شناسهٔ خبر: 18043 - سرویس هوایی

رئیس جمهوری در آیین اعطای نشان‌های درجه یک لیاقت، مدیریت و شجاعت به ظریف، صالحی و سردار دهقان:

نخواهیم گذاشت مردم ایران در هواپیماهای کهنه با ترس و لرز بنشینند/ ناوگان هوایی و ریلی را نوسازی می‌کنیم/ قطارهای پرسرعت مدرن برای سلامت و راحتی ملت ایران خواهیم آورد

روحاني رئیس جمهوری با بیان اینکه ما به حول و قوه الهی ناوگان حمل و نقل ایران را نوسازی خواهیم کرد گفت: ما ناوگان هوایی و ریلی را نوسازی خواهیم کرد. ما قطارهای پرسرعت مدرن برای سلامت و راحتی ملت ایران خواهیم آورد. این هنوز از نتایج سحر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در آیین اعطای نشان های درجه یک لیاقت، مدیریت و شجاعت به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بخشی از اظهاراتش گفت: کار بسیار عظیمی انجام شد، تهدید تبدیل به فرصت شد. به جای تحریم مشارکت دسته جمعی انجام شد. بر خلاف آنچه که برخی کودکانه سخن می گویند؛ آنچه که بعد از برجام ما برای ملت ایران خواهیم گرفت کالای ساخت خارجی به جای کالای داخلی نیست و سرمایه و فناوری و مشارکت برای تصاحب بازارهای جدید را خواهیم گرفت.

روحانی ادامه داد: دروغ به مردم نگویند، ملت ما خواهند دید ما دروغ نگفتیم. ما از روز اول راست گفتیم و هرچه به مردم وعده دادیم خدا یاری کرد و انجام دادیم و بعد از آن هم انجام خواهیم داد.

وی اضافه کرد: ما به حول و قوه الهی ناوگان حمل و نقل ایران را نوسازی خواهیم کرد. نخواهیم گذاشت مردم ایران در هواپیماهای کهنه با ترس و لرز بنشینند و تحقیر شوند.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: ما ناوگان هوایی و ریلی را نوسازی خواهیم کرد. ما قطارهای پرسرعت مدرن برای سلامت و راحتی ملت ایران خواهیم آورد. این هنوز از نتایج سحر است. بدبینان و یا بدخواهان هرچه می خواهند بگویند. این راه ملت است.
روحانی ادامه داد: به ما می گویند برجام که شد دولت برای مردم وفاق بیاورد. مگر ما برجام را آوردیم؟ برجام را ملت ما آورد. ما خادم مردم هستیم. چه کاره هستیم، برجام را خدا آورد. پیروزی ملت اراده حق بود و همان خدا هم برای این ملت سربلندی و رفاه بیشتر خواهد آورد.

وی گفت: همان ملتی که توانست برجام را بسازد، کشور را خواهد ساخت و ما باز هم به خدمت این ملت بزرگ افتخار خواهیم کرد.
رئیس جمهوری اظهار داشت: ما به ظاهر به برخی از دوستان به نمایندگی نشان و مدال دادیم اما به آنهایی نشان دادیم که خودشان ، وجود و سخن شان برای ملت ایران مدال و نشان است. من این نشان ها را به عنوان رئیس جمهور ایران و به نمایندگی از اراده ملی ایران به این خادمان ملت تقدیم و اهدا کردم. برای ما روز ۱۹ بهمن روز پرافتخاری بود و امروز هم روز پرافتخاری برای همه ملت ما است.

روحانی ادامه داد: آیا ما افتخار نمی کنیم که رئیس جمهور آمریکا که به ظاهر بالاترین قدرت نظامی و سیاسی هستند، در برابر فتوای رهبر معظم انقلاب سر فرود آورد. آیا این افتخار ندارد که او گفت به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران به خاطر فتوای تاریخی رهبر ایران اعتماد می‌کنیم؟

وی اضافه کرد: معنای آن این است که دنیا که هم رهبری رهبر را به خوبی می‌فهمد و هم فتاوا را. می داند فتوا در یک جامعه اسلامی چه جایگاه بلند و بزرگی دارد و هم می داند که اگر رهبر در ایران سخنی گفت و قولی داد، دنیا باید به این سخن و قول اعتماد کند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد:ما نباید به خاطر جایگاه ایران، این جایگاه همیشه بوده است اما امروز ظهور و بروز پیدا کرده است. ما نباید به خاطر این که دنیا فهمید صهیونیست ها در طول ۱۲ سال نسبت به ایران دروغ گفتند، اثبات دروغ گویی صهیونیست‌ها ، استکبار جهانی و آمریکا نسبت به برنامه هسته ای ایران با قطعنامه ای که شورای حکام صادر کرد برایمان افتخار نیست؟

وی افزود: و اذ تاذن ربکم لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید، روز پر افتخاری برای ما هست تا ادای وظیفه ای بنماییم نسبت به آن ها که رنج و سختی ها و درشتی ها و مشکلات را به جان خریدند تا رنجی را از دوش ملت بزرگ ایران بردارند.

