شناسهٔ خبر: 179213 - سرویس استان‌ها

انجام بیش از ۲۴ هزار معاینه فنی خودروی سنگین و نیمه سنگین در استان اردبیل

معاینه فنی سیستان و بلوچستان معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: بیش از۲۴ هزار خودروی سنگین و نیمه سنگین در ۶ ماهه گذشته به مراکز معاینه فنی استان اردبیل مراجعه کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اردبیل، رضا شیرین زاده معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل در بازدید از مرکز معاینه فنی شهرستان پارس آباد گفت: نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۰ هزار و ۱۰۰ خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده بودند در ۶ ماهه گذشته افزایش ۲۰ درصدی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه از تعداد وسایل نقلیه مذکور تعداد ۱۲ هزار و ۵۸۵ خودرو در معاینه قبول و موفق به اخذ برگه معاینه فنی شده تصریح کرد: ۵ هزار و۹۴۴ خودروی مابقی نیز در طی فرایند مذکور مردود شده‌اند.

شیرین زاده با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۵۸۵ خودرو در معاینات فنی اولیه و ۵ هزار و ۵۷۱ خودرو نیز در معاینات فنی بعد از اصلاح عیوب خودرو قبول شده‌اند گفت: افزایش ۱۸۸ در صدی را در مرحله دوم قبولی‌ها داریم.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با بیان اینکه کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از سنگین و نیمه سنگین موظف هستند در دوره‌های زمانی مشخص و منظم نسبت به انجام آزمون معاینات فنی، ایمنی و آلایندگی در مراکز مجاز معاینه فنی اقدام نمایند عنوان کرد: هدف از تاسیس مراکز معاینه فنی کاهش آلودگی هوای ناشی از تردد خودرو ها و افزایش ایمنی تردد خودروها است.

وی فعالیت ۴ مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین را در استان اردبیل یادآور شد و اظهار کرد: از این تعداد ۳ مرکز در شهرستان اردبیل و ۱ مرکز نیز در شهرستان پارس آباد در حال خدمات رسانی به مردم هستند.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل مدت اعتبار برگه‌های معاینه فنی صادر شده را برای خودروهای سنگین و نیمه سنگین با عمر ۱۰ سال برابر ۶ ماه اعلام کرد و افزود: این اعتبار برای خودروهای با عمر بالای ده سال برابر ۳ ماه است.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون هوای پاک دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید برای وسایل نقلیه سنگین شخصی و دولتی چهار سال و برای وسایل نقلیه عمومی یک سال است.