به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محمدمهدی حیدری در پنل مسائل راهبردی قیر و آسفالت کشور در شانزدهمین نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان بزرگترین مصرفکننده قیر و آسفالت در کشور، همواره سلامت و کیفیت قیر را در اولویت کاری خود قرار داده است.
وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات به عنوان بازوی دانشی وزارت راه، مسکن و شهرسازی مطرح است، گفت: طبق مصوبه شورای فنی وزارتخانه، برنامهریزی کنترل کیفی را به صورت متمرکز در مرکز تحقیقات انجام میدهد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین افزود: علاوه بر این در بحث کیفیت گواهینامههای قیر نیز اتفاقات خوبی افتاد و در حال حاضر حدود ۶۰ کارخانه گریدبندی شدهاند و از سطح مطلوبی برخوردار هستند که علاوه بر نیاز بازار داخل، فضای مناسبی نیز برای صادرات فراهم شده است.
حیدری گفت: در بحث دوجداره کردن تانکرهای قیر هرچند که در ابتدا حدود یک همت آورده مالی برای کشور برآورد شده بود، اما امروز بسیار بیش از این آورده را شاهد هستیم.
وی ادامه داد: در حوزه نشریات و پهنهبندی قیر هم اقدامات خوبی صورت گرفت و با وجود مشکلات اولیه و بعضاً فشارهایی که برای استقرار آزمایشگاهها در کارخانهها آورده میشد، امروزه کیفیت قیر به سطح مطلوبی رسیده است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پایان با اشاره به لزوم تعامل مرکز تحقیقات با شرکتهای دانشبنیان خاطرنشان کرد: با توجه به اتفاقات و محدودیتهای بودجهای در کشور، ارزش فعلی راههای کشور ۹ هزار میلیارد تومان است که حدود ۲ تا ۶ درصد هزینه نگهداری دارد که متاسفانه اعتباری برای آن وجود ندارد و در مطلوبترین حالت ۱۰ درصد این اعتبار تامین میشود؛ لذا ناگزیر به استفاده از فناوریهای نوین در بخش استفاده از پودر لاستیک، آسفالت گوگردی، قیر پلیمری و غیره هستیم که مرکز تحقیقات به عنوان مرکزی حاکمیتی تمام حمایت خود را از شرکتهای دانشبنیان در جهت استانداردسازی و سپس استفاده در حوزه احداث بکار میگیرد.