شناسهٔ خبر: 18028 - سرویس مسکن و شهرسازی

آخرین تصمیمات شورای‌عالی شهرسازی و معماری:

بازنگری در آیین‌نامه طراحی راه‌های بین شهری/ ۴ میلیون نفر سقف جمعیتی نجف آبادِ ۱۴۰۰

پیروز حناچی شورای‌عالی معماری و شهرسازی در جلسه امروز خود (۱۹ بهمن ماه) بازنگری در آیین نامه طراحی راه‌های بین‌شهری را پس از ۲۱ سال از تصویب اولیه و افزایش سقف جمعیتی نجف آباد ۱۴۰۰ به ۴ میلیون نفر را به تصویب رساند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شورای‌عالی معماری و شهرسازی به دبیری پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی، در جلسه اخیر خود که امروز ( ۱۹ بهمن‌ماه) و با حضور اعضا و مقامات محلی مربوطه تشکیل شد پس از بحث و بررسی‌های فراوان تصمیمات زیر گرفته شد:

۱. آیین‌نامه طراحی راه‌های شهری در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای‌عالی رسیده بود و طبق بند ۶ آن بازنگری مداوم آن یکی از وظایف شورای عالی بود. اکنون پس از گذشت ۲۱ سال، ضرورت آسیب شناسی این آیین نامه بدلایلی همچون ضعف در گروه بندی شبکه معابر، احاطه راه‌های برون شهری توسط توسعه شهرها و تبدیل آنها به راه‌های عبوری و در نتیجه افزایش فراوان تلفات جاده‌ای و همچنین نیاز به احداث و تعریض معابر، احساس و در دستور کار قرار گرفت و برای بررسی بیشتر به کمیته فنی شورای عالی ارجاع تا چارچوب نحوه بازنگری با هدف حداکثر هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط و موثر و رعایت وظایف قانونی سایر شوراها و دستگاه های اجرایی انجام و برای تصویب به شورای عالی ارائه شود.

لازم به ذکر است طبق این‌ آیین نامه، تمامی طرح های شهری در حین مطالعه، تدوین و اجرا ملزم به رعایت مفاد آن هستند.

۲. شهر نجف آباد دارای ویژگی‌های تاریخی- فرهنگی، مذهبی و دومین شهر مجموعه شهری اصفهان است. طبق پیش‌بینی‌های طرح این شهر در سال ۱۴۰۰، فراتر از مقیاس خود (فراتر از جمعیت ۲۶۴ هزارنفر) توانایی پاسخگویی به خدمات ۴ میلیون نفر را خواهد داشت، بطوریکه در بخش خدمات از ۴۶.۵ به ۵۶.۷ درصد خواهد رسید.

کلیات طرح جامع شهر نجف آباد تصویب و پس از بررسی نهایی کمیته فنی قابل ابلاغ خواهد بود. /