شناسهٔ خبر: 179002 - سرویس مسکن و شهرسازی

در سفر معاون وزیر راه و شهرسازی به قزوین عنوان شد؛

خروج محله آب‌گیلک در شهرک مهدیه قزوین از عنوان بافت فرسوده

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از خروج محله آب‌گیلک در شهرک مهدیه قزوین از عنوان بافت فرسوده خبر داد و گفت: راهبرد اصلی ما در شرکت، شتاب بخشی به نوسازی ابنیه ناپایدار در محلات هدف بازآفرینی شهری است و این موضوع مورد تایید وزیر راه و شهرسازی و اعضای شورای‌عالی معماری و شهرسازی کشور است.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در چهل و پنجمین نشست معاونین شهرسازی و معماری شهرداری‌های کلان‌شهرها، گفت: برنامه هفتم پیشرفت کشور فرصت‌های بسیاری را پیش روی سرمایه گذاران در بافت‌های فرسوده قرار داده است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۲۸ شهر استان قزوین از یک سال گذشته تاکنون با تدوین برنامه‌های توسعه محور صاحب بسته تشویقی بومی بازآفرینی شدند، اظهار کرد: ساکنان بافت‌های فرسوده، تاریخی و حاشیه‌نشینان ولی نعمتان انقلاب به شمار می‌آیند، گفت: تلاش‌ها و اقدام‌های مناسبی توسط دولت و شهرداری‌ها در حوزه بازآفرینی شهری به لحاظ کیفی و کمی انجام شده است، اما تبلیغات و اطلاع‌رسانی درستی در ارائه آمارها نداریم که نیاز است مجموعه عملکردها به لحاظ کیفی و کمی برای مردم و مسئولان تبیین و تشریح شود.

 مهم‌ترین موضوع بازآفرینی شهری حفظ جان انسان‌هاست

 آیینی با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات خوبی در رابطه با نوسازی مسکن انجام شده است، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع بازآفرینی شهری حفظ جان انسان‌ها در محدوده بافت‌های فرسوده است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زلزله شهر بم که در سال ۱۳۸۲ رخ داد منجر به مرگ حدود ۳۴ هزار نفر از هم‌وطنان شد، بیان داشت: راهبرد اصلی ما در شرکت بازآفرینی شهری ایران شتاب بخشی به نوسازی ابنیه ناپایدار در محلات هدف بازآفرینی شهری است و این موضوع مورد تایید وزیر راه و شهرسازی و اعضای شورای‌عالی معماری و شهرسازی کشور است.

 بازآفرینی ۲۰ درصد از بافت‌های ناکارآمد شهری تا پایان برنامه هفتم پیشرفت کشور

 آیینی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم پیشرفت کشور دو شاخص مهم در حوزه بازآفرینی شهری مورد توجه است، بیان داشت: در حوزه راهبردی باید به صورت نسبی یا مطلق سالانه ۴ درصد و در مجموع تا پایان اجرای برنامه ۲۰ درصد از میزان سطح بافت‌های فرسوده و بافت ناکارآمد شهری کاهش یابد، در این خصوص شهرداری‌ها باید اعلام نظر کنند که به چه میزان نسبی و مطلق این کاهش‌ها می‌تواند انجام گیرد.

  خروج محله آب‌گیلک (شهرک مهدیه) قزوین از بافت فرسوده

 آیینی با اعلام اینکه محله آب‌گیلک (شهرک مهدیه) قزوین به عنوان محله پیش‌رو با اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری از محدوده بافت فرسوده شهر خارج شده است، گفت: این محله که قبلاً به دلیل ناپایداری ابنیه، نفوذ ناپذیری معابر و ریزدانگی قطعات به عنوان محله فرسوده شناخته شده بود با تلاش شهرداری قزوین در سنوات اخیر و حمایت دولت (شرکت بازآفرینی شهری ایران) بیش از ۷۰ درصد ابنیه نوسازی و معابر تعریض شده‌اند. هم‌اکنون می‌توان حتی بدون بررسی و آمارگیری دقیق هم اعلام کرد که شاخص‌های بازآفرینی در پایداری مسکن و تامین خدمات به صورت چشمگیری ارتقا یافته و به میزان متوسط محدوده برخوردار شهر قزوین رسیده است.

 برنامه هفتم در حوزه بازآفرینی شهری برنامه مترقی است

 مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه بند الف ماده ۵۲ برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت کشور فرصت بسیار خوبی برای بهره‌برداری از منابع زمین دولت در اختیار بازآفرینی شهری قرار می‌دهد و این هوشمندی دولت و شهرداری است که از این منبع به خوبی استفاده کنند، افزود: بر اساس این بند، وزارت راه و شهرسازی مجاز است به منظور تشویق مالکان به مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده در فرایند معاوضه کلید به کلید واحدهای بافت فرسوده با واحدهای نوساز یا اراضی تحت مالکیت خود با رعایت قوانین، در قیمت کارشناسی واحدهای نوساز یا اراضی معوض مزبور، تا سقف ۴۰ درصد تخفیف اعمال کند و یا اراضی یا واحدهای مسکونی واقع در بافت فرسوده را تا سقف ۴۰ درصد بیش از قیمت کارشناسی، قیمت‌گذاری کند.

