شناسهٔ خبر: 181374 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نامه شورای عالی شهرسازی و معماری به استاندار قزوین ابلاغ شد؛

موافقت با اعمال اصلاحات در طرح توسعه اراضی ۲۳۰۰ هکتاری واقع در شمال آزادراه قزوین-زنجان

ببینید | جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با حضور وزیر راه و شهرسازی شورای عالی شهرسازی و معماری با اعمال اصلاحات در طرح توسعه اراضی ۲۳۰۰ هکتاری واقع در شمال آزادراه قزوین- زنجان موافقت کرد و تاکید شد اسناد طرح شامل «طرح راهبردی توسعه اراضی»، «برنامه فیزیکی و نحوه مداخله در حوزه‌ها» و «سلسله مراتب شبکه معابر پیشنهادی» با اعمال اصلاحات موردنظر، پس از کنترل دبیرخانه شورای‌عالی و ابلاغ اسناد، جهت تهیه طرح تفصیلی ملاک اقدام قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد نیکخواه نائینی سرپرست معاونت شهرسازی و معماری در مکاتبه با اعلایی استاندار قزوین، مصوبه شورا را با موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر قزوین (طرح توسعه اراضی ۲۳۰۰ هکتاری واقع در شمال آزادراه قزوین-زنجان) را ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ مصوبه جلسه مورخ اول بهمن ۱۴۰۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قزوین در خصوص موضوع "مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر قزوین (طرح توسعه اراضی ۲۳۰۰ هکتاری واقع در شمال آزادراه قزوین- زنجان) " را با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و مقرر نمود اسناد طرح شامل «طرح راهبردی توسعه اراضی»، «برنامه فیزیکی و نحوه مداخله در حوزه‌ها» و «سلسله مراتب شبکه معابر پیشنهادی» را با اعمال اصلاحات زیر، پس از کنترل دبیرخانه شورای‌عالی و ابلاغ اسناد، جهت تهیه طرح تفصیلی ملاک اقدام قرار گیرد:

 الف-اصلاحات مرتبط با اسناد طرح

 •سند طرح راهبردی توسعه اراضی

 ۱-حوزه سکونت در سه بخش شامل هسته روستایی اسماعیل آباد، امیرآباد و اکبرآباد و حسن‌آباد و اراضی پیرامون، اراضی شرق روستای اسماعیل آباد در حد اراضی توافقی مورد تایید سازمان ملی زمین و مسکن، اراضی غرب رودخانه فصلی در حد اراضی با مالکیت دولت، جهت پاسخگویی به تعهدات دولت، توافقات با تعاونی‌ها و مولد سازی اراضی دولتی مورد تایید قرار گرفت. تبعاً برای اراضی توافقی رعایت حقوق قانونی ضروری بوده و هرگونه تثبیت کاربری منوط به تایید سازمان ملی زمین و مسکن است.

 تبصره ۱: در اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و تفاهم‌نامه منعقد شده مابین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد شهید در زمینه تامین مسکن مشمولین قانون مذکور، اراضی تحت مالکیت بنیاد شهید، تحت کاربری مسکونی (با تامین خدمات در سطح محله و ناحیه) جهت ایفای تعهدات قانونی بنیاد شهید تثبیت گردد.

 تبصره ۲: در رابطه با اراضی بنیاد مسکن ضروری است توافق لازم با این بنیاد در قالب قوانین و مقررات موضوعه انجام پذیرد.

 تبصره ۳: خدمات شهری در این اراضی موضوع این بند باید در همه سطوح (محله تا شهر) و بر اساس مصوبه شورایعالی در خصوص تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری‌های شهری و تعیین سرانه آنها تامین شود.

 تبصره ۴: با توجه به عدم نیاز طبیعی شهر به توسعه مسکونی و تکمیل تعهدات دولت در قالب اراضی موضوع این بند، بر ضرورت عدم توسعه مسکونی در سایر بخش‌های اراضی شمال آزادراه قزوین-زنجان تاکید می‌شود.

 تبصره ۵: پس از تامین هزینه زیرساخت‌ها، با رایزنی و هم اندیشی ادارات کل راه و شهرسازی و میراث فرهنگی استان، تامین تعهدات دولت در ماده ۱۱ قانون «حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی» مد نظر قرار گیرد.

 تبصره ۶: در اراضی توافقی ممنوعیت‌های مندرج در تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن الزامی است.

 ۲-سایر پهنه‌های پیشنهادی جهت تامین کمبود خدمات شهری قزوین و کاربری‌های مقیاس شهری و فراشهری در حوزه‌های مختلف از جمله دانش بنیان، سبز، گردشگری و درمانی مورد تایید قرار گرفت. لازم است در مرحله تهیه طرح تفصیلی عناوین کاربری‌ها بر مصوبه شورایعالی در زمینه تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری‌های شهری و تعیین سرانه آنها منطبق شود.