رئیس جمهوری ادامه داد: امروز قرین است با ۱۹ بهمن روزی که نیروی هوایی ارتش با فداکاری و ایثارش در سال ۵۷ کمر قدرت نظامی رژیم استبداد را درهم شکست و در برابر امام راحل و بزرگوار ادای احترام نظامی کرد.

روحانی با بیان این که آن چنان این حرکت تکان دهنده بود که برای همه نشان قدم‌های نهایی پیروزی یک ملت در برابر استبداد و استعمار بود، اضافه کرد: بر روان بلند امام‌مان درود می‌فرستیم که هرچه داریم از استقلال وسربلندی و عزت و پایمردی و اعتماد به نفس از او داریم.

وی اظهار داشت: درود بر روان پاک همه شهیدان از آغاز نهضت اسلامی در سال ۴۱ تا بهمن ۵۷، و تا همه آن هایی که برای استقرار این انقلاب تلاش کردند و تا شهیدان دفاع مقدس و به ویژه در این مراسم از شهیدان فناوری صلح آمیز هسته ای سرزمینمان که عالمانه آگاهانه دلاورانه این راه پرخطر را برگزیدند و آن گاه که فهمیدند ادامه راهشان خطر ناک است ذره‌ای عقب نشینی نکردند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: اگر ده‌ها شهید هم در این راه می‌دادیم باز هم دانشمندان هسته ای راه ملت و سربلندی را رها نمی کردند. بر روح بلند همه شان درود می فرستیم و برای خانواده‌های عزیزشان عزت و سرافرازی بیشتر آرزو می‌کنیم.

روحانی یادآور شد: امروز روز نشان است، درست است، روز قدردانی یک ملت از سرداران فداکار صحنه دفاع بین المللی از یک ملت است، درست است، امروز روز تقدیر از همه آن هایی که برای عظمت این ملت شبانه روز تلاش کردند اما آغازش روز شکرگذاری در برابر خدای کریم، حکیم، علیم و عزیز است.

رئیس جمهوری ادامه داد: آن خدایی که همه چیز از اوست و من شک ندارم اگر در این صحنه نمایندگان ملت ایران در برابر قدرت های جهانی پیروز شدند از او بود. همه توفیقات از او بود. دعای سوخته دلان، دعای خانواده های شهدا، دعای صالحان به ویژه شب های قدر این آخرین ماه رمضان و اجابت این دعا از سوی آن معبود بزرگ. او بود که نظر لطف و رحمت بر ما انداخت و گرنه ما کجا و پیروزی عظیم تاریخی یک ملت تاریخ ساز کجا.

روحانی گفت: امروز روز سپاس و شکرگذاری در برابر ارواح بلند پیامبر و ائمه هدا (ع) و روز تواضع و فروتنی در برابر ولی الله اعظم است که عنایت و لطف او بود که کارساز بود و سپاس و تشکر وی‍ژه از ثامن ائمه (ع) که هرآنچه در این کشور داریم در پناه و لطف اوست.

شب توافق ژنو همچون شب عملیات کربلای ۵ سخت بود

روحانی با طرح این سوال که چه کسی ما را پیروز کرد؟ گفت: روزهای سختی را پشت سرگذراندیم. ساعات سخت. شب های سخت، روزهای سخت و به همان قدر که عملیات کربلا ۴ و ۵ تصمیم گیری اش برای ما سخت و سرنوشت ساز بود به همان نسبت هم شب توافق ‍ژنو برای ما سخت بود و از سرشب تا ۵ صبح حرف زدیم و در تماس بودیم؛ اما راه را گم نکردیم؛ خدا ما را تنها نگذاشت و دست یاری اش را بر روی شانه مذاکره کنندگان را به عیان دیدیم.

