شناسهٔ خبر: 18060 - سرویس مسکن و شهرسازی

نریمان در برنامه تلویزیونی مطرح کرد:

مسکن مهر باید در بافت‌های فرسوده احداث می‌شد/ برای آغاز پروژه مسکن مهر یک صفحه هم مطالعه نشده بود

محسن نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از پایان پروژه مسکن مهر شهرهای جدید تا پایان سال ۹۵ خبر داد و گفت: اگر مسکن مهر در بافت‌های فرسوده احداث می‌شد برای دولت ارزان‌تر تمام می‌شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و معاون وزیر راه و شهرسازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درخصوص وضعیت مسکن مهر شهرهای جدید در کشور اعلام کرد: از ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر شهرهای جدید ۲۵۰ هزار واحد در مرحله نازک کاری بوده که ساخت ۹۰ هزار واحد باقی‌مانده آن نیز در سال ۹۵ پایان خواهد یافت.

وی از تحویل تمام واحدهای مسکن مهر در شهر جدید مهاجران در استان مرکزی خبر داد و گفت: واحدهای مسکن مهر شهرهای جدید سهند و عالیشهر نیز به دنبال این روند به زودی تحویل می‌شود و پرونده آن‌ها بسته می‌شود. در شهر جدید گلبهار از ۲۴ هزار واحدی که افتتاح شد ۲۲ هزار واحد در دوره دولت تدبیر و امید انجام شد.

نریمان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۰ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی یا بدون متقاضی موثر هستند گفت: برای تعدادی از واحدهای شهر جدید هشتگرد متقاضی نداریم و در این خصوص نیز اطلاع‌رسانی شده اما متقاضی نیامده است. ضمن این‌که هفت هزار واحد شهر جدید پرند و همچنین سایر شهرها مانند بینالود، رامین، شیرین‌شهر و رامشار نیازمند متقاضی مسکن مهر هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در سال ۹۲ مسکن مهری که به دولت یازدهم واگذار شد ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. در آن زمان حدود ۸۰ درصد هزینه‌های ساخت مسکن مهر با تسهیلات بانکی و بقیه آن آورده مردم بود اما در دولت یازدهم آورده مردم بیشتر شد. برخی از طرح‌های مسکن مهر خودمالکی است و بیشتر واحدهایی که در دولت قبل واگذار شد به این گونه بود.  در طرح‌های خودمالکی زمین و همه مراحل ساخت را مردم تأمین می‌کنند و دولت فقط آنها را برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌کند.

نریمان با بیان این‌که تعاونی‌های مسکن مهری که در دولت قبل ایجاد شد ناکارآمد بودند و بخشی از آنها وجود خارجی ندارند که اکنون به آنها رجوع شود اظهار کرد: در دولت قبل آمار افتتاح‌ها واقعی نبود و با وجود افتتاح‌ واحدهای متعدد مسکن مهر در دولت یازدهم ما همچنان به آمار اعلام شده از سوی دولت قبل نرسیده‌ایم.

وی افزود: هم‌اکنون در پرند هفت هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی داریم یعنی کسی برای دریافت این واحد‌ها ثبت‌نام نکرد و این که گفته می‌شود هیچ واحد آماده‌ای در مسکن مهر وجود ندارد که متقاضی نداشته باشد صحیح نیست و متعلق به کسی است که از پروژه مسکن مهر اطلاعی ندارد زیرا مسکن مهر با استفاده از آورده مردم و ارائه تسهیلات ساخته می‌شود. ممکن است در دولت‌های قبل از تسهیلات استفاده کرده باشند ولی هم‌اکنون برای اتمام کار متقاضی وجود ندارد که آورده بیاورد ضمن این که سامانه ثبت‌نام بسته نشده و متقاضیان جدید می‌توانند ثبت نام کنند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص جزئیات واگذاری واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر نیز اظهار داشت: از جمله شرایط متقاضیان این است که فرم جیم آن‌ها قرمز نباشد یعنی از امکانات دولتی در بحث زمین و مسکن استفاده نکرده و صاحب مسکن نیز نباشند.

مدیرعامل شهرهای جدید همچنین از ساخت مسکن مهر در تپه ماهورها و مناطقی مثل پردیس انتقاد کرد و گفت: برخی از واحدهای مسکن مهر بعضاً در بین کوه‌ها ساخته شد چون زمین رایگان بود. اگر مسکن مهر در بافت‌های فرسوده احداث می‌شد برای دولت ارزان‌تر بود ضمن این که در مناطقی که مسکن مهر احداث شده باید خدماتی به مردم ارائه شود و در این راستا این دولت دهم بوده که در سال جاری تنها در شهر پرند ۲۱ مدرسه را آماده کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از انجام نشدن مطالعات کافی برای آغاز اجرای پروژه مسکن مهر در دولت قبل انتقاد کرد و گفت: ما به‌هیچ‌وجه تلاش‌های دولت قبل را زیر سؤال نمی‌بریم اما باید قبول کنیم برای اجرای این طرح که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواسته حتی یک صفحه مطالعه هم انجام نشده بود و ما در دولت یازدهم مطالعات را برای این پروژه‌ها انجام دادیم. طبق برنامه تا پایان سال ۹۴ پرونده مسکن مهر را در تعداد دیگری از شهرها می‌بندیم و سیاست ما این است که پروژه مسکن مهر را در سال ۹۵ به اتمام برسانیم.

شایان ذکر است مقداد همتی مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی نیز یکی از میهمانان تلفنی این برنامه بود که پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به علت ارائه آمار نادرست درباره پروژه مسکن مهر، تعداد کل واحدها، شرایط ساخت و فروش واحدهای بدون متقاضی از سوی وی؛ از انتشار آنها خودداری می‌کند./