شناسهٔ خبر: 180085 - سرویس جاده‌ای

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت تاکید کرد؛

استفاده از توان و تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان در روسازی جاده‌ها

محمد رضا کدخدا زاده معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت:‌ در حال حاضر ۹۰ درصد بار و مسافر کشور از طریق شبکه جاده‌ای کشور جابه جا می‌شوند و شرکت ساخت وتوسعه در تلاش است با استفاده از تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان روش‌های نوینی برای افزایش کیفیت و عمر روسازی‌های آسفالتی به کار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا کدخدازاده معاون ساخت و توسعه راه‌ها امروز ۸ آبان در مراسم افتتاحیه شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات گفت: ایران کشوری است که ۹۰ درصد جابه‌جایی بار و مسافر آن از طریق جاده‌ها انجام می‌شود و همین امر توجه بیشتر بر نحوه اجرای رویه‌های آسفالتی را که موجب کم کردن هزینه‌های جابه‌جایی و حمل و نقل است بیشتر نمایان می‌کند.

کدخدا زاده ادامه داد: در ارزش‌بخشی به قیر تمرکز اصلی بر ارتقای کیفیت آسفالت و بهره مندی از فناوری‌های نوین در رسیدن به این هدف است و خوشبختانه در سال گذشته پیشرفت قابل‌توجهی در افزایش کیفیت و طول عمر آسفالت‌ها حاصل شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر نوسانات قیمت جهانی نفت و قیر در کنار تنگناهای اقتصادی و تحریم که کشور با آن درگیر است، ارزش قیر را دوچندان‌ ساخته است.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها توضیح داد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، متولی تکمیل شبکه راه‌های اصلی، بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور است و در این مسیر از پیمانکاران درخواست دارد توجه ویژه به دستگاه‌های پخت و پخش آسفالت، نحوه حمل و نگهداری آسفالت حین اجرا، کنترل وسایل و تجهیزات پخش و نحوه اجرا داشته باشند.

کدخدا زاده اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲، ۳ هزار میلیارد تومان معادل ۴۳۰ هزار تن قیر در اختیار شرکت ساخت قرار گرفت و با این حجم از قیر سعی شد ارتقای کیفیت در اولویت قرار گیرد که نخستین قدم کالیبره کردن کارخانجات بود.

وی افزود: در بحث نوسازی ماشین‌آلات نیز گام‌های خوبی برداشته شده است که در مشخصات آسفالت قابل مشاهده است، اما همچنان نیازمند نوسازی ماشین‌آلات و در برخی موارد استفاده از پتانسیل‌های خارجی هستیم.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها همچنین استفاده از توان و تخصص شرکت‌های دانش بنیان در زمینه آسفالت را از دیگر دستاوردهای شرکت ساخت و توسعه دانست و گفت: استفاده از آسفالت پلیمری، گوگردی و قیرهای اصلاح شده در روسازی به ویژه در راه‌های جنوب کشور قرار گرفته است که این تجربه می‌تواند در سایر راه‌های کشور نیز به کار گرفته شود.

کدخدازاده در پایان با اشاره به حمایت شرکت ساخت از بخش خصوصی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد قیر کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود که می‌تواند با ایجاد فضای رقابتی به افزایش کیفیت قیر نیز منجر شود.