به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مجید کیانپور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک درآئین آغاز به کار شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: برگزاری دورههای و سالانه همایش قیر و آسفالت کشور و مشارکت فعال کارفرمایان پروژههای راهسازی، شرکتهای تولید کننده قیر، پیمانکاران راهسازی، مهندسان مشاور و سایر دست اندرکاران صنعت قیر و آسفالت، اساتید دانشگاه و دانشجویان مراکز دانشگاهی، فرصت مغتنمی برای به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات به منظور افزایش دوام و ارتقاء سطح کیفی پروژهها است.
کیانپور با اشاره به ارائه مقالات علمی تخصصی و پژوهشی کاربردی که در این همایش ارائه میشود افزود: این مقالات میتواند زمینه ساز تولید نشریات، استانداردها و آئین نامههای مرتبط باشد و این امر میتواند از نشانههای توسعه یافتگی صنعت قیر و آسفالت کشور باشد و ارائه مقالات علمی و برگزاری کارگاههای آموزشی در همایش قیر و آسفالت نیز مبین وجود ارتباط عمیق میان صنعت و محققین در جهت توسعه و پیشرفت کشور است.
کیانپور در بخش دیگر از سخنان خود به چالشهای صنعت قیر و آسفالت و فرصتهای پیش رو، پرداخت و تصریح کرد: مطابق با قانون بودجه امسال، وزارت نفت مکلف شده است که مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تهیه مواد اولیه قیر پایه (VB) به دستگاههای اجرایی مرتبط تخصیص دهد که از این میان سهم وزارت راه و شهرسازی برای اجرا و بهسازی راههای فرعی، روستایی و...، شبکه راههای اصلی و فرعی کشور، معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرحهای مسکن مهر و نهضت ملی به میزان ۴۸ درصد و سهم بنیاد مسکن (برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها و طرحهای هادی) به مقدار ۲۰ درصد و در حوزه وزارت کشور (برای آسفالت معابر شهرها) ۱۷ درصد و در مجموع ۸۵ درصد از سهم مذکور را شامل میشود که امیدوارم با توجه به محدودیتهای فصلی برای پروژههای راهسازی، به درستی عملیاتی شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر اطلاعات آماری نشان میدهد که تولید قیر در ایران، سالانه به حدود ۶ میلیون تن میرسد که در حدود ۴ میلیون تن از مجموع قیر تولیدی ایران ظرفیت صادراتی دارد و مابقی آن یعنی در حدود ۲ میلیون تن آن در داخل کشور به مصرف میرسد. در این میان، علیرغم آنکه نظامنامه ارزیابی کیفی قیر، مبنی بر پایش و ارزیابی کیفیت این محصول در فرایند بارگیری تا مرحله انبارش آن در مخازن ذخیره قیر و همچنین در طی اجرای روسازیهای آسفالتی به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده، لیکن پایش و ارزیابی کیفیت قیر بجز در فرایند انجام طرحهای اختلاط آزمایشگاهی در سایر موارد، مغفول مانده است و بجز در معدود مواردی، توجه چندانی به آن نمیشود.
وی با اشاره به پایین بودن کیفیت قیر و احیاناً واردات قیرهای پایه بی کیفیت (VR) از کشورهای همسایه و بهکارگیری آن بجای وکیوم باتوم (VB) تولید داخل افزود: این امر میتواند بر روی کیفیت پروژههای عمرانی راهسازی کشور یعنی آسفالت معابر اثر منفی بگذارد و طبیعی است که نتیجه این وضعیت میتواند به افت کیفیت پروژهها و تقلیل عمر روسازیها و افزایش هزینههای نگه داری راهها و ناوگان حمل و نقل منجر خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد: در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری نیازمند ساخت با کیفیت و بهرهبرداری هوشمندانه از راهها و داراییهای حمل و نقل به عنوان زیرساختهای مهم توسعه کشور هستیم. افزایش قیمت موادی نظیر قیر و آسفالت، سبب روند رو به رشد بهای تمام شده احداث راه شده است. این امر، توجه به کیفیت مراحل مطالعات قبل از احداث و سایر فرایندهای تولید و اجرا را بیش از پیش نمایان میکند. انجام مطالعات دقیقتر، منجر به کاهش خطا در حین اجرا خواهد شد. بخش اعظم راههای در دست احداث کشور، رویه آسفالتی دارند و کیفیت رویه آسفالتی زنجیرهای از مرحله انتخاب مصالح، تولید، حمل و اجرا است. لذا اجرای دقیق هر مرحله، بر روی کیفیت نهایی روسازی، تأثیر به سزایی خواهد داشت.
کیانپور ادامه داد: یکی از نکاتی که در سالهای اخیر در فرایند تولید آسفالت مغفول مانده است، وجود مهندسین ناظر مقیم ماهر و باتجربه در کارخانجات آسفالت است.
پیشنهاد میشود حداقل در پروژههای حائز اهمیت بالا، شرکتهای مهندسین مشاور که مطابق شرایط عمومی و موافقتنامه قراردادهای همسان خدمات مشاوره، مرجع فنی پروژهها هستند، با استقرار نیروی آموزش دیده و مسلط در کارخانههای آسفالت، پروسه تولید آن را به دقت کنترل کرده و از تولید آسفالت با کیفیت پایین و ارسال آن به محل پروژه جلوگیری کنند.
