شناسهٔ خبر: 18062 - سرویس استان‌ها

همزمان با ۶ استان دیگر از سوی رئیس‌جمهوری انجام‌شد

بهره‌برداری از محور سراوان -سنگر- سیاهکل در گیلان با اعتبار ۳۸۰میلیارد ریال/ کاهش ۳۰ کیلومتری مسیر رشت -لاهیجان

افتتاح مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان گیلان از افتتاح محور سراوان -سنگر-سیاهکل توسط رئیس‌جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس خبر داد. در این پروژه همزمان به مناسبت دهه مبارک فجر بیش از ۱۰۰ طرح عمرانی به صورت ویدیو کنفرانس در هفت استان کشور به بهر‌برداری می‌رسد که یکی از آنها در حوزه راه و در استان گیلان واقع است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، شعبانعلی خاوری با اعلام  این خبر به خبرنگار ما گفت: امروز سه‌شنبه -۲۰ بهمن ماه- به مناسبت دهه مبارک فجر همزمان بیش از ۱۰۰ طرح عمرانی  به‌صورت ویدیو کنفرانس و با حضور رئیس‌جمهوری در ۷ استان کشور به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه سراوان -سنگر -سیاهکل با اعتباری به میزان ۳۸۰میلیارد ریال یکی از این طرح‌ها است که در استان گیلان به کاهش ۳۰کیلومتری مسیر منجر می‌شود. خاوری در ادامه با اشاره به اینکه در این مراسم که رئیس جمهوری از طریق ویدیو  کنفرانس در آن حضور داشت بسیاری از مسئولان استانی گیلان از جمله استاندار و نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، افزود: این راه در قالب کریدور اصلی عریض با عرض سواره‌روی ۱۳ متر شامل دو خط رفت‌وبرگشت ۳/۶۵ متر و دوشانه آسفالته ۲/۸۵ متر به طول ۲۲ کیلومتر است که ۱۷/۵ کیلومتر آن در قالب فاز یک دسترسی شهر سیاهکل به بهره‌برداری رسیده است.

وی در ادامه افزود: براساس آمار ترافیکی مستند موجود بیشتر راه‌های استان؛ به ویژه راه‌های شریانی که بزرگراه رشت-چابکسر به طول ۱۰۷ کیلومتر نیز از جمله آنهاست، در حال حاضر از نظر میزان آمدوشد خودروها اشباع شده است، از این رو لازم بود تا به جد در راستای احداث راه‌های موازی برای تعدیل فشار ترافیکی و ایجاد بستر ترافیک روان و ایمن اقدام شود. از این رو وزارت راه وشهرسازی در راستای مطالعه طراحی و احداث راه جایگزین سراوان-سنگر-سیاهکل  اقدام به احداث این محور کرد.

خاوری در باره مشخصات این طرح نیز گفت: اعتبار مشخص شده برای این طرح ۳۸۰میلیارد ریال بود که از این مقدار ۱۶۰میلیارد ریال اعتبار سال ۹۴ است که مصوبه سفر رئیس‌جمهوری به استان بود. این طرح در نهایت با هزینه ۴۸۰میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. حجم بتن‌ریزی این محور نیز ۲۴هزار متر مکعب است. این جاده همچنین دارای یک پل بزرگ به دهانه ۳۰۰متر با ۱۲ دهانه ۲۵متری است.

وی در پایان افزود : با بهره‌برداری از این مسیر مسافت حد فاصل تقاطع سراوان در محور بزرگراه رشت-امامزاده هاشم تا شهر لاهیجان به میزان ۳۰ کیلومتر کاهش یافته و به این ترتیب علاوه بر کاهش زمان سفر، مصرف سوخت، کاهش آلایندگی طبیعت، کاهش هزینه‌های مرتبط با سفر و... باعث تقلیل فشار ناشی از تراکم خودروها در مسیر بزرگراه رشت-لاهیجان، که در حال حاضر دارای بار ترافیکی زیاد در استان گیلان است، خواهد شد.

از دیگر مزایای بهره‌برداری از راه جدید سراوان-سنگر-سیاهکل برون‌آوری شهرستان سیاهکل از بن‌بست فعلی و واقع‌شدن آن در جوار کریدور شریانی و دسترسی مستقیم و اسان به شبکه آزادراهی کشور نیز می‌توان اشاره کرد.

در این مراسم استاندار گيلان نیز با اشاره به اهميت احداث محور سراوان-سنگر- سياهكل در كاهش بار ترافيكي، ازآن به عنوان پروژه‌ ای حیاتی یاد کرد که بهره‌برداري از آن نقش مهمي در توزيع بار ترافيكي استان دارد.

محمدعلی نجفی با بيان اينكه گيلان از متراكم‌ترين استان‌هاي كشوراست افزود: گيلان به دليل قرارگيري دركريدور شمال – جنوب و شرق به غرب و گردشگر‌پذير بودن از مناطق پرترافيك كشوراست وعبور كالا و مسافر سبب ايجاد ترافيك روزافزون در استان شده كه با بهره‌برداری از این طرح از حد فاصل تقاطع سراوان در بزرگراه رشت- امام زاده هاشم در مسیر تهران به رشت و رشت به لاهیجان به میزان ۳۰ کیلومتر کاهش یافته است.

وی افزود:احداث این محور علاوه بر کاهش مسیر، باعث ایجاد کریدور حمل و نقلی جدید شده که در تعدیل و کاهش فشار ترافیکی موجود در مسیر شرق استان گیلان نقش بسزایی ایفا می‌کند و به طور مستقیم ترافیک ورودی از مرکز کشور به مراکز شرقی استان گیلان و حتی مناطق غربی استان مازندران را تسهیل بخشیده و از عمده مزایای بهره‌برداری از این مسیر می‌توان به كاهش بار ترافيكي محور سراوان، رشت، لاهيجان کاهش طول راه و زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک خودروها، ارتقاء ایمنی راه و سفر، ارتقاء حفظ محیط زیست، ارتقاء صنعت گردشگری استان و کشور و واقع شدن شهرستان سیاهکل در جوار راه شریانی اشاره کرد.

استان گیلان در شمال ایران با ۱۴۰ هزار کیلومتر وسعت بالغ بر ۲.۵ میلیون نفر جمعیت را به خود اختصاص می‌دهد. گیلان در مسیر کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب (نوستراک) قرار دارد و از مرز آبی-خاکی آستارا در ضلع شمال‌غرب استان این کریدور آغاز و خروجی جنوبی استان به سمت مرکز کشور در منتهی‌الیه شهر لوشان امتداد یافته است. از اهمیت شبکه زیرساختی حمل‌ونقل گیلان علاوه بر مسیر یاد شده به لحاظ موقعیت ویژه اقتصادی-گردشگری استان و سفر سالانه بیش از ۲.۵ میلیون نفر گردشگر جهت بهره‌برداری از مواهب طبیعی استان به ویژه سواحل زیبای خزری و کوه‌های سرسبز و جنگل‌های و اماکن تاریخی و... را می‌توان برشمرد.

لرستان، اصفهان، بوشهر و... از جمله استان‌هایی هستند که امروز در آنها ۱۳۸ پروژه‌های عمرانی و یا دیگر پروژه‌های اقتصادی مربوط به دستگاهای دیگر، به بهره‌برداری می‌رسد.