شناسهٔ خبر: 180009 - سرویس مسکن و شهرسازی

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری خبر داد؛

موافقت با ایجاد شهرک مسکونی سقز و الحاق اراضی به شمال شرق سنندج و بیجار برای نهضت ملی مسکن

ببینید | جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با حضور وزیر راه و شهرسازی سرپرست معاونت معماری و شهرسازی از بررسی ابهامات برخی مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری پیش از دولت چهاردهم در خصوص پرونده‌های کمیسیون ماده پنج شهر تهران خبر داد و گفت: در جلسه هشتم شورای‌عالی با ایجاد شهرک مسکونی سقز، الحاق ۷۰ هکتار به شمال‌شرق سنندج و الحاق ۹.۷ هکتار اراضی عسگرآباد به بیجار برای طرح نهضت ملی مسکن موافقت شد.

احمد نیکخواه‌ نائینی سرپرست معاونت معماری و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی از دومین جلسه شورا در دولت چهاردهم و هشتمین جلسه شورا در سال جاری را تشریح کرد و گفت: امروز موضوعات طرح جامع شهرکرد و همچنین موضوعات مرتبط به نهضت ملی مسکن استان کردستان شامل؛ احداث شهرک مسکونی دولتی در سقز،  الحاق اراضی به مساحت ۲۰۱ هکتار به محدوده سنندج در جنوب شهر، الحاق اراضی به مساحت ۷۰ هکتار (توافق با ارتش) به محدوده سنندج واقع در شمال شهر و همچنین الحاق ۹.۷ هکتار به محدوده شهر بیجار مورد بررسی قرار گرفت و در خصوص همه آنها تصمیم‌گیری شد.

موافقت شورای‌عالی شهرسازی و معماری با طرح جامع شهرکرد

سرپرست معاونت معماری و شهرسازی در خصوص طرح جامع شهرکرد گفت: طرح جامع شهرکرد در جلسه امروز بازنگری شد و با افق ۱۴۱۵، با جمعیت‌پذیری ۲۴۸ هزار نفر با نرخ رشد متوسط ۱.۸ درصد و در محدوده ۴ هزار و ۷۰۰ هکتار موافقت شد و این موضوع به تصویب رسید. این طرح علاوه بر موضوعاتی همچون تامین اراضی و تامین سطوح و سرانه‌هایی که مطابق روال عادی شهرها در طرح‌های جامع تعیین‌تکلیف می‌شود با تمرکز ویژه بر روی تامین اراضی نهضت ملی مسکن بود. در تصویب این طرح جامع، تعهدات دولت در موضوع نهضت ملی مسکن، حریم شهر، بلندمرتبه سازی‌های اصولی، شبکه، TOD و حمل و نقل عمومی و سایر موضوعاتی که عموما در طرح‌های جامع مورد بررسی قرار می گیرد با ملاحظات شورا انجام شد.

نیکخواه نائینی همچنین از بررسی دسته موضوعات استان کردستان در جلسه هشتم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد و گفت: تامین زمین در استان کردستان به دلیل توپوگرافی با چالش‌هایی همراه بوده است اما با توجه به این ویژگی، در خصوص برخی از الحاقات نیز در این استان تصمیم گیری شد.

ایجاد شهرک مسکونی سقز مصوب شد

به گفته وی، درباره موضوع مکان‌یابی و طرح جامع شهرک مسکونی دولتی در شهرستان سقز، مقرر شد تا به جای توسعه متصل، شهرک سازی مورد توجه باشد. همچنین احداث شهرک مسکونی سقز در مساحتی بالغ بر ۳۰۰ هکتار و با جمعیت‌پذیری ۲۸ هزار نفر بر اساس مکان‌یابی که به تایید استان رسیده است مصوب شد.

نیکخواه‌نائینی ادامه داد: بر اساس مصوبات امروز شورای‌عالی، طرح جامع شهرک مسکونی سقز با اعمال اصلاحاتی به ستاد شهرک سازی ابلاغ خواهد شد تا متعاقبا نقشه‌های آماده‌سازی و پروانه‌های تاسیس شهرک صادر شود.

موافقت با الحاق ۷۰ هکتار اراضی به شمال‌شرق سنندج برای طرح نهضت ملی مسکن

وی توضیح داد: برای شهر سنندج نیز دو موضوع مربوط به تامین اراضی مورد بررسی قرار گرفت. یکی از موضوعات الحاق اراضی ۷۰ هکتاری در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران  بود که به تصویب رسید و با این مصوبه این اراضی که در شمال‌شرق سنندج واقع است به شهر الحاق خواهد شد. این اراضی استعداد احداث ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی را دارد و در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار می گیرد.

به گفته وی، موضوع دیگر موضوع الحاق اراضی ۲۰۱ هکتاری در جنوب‌غربی شهر سنندج بود که در جلسه شورای‌عالی بررسی شد. این موضوع با توجه به ابهامات به کمیته فنی عودت داده شد. مقرر است تا در کمیته فنی با تکمیل استعلامات و بررسی ابهامات موضوع مجدد بررسی شود و به شورا بازگردد.

تصویب الحاق ۹.۷ هکتار اراضی عسگرآباد به شهر بیجار برای طرح نهضت ملی مسکن

سرپرست معاونت معماری و شهرسازی، بررسی الحاق ۹.۷ هکتار اراضی عسگرآباد به شهر بیجار را از دیگر موضوعات مورد بررسی در جلسه هشتم شورا عنوان کرد و افزود: با الحاق ۹.۷ هکتار اراضی عسگر آباد به شهر بیجار برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن موافقت شد. مقرر است تا در این اراضی ۶۰۰ واحد مسکونی به شکل ۳ طبقه بر روی پیلوت و تراکم ۱۸۰ درصد احداث شود.

نیکخواه نائینی گفت: در دستور آخر شورا، پیرو مکاتبه سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر «ضرورت بررسی ابهامات موجود در برخی مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص پرونده‌های کمیسیون ماده پنج شهر تهران پیش از استقرار دولت چهاردهم»، موضوع مصوبات قبلی این شورا در دستور بررسی قرار گرفت.

به گفته نیکخواه نائینی، بر اساس مکاتبه مرجع نظارتی ملاحظاتی  نظیر نحوه تامین  سرانه‌های خدماتی و  تغییر کاربری سرانه‌های خدماتی پشتیبان سکونت و ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی و بعضی ملاحظات قانونی دیگر  مطرح شده بود که بر اساس تصمیم شورا مقرر شد، کلیه مصوبات اخیر شورای عالی در خصوص مغایرت‌های اساسی شهر در اسرع وقت توسط منتخبی از اعضای کمیته‌ فنی شورای عالی با حضور نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور، شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی کشور و شهرداری تهران از حیث رعایت قوانین و مقررات ملاک عمل، مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه موضوع جهت اخذ تصمیم مقتضی به شورای‌عالی منعکس شود.