وی به بخش دیگری از مرحله تولید آسفالت که مصالح باشد اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، ضعف سایر مصالح تشکیل دهنده مخلوطهای آسفالتی (مصالح سنگی و فیلر) در اقلیمهای مختلف، ضعف در طراحی و نوع و ضخامت روسازی، توجه ناکافی به موضوع زهکشی آبهای سطحی و عمقی، عدم بهکارگیری نیروهای کارآزموده و متخصص در دستگاههای اجرایی و نظارت، وضعیت نامناسب و قدیمی ماشین آلات و تجهیزات تولید، حمل و پخش و تراکم آسفالت بر ویژگیهای عملکردی مخلوطهای آسفالتی و روسازیها و بروز خرابیهای زودرس بسیار موثر است.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برای بهبود وضعیت یاد شده در پیشنهادی گفت: ایجاد مراکزی به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزههای تولید آسفالت، مسئول فنی حین اجرا، ناظران فنی، رانندگان ماشین آلات حمل و پخش و تراکم آسفالت ضروری است.
کیانپور ادامه داد: الزام به حضور ناظر کنترل کیفی متخصص (QC) از سوی دستگاههای نظارت به طور مستمر در زمان اجرای پروژه به عنوان ناظر بر فعالیتهای پیمانکار و آزمایشگاه کنترل کیفیت مقیم پروژه ضروری به نظر میرسد، پیادهسازی الگویی مشابه فرایندهای کنترل کیفی حین اجرای پروژههای سد سازی کشور میتواند موثر واقع شود.
وی با اشاره به کلید موفقیت ساخت یک روسازی مطمئن و پایدار در راهها و معابر کشور گفت: جدا از رعایت ویژگیهای مواد تشکیل دهنده آسفالت و مشخصات حجمی آن، دستیابی به یک روسازی صاف و هموار با تراکم مناسب میسر است لذا عدم دسترسی به تراکم مناسب روسازی در پایان عملیات و امید به دستیابی به تراکم مطلوب پس از گشودن ترافیک بر روی آن، فرضی محال و نشدنی است و یکی از معضلات اساسی در بروز خرابیهای زودرس است. متاسفانه در بسیاری از پروژههای مرتبط، به این اصل توجه نمیشود و نتیجه آن افت عملکرد روسازی است که شاهد آن میباشیم.
مشاهده اضمحلال زودرس در روسازیهای آسفالتی با وجود روند رو به رشد هزینههای تهیه قیر و آسفالت و اجرای آنها، ضرورت بازنگری در آیین نامهها و دستور العملها، توجه به فناوریهای جدید در حوزه تولید قیر و آسفالت و اجرای آنها، استفاده از مواد اصلاح کننده قیر و استفاده از مخلوطهای آسفالتی متناسب با شرایط اقلیمی نظیر مخلوطهای آسفالتی SMA و حتی روسازیهای مرکب، بهکارگیری تراشههای آسفالتی و مصالح بازیافتی دوستدار محیط زیست و آسفالتهای حفاظتی را به جد ایجاب میکند.
کیانپور گفت: در بهکارگیری فناوریها و تکنیکها در فرایند بهسازی و تقویت روکشهای آسفالتی از جمله استفاده از لایههای جاذب تنش و همچنین ژئوگریدها به دلیل قابلیت اجرای سریع، تاثیر در کاهش ترکهای خستگی، به تاخیر انداختن گسترش ترکهای انعکاسی در روسازیهای جدید و کاهش ضخامت روکش و در نتیجه کاهش هزینهها و صرفه اقتصادی پروژهها در بلند مدت و در چرخه عمر آنها نیز نبایستی غافل شد.
کیانپور با اشاره به اینکه شرکت آزمایشگاه فنی در تألیف کتاب و ارائه آموزشهای فنی و تخصصی در کشور فعالیت ویژهای داشته است گفت: طی سال گذشته بیش از ۱۴۰ هزار نفر- ساعت آموزشهای متنوعی را برگزار کردیم و امسال نیز این آموزشها به ۱۸۰ هزار نفر- ساعت افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه توسعه آزمایشگاههای سراسر کشور از اولویتهای اصلی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در سال جهش تولید با مشارکت مردم است تصریح کرد: ارتقای جایگاه آزمایشگاه استانهای کرمان و کرمانشاه، با ساخت و خرید تجهیزات نوین آزمایشگاهی شامل تجهیزات آزمایشگاهی تعیین دوام بتن، سنگ، آزمایشهای عملکردی قیرها PG، تجهیزات کنترل عملیات خاکیD.C.P و آنالیز شیمیایی خاک و سیمان در دستور کار است و به زودی با حضور مسئولان فنی استان و آزمایشگاه ستاد شرکت، آیین بهرهبرداری از این تجهیزات به مناسبت روز ملی کیفیت انجام خواهد شد.
کیانپور گفت: با نقش آفرینی و تاثیرگذاری شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، کیفیت اجرای پروژههای عمرانی در کشور افزایش یافته است و نیز در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در استانهای کرمان و کرمانشاه با تشکیل کمیته بهرهوری آسفالت در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تولید و اجرای آسفالت در معابر درون شهری و برون شهری استان افزایش خواهد یافت.