شناسهٔ خبر: 179416 - سرویس استان‌ها

ذخیره سازی بیش از ۳۸ هزار تن شن و نمک برای راهداری زمستانی در خراسان رضوی

دپو شن و نمک معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: برای فصل سرما و راهداری زمستانی ۳۸ هزار ۵۰۰ تن شن و نمک توسط این اداره کل خریداری و ذخیره سازی شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خراسان رضوی؛ علیرضا خجسته معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: برای فصل سرما و راهداری زمستانی ۳۸ هزار ۵۰۰ تن شن و نمک توسط این اداره کل خریداری و ذخیره سازی شده است.

خجسته افزود: در آستانه فصل زمستان این اداره کل تاکنون ۳۸ هزار و ۵۰۰ تن شن و نمک با ارزش ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خریداری و ذخیره سازی کرده است.

وی اظهار کرد: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ۷۲ پایگاه راهداری فعال دارد که شامل ۳۵ راهدارخانه دائمی است که تمامی آنها مجهز به انبار نمک برای اجرای عملیات راهداری زمستانی است.

خجسته با بیان اینکه مجموع ماشین آلات راهداری این ادارۀ کل ۷۱۶ دستگاه است که ۶۷ درصد از این ماشین آلات فرسوده شده‌اند عنوان کرد: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی دارای ۸۳ دستگاه وانت گشت راهداری کمک دار دو دیفرانسیل، ۱۰۴ دستگاه گریدر، ۷۵ دستگاه لودر، ۲ دستگاه تراکتور برفروب، ۳ دستگاه کامیون برفخور، ۷۷ دستگاه کامیون مجهز به نمک پاش و بیل برفروب و ۴۵ دستگاه کامیون مجهز به بیل برفروب است که در زمستان آماده خدمات رسانی هستند.

به گفته این مسئول، میانگین سن ماشین آلات راهداری خراسان رضوی ۲۹ سال است که مطابق استانداردهای موجود، ماشین آلات سنگین با بیش از ۲۵ سال عمر و ماشین آلات سبک با بیش از ۱۵ سال عمر، فرسوده محسوب می‌شوند.

خجسته با اشاره به این که هم اکنون ۶۶۳ دستگاه از ماشین آلات ذکر شده فعال هستند اضافه کرد: از این تعداد ۱۰۸ دستگاه خودرو سبک، ۲۶۶ دستگاه نیمه سنگین و ۲۸۹ دستگاه ماشین آلات سنگین هستند که در عملیات‌های راهداری و راه‌سازی به کار گیری می‌شوند.

به نظر معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، با توجه به فرسودگی بیش از حد ناوگان راهداری و نبود قطعات یدکی اصلی ماشین آلاتی که فرسوده شده‌اند در عمل صرفه اقتصادی برای بازسازی آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای نوسازی ناوگان راه‌سازی و خرید ماشین آلات مورد نیاز در این استان بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است گفت: راهداری با توجه به حجم و نوع فعالیت، باید بهترین و به روزترین ماشین‌آلات را داشته باشد تا بتواند به مأموریت ذاتی خودش که برقراری تردد آسان و ایمن جاده‌ای به‌ویژه در فصول سرد سال است عمل کند.

خجسته گفت: معمولاً از ۱۵ آذر ماه تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده زمانی است که برای راهداری زمستانی در هرسال تعریف می‌شود که تمامی راهداران و ماشین آلات راهداری سبک و سنگین به حالت آماده باش قرار دارند.

وی در خصوص اهمیت راهداری زمستانی بیان داشت: راهداری زمستانی یکی از مهم‌ترین وظایف راهداران در مناطق سردسیر است که با توجه به شرایط آب و هوایی استان خراسان رضوی و احتمال بارش برف و کولاک در فصل زمستان، آمادگی لازم برای مقابله با این شرایط جوی و حفظ باز بودن راه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: راهداری زمستانی با چالش‌های مختلفی از جمله بارش سنگین برف، کولاک، یخ‌بندان، محدودیت دید و افزایش ترافیک روبرو است که این شرایط می‌تواند منجر به بروز حوادث رانندگی، اختلال در تردد و خسارات اقتصادی و حتی جانی شود.