در همین راستا امکانات متنوعی در مرکز مدیریت راه‌ها پیش‌بینی شده است.

این امکانات عبارت‌اند از: تلفن، سایت و برنامه کاربردی ۱۴۱، دوربین‌های نظارت تصویری، سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور، سامانه‌های توزین در حال حرکت، تابلوهای پیام متغیر، دستگاه‌های ردیاب، دستگاه‌های ترددشمار و... که همواره تلاش شده است تا عملکرد این سامانه در بالاترین حد ممکن حفظ شود و توسعه و افزایش سطح بهره برداری از آنها با جدیت در حال پیگیری است.