به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان هواشناسی کشور، فرح محمدی، معاون فنی، شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در جلسه کارشناسی تعیین محل نصب نخستین دستگاه های سودار هواشناسی کشور با حضور کارشناسان صنعت هوانوردی و حوزه هواشناسی در سالن شهید همت این سازمان اظهار کرد: اضافه شدن خدمات پایش و پیش بینی پروفایل قائم سمت و سرعت باد جزو برنامههای توسعهای سازمان بوده است که به زودی چهار فرودگاه به این خدمات مجهز میشوند.
وی افزود: سودارهای خریداری شده با استفاده از امواج صوت وضعیت سمت و سرعت باد و تغییرات آنها را در یک محدوده مشخص در فرودگاه ها تا ارتفاع ۷۰۰ متری اندازه گیری و ارائه میکنند.
معاون فنی، شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: با استفاده از اطلاعات این دستگاه تغییرات ناگهانی باد در ارتفاعات مختلف شناسایی و به اطلاع خلبان میرسد تا ایمنی پروازها از نظر شرایط جوی به ویژه حین نشست و برخاست هواپیماها ارتقاء یابد.
محمدی گفت: در حال حاضر پنج فرودگاه پرترافیک و مخاطره آمیز از نظر تعداد رخداد چینش قائم باد، شدت چینش باد و ترافیک پرواز در اولویت بالاتری می باشند، فرودگاه های مهرآباد، امام خمینی، تبریز، اردبیل و مشهد است که نهایی شدن آن نیاز به بررسیهای کارشناسی بیشتری دارد.
وی افزود: با توجه به شرایط دشوار تامین این دستگاهها و ضرورت استفاده از آنها در مناطق پرخطر و پرترافیک هوایی، حساسیت زیادی برای نصب آنها در فرودگاه های کشور وجود دارد.
معاون فنی، شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: بر اساس برنامه هفتم این خدمات به فرودگاه های پرترافیک و دارای شرایط مخاطره آمیز از نظر وزش باد در فازهای بعدی توسعه اضافه میشود.
سودار (Sodar) که سرواژه عنوان فاصلهیابی و تشخیص صوتی (sonic detection and ranging) است، یکی از دستگاهها و ابزارهای هواشناسی است که از آن بهعنوان پایشگر نیمرخ باد و برای اندازهگیری پراکنش امواج صوتی ناشی از آشفتگی اتمسفر استفاده میشود.