 آیینی با بیان اینکه براساس برنامه هفتم پیشرفت کشور، بازآفرینی شهری سوار قطار نهضت ملی مسکن شده است، گفت: بر اساس برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت کشور همه احکام حمایتی و امتیازات قانون، تخفیفات، تسهیلات نهضت ملی مسکن تا پنج واحد مسکن به ازای هر پلاک در محدوده‌های مصوب بازآفرینی شهری (بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت تاریخی و ناکارآمد شهری) تسری داده شده است.

 مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه برنامه هفتم پیشرفت کشور فرصت‌های بسیاری را پیش روی سرمایه‌گذاران در بافت‌های فرسوده قرار داده است که باید در این راستا اطلاع رسانی درستی صورت پذیرد، افزود: کلیه تخفیف‌های بیمه تامین اجتماعی، مالیات، تخفیف‌های نظام مهندسی و صدور پروانه بلاعوض در قالب نهضت ملی مسکن در حوزه بازآفرینی شهری ضمانت اجرایی دارد.

 دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار عنوان کرد: در برنامه هفتم پیشرفت کشور تمامی حمایت‌ها، تخفیف‌ها و مساعدت‌ها در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته برای محلات هدف بازآفرینی شهری پیش‌بینی شده است و پروژه‌های محرک توسعه در صنایع محلی و بومی، گردشگری، ورزشی، آموزشی و فرهنگی در مناطق محروم باید تعریف و اجرا شود. بنابراین در برنامه هفتم پیشرفت کشور تنها ساخت مسکن مطرح نیست بلکه تعریف و اجرای پروژه‌های توسعه محرک توسعه برای ایجاد رونق اقتصادی و تقویت و ارتقای کیفیت زندگی شهری در این محلات است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از روند صدور پروانه ساختمانی در محلات فرسوده توسط برخی از شهردارهای سراسر کشور، اظهار کرد: براساس برنامه هفتم توسعه کشور، پیش‌بینی شده که صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌ها، حداکثر ظرف ۳ ماه باید انجام شود.

 محمدمهدی نوروزیان سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این نشست اظهار کرد: به منظور بازآفرینی و بهسازی فضاهای بافت تاریخی شهری، طرح ویژه توسعه بافت تاریخی با چند محور تدوین شده است.

  نوروزیان اظهار کرد: در حال حاضر ۳۲ هزار و ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی در کشور شناسایی شده است که ۲۰ درصد بافت ناکارآمد شهری را شامل می‌شود و بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ نفر نیز در آن سکونت دارند.

 سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ۴۲ درصد از بناهای ثبت شده در بافت‌های تاریخی کشور، جزو بافت بناهای ناپایدار شهری هستند که ساماندهی و مدیریت آنها یکی از دغدغه‌هایی مدیریت شهری و شهرداری‌ها محسوب می‌شود.

 نوروزیان با اشاره به اینکه متاسفانه میراث فرهنگی و متولیان آن به دور بناها و بافت‌های تاریخی دیوارهای عظیم کشیده اند، تاکید کرد: بسته‌های تشویقی برای ساکنان بافت‌های تاریخی تحت شرایط ویژه و خاص تحت عنوان " مجموعه راه کارهای تشویقی با هدف احیاء و تقویت سکونت در محدوده بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی کشور" تدوین شده و شامل سه بخش ظرفیت‌سازی، توانمندسازی و اقدامات کالبدی در بافت‌های تاریخی می‌شود.

 سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه در بافت‌های تاریخی نیازمند ظرفیت‌سازی و توانمند سازی هستیم، افزود: لازمه اجرای شدن مصوبه اخیر در بافت‌های تاریخی تشکیل شهرداری مستقل در بافت‌های تاریخی است .

 وی افزود: الگوسازی دولت از طریق تهیه طرح‌های ویژه حفاظت و احیاء بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی و تامین خدمات عمومی و ارتقای خدمات شهری برای افزایش کیفیت سکونت (ایجاد ظرفیت‌های سکونتی) از اقدامات ظرفیت سازی در بافت‌های تاریخی به شمار می‌آید.

 نوروزیان تصریح کرد: کاهش هزینه‌های سکونت، بسترسازی برای استفاده از مشارکت جوانان در فرایند برنامه‌ریزی و اجرای طرح تأمین مسکن، ارائه امتیاز انتقال حق توسعه به مالکان، معافیت هزینه‌های برق، گاز و آب برای بناهای تاریخی فرهنگی دارای سکونت، تشکیل مدیریت محله‌محور برای ارتقای هویت سکونتی محلات بافت‌های تاریخی – فرهنگی، توانمندسازی برای کارآفرینی و اشتغال پایدار به عنوان پیش نیازهای توانمندسازی در بافت‌های تاریخی است.

  گفتنی است، در ادامه این نشست تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای با موضوع بازآفرینی شهری بین شرکت بازآفرینی شهری ایران، اداره راه و شهرسازی و شهرداری قزوین به امضا رسید.

  شایان ذکر است با حضور محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از پوستر مسابقه ملی "ایده‌پردازی برای تامین پارکینگ در حوزه ساختمان‌های خصوصی" رونمایی شد.

 همچنین در حاشیه برگزاری این همایش، آئینی از محله آب‌گیلک (شهرک مهدیه) قزوین که به تازگی از محلات بافت فرسوده خارج شده است، بازدید و با تنی چند از ساکنین این محله گفت وگو کرد.

gazven 2