وی افزود: در کنار لطف خدا و همت و ایستادگی مردم، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، هر وقت خواستیم که جلسه ای بگذاریم، هرگاه که از او مشورت خواستیم، هرگاه که خواستیم جمعی یا فردی در خدمت او باشیم؛ هیچ گاه دریغ نکرد.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: او همه تجربه های ذی قیمت خودش را در اختیار ما گذاشت، او ما را هدایت کرد، او چارچوب های مشخص و دقیق پیش پای مذاکره کنندگان ما قرار داد و چقدر مذاکره کنندگان ما تلاش کردند تا سخنی از او به زمین نماند.

شرط توافق، لغو تحریم ها بود

روحانی عنوان کرد: افتخار نیست که ثابت کنیم ملت ایران در تاریخ راستگوست و دشمنان ملت ایران دروغگو هستند؟ برای ما جای افتخار نیست که شورای امنیت سازمان ملل متحد با ۶ قطعنامه فصل هفتمی که کمتر اتفاق افتاده و یا فکر می کنم که اتفاق نیفتاده است. در تاریخ ۷۰ ساله عمر سازمان ملل متحد که ۶ قطعنامه فصل هفتمی علیه مردمی تصویب کند، همان شورای امنیت همه این قطعنامه‌ها را ملغی اعلام کند.
رئیس جمهوری گفت: این قرار بین من، دکتر ظریف ، دکتر عراقچی و آقای تخت روانچی از روزهای اول مذاکره بود. اولین روزهای مذاکره به این عزیزان گفتم شرط من برای توافق، لغو قطعنامه‌های سازمان ملل است. وقتی با هم مشورت می‌کردیم کمی سخت به نظر می آمد که آیا می توانیم همه این قطعنامه ها را لغو کنیم.

در برابر هدایت و حمایت رهبر معظم انقلاب سر تعظیم فرود می آورم

روحانی افزود: گفتم ما می توانیم و توافق خواهیم کرد که همه تحریم های اقتصادی لغو شود وگرنه ما زیر بار توافق نخواهیم رفت.
وی ادامه داد: این ایستادگی ملت ایران بود که توانست امروز این پیروزی را به ارمغان آورد. آنچه داریم افتخارات ملی است و آنچه دوستان ما در صحنه انجام دادند و فداکاری کردند افتخارشان به خاطر این است که ادای وظیفه کردند، دینشان را به این ملت ادا کردند و فرامین رهبری را مو به مو اجرا کردند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: هیچ سخن ناروایی آن ها را از مسیر منحرف نکرد و هیچگاه عصبانی نشدند و در یک لحظه ممکن است بگوییم دکتر صالحی در یک جایی به ظاهر عصبانی شد و به هر حال آن هم قشنگ بود.

رئیس جمهوری گفت: آن ها خشم را فرو خوردند، اراده شان را آهنین کردند و در تاریخ ملت ایران برگ زرین را آفریدند. من به نمایندگی از ملت ایران از همه این خادمین سپاسگزاری می‌کنم. من در برابر این همه محبت، آن همه ارشاد، آن همه هدایت و آن همه حمایت رهبر سر تواضع فرود می‌آورم و از همه مراجع و علمای بزرگ قدردانی می‌کنم.

روحانی ادامه داد: از همه فرهیختگان، اساتید، بزرگان، هنرمندان، کارآفرینان از مرد و زن، پیر و جوان روستایی و شهری، آن هایی که دعا کردند و آن ها که در ماه رمضان امسال دست به دعا برداشتند و فرزندان انقلابی خود را از یاد نبردند، قدردانی می‌کنم.

وی اضافه کرد: من از روسای دو قوه دیگر، از مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه بویژه از برادرم دکتر لاریجانی قدردانی می کنم، وی در روزهای پرفراز و نشیب ما را یاری و کمک کرد.

روحانی گفت: از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و از همه کسانی که در این مسیر را ما را یاری کردند، همه مذاکرات کنندگان گذشته، تمام مسئولان سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع، وزارت اطلاعات که در همه ادوار کمک و یاری کردند، قدردانی می‌کنم.
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: همچنین از همه روسای جمهوری، از زمان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دولت او که در زمینه هسته‌ای تلاش کرد، از دولت حجت الاسلام والمسلمین خاتمی که در دوره خود تلاش کرد و از دو دولت آقای احمدی نژاد و از همه قدردانی می‌کنم، همه به سهم خود، کار، تلاش و خدمت کردند، تلاش کردند که برای این مردم افتخار بیافرینند و امیدوارم که اجر و مزد هر کسی به سهم خود با خدای بزرگ باشد.