 تبصره: تغییر کاربری‌های خدماتی مقیاس فراشهری، شهری و منطقه ای مصداق مغایرت اساسی خواهد بود.

 سند برنامه فیزیکی و نحوه مداخله در حوزه‌ها:

 ۳-با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری کلیات ضوابط احداث بنا اعم از پهنه بندی تراکمی، نصاب تفکیک قطعات در هر حوزه، حدود ارتفاعی و تعداد طبقات در مقیاس طرح جامع در قالب این سند ارائه گردد.

 •سند سلسله مراتب شبکه معابر پیشنهادی

 ۴-با توجه به نقش برون شهری آزادراه قزوین- زنجان و به منظور حفظ این نقش و جلوگیری از هدررفت منابع صرف شده برای این دسترسی برون شهری، مقرر شد آزادراه و حریم آن از محدوده شهر خارج شود.

 ۵-با توجه وسعت اراضی و تأثیرگذاری جدی بارگذاری در این اراضی بر شبکه حمل ونقل کنونی شهرقزوین، مطالعات جامع ترافیک شهر قزوین با احصای بارگذاری‌های جدید مورد بازنگری قرار گرفته و توسط شورای هماهنگی ترافیک استان مورد تایید قرار گیرد.

 ۶-اتصال اراضی مورد نظر به بخش اصلی شهر، به صورت تقاطع غیر هم سطح با آزاد راه مدنظر قرار گیرد.

 ۷-با توجه به امکان پاسخگویی به حمل و نقل درون شهری در محدوده اراضی از طریق بزرگراه، سطح شریان‌های ارتباطی داخل محدوده از آزادراه به بزرگراه کاهش یابد.

 ۸-کاربری‌های بزرگ مقیاس در شمال محدوده اراضی مورد نظر جانمایی شوند به گونه ای که دسترسی این کاربری‌ها به بخش اصلی شهراز طریق شریان‌های پیش بینی شده در شمال اراضی بوده و تمرکز ترافیکی کمتری بر شریان‌های جنوب محدوده وجود داشته باشد.

 ب- سایر ملاحظات

 ۹-با توجه به ملاحظات معطوف به تامین منابع آب شرب، هدایت و مدیریت رواناب‌ها و حفظ جریان‌های تامین کننده منابع آب باغستان جنوبی رعایت موارد زیر ضروری است:

 •تخصیص منابع آب مورد نیاز از محل منابع آب شرب فعلی، با تاکید بر مدیریت مصرف، به جهت جلوگیری از اعمال فشار مضاعف بر منابع آب دشت قزوین

 •تدوین نقشه هدایت و جمع آوری سیلاب و رواناب‌های سطحی و تایید توسط شرکت آب منطقه‌ای

 •رعایت بستر و حریم کمی و کیفی رودخانه، آبراهه، مسیل‌ها و چاه آب مطابق اعلام نظر وزارت نیرو و براساس ضابطه ۷۸۲

 ۱۰-ضمن انجام استعلام از اداره کل پدافند غیرعامل استان، مطالعات پدافند غیرعامل در چارچوب اسناد بالادستی و مصوبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ شورای‌عالی تهیه و به تایید اداره کل پدافند غیرعامل استان برسد.

 ۱۱-با استعلام از مراجع ذیربط، حریم ایمنی خط لوله گاز، واقع در غرب اراضی به میزان ۲۵۰ متر، از محدوده شهر خارج و در حریم خطر زایی (۱۵۰ متر بعدی) ضوابط لازم الرعایه لحاظ شود.

 ۱۲- ضمن استعلام از اداره کل منطقه ای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اراضی نظامی واقع در محدوده، تحت کاربری نظامی تثبیت و حرایم و ضوابط لازم‌الرعایه لحاظ شود.

 ۱۳-حرایم مرغداری‌های واقع در اراضی و یا پیرامون آن، مطابق ضوابط اعلام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست رعایت شود.

 ۱۴-با استناد به بند ح ذیل ماده ۱۳ قانون مدیریت بحران کشور، بر تهیه پیوست کاهش خطر بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان مدیریت بحران تاکید می‌شود.

 ۱۵-با توجه به نقش بی بدیل باغستان سنتی در شهر قزوین، هرگونه تاثیر بارگذاری در اراضی مورد نظر بر باغستان‌های پیرامون قزوین از طریق استعلام از مراجع ذیربط مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن در طرح لحاظ شود.

 ۱۶-ضمن تکمیل استعلام‌ها از مراجع ذیربط استانی از جمله استعلام از شرکت شهرک‌های صنعتی و صمت استان، عوارض مصنوع و طبیعی موجود در محدوده اراضی (از جمله خطوط انتقال نیرو، آب و انرژی) احصا شده و حرایم و ضوابط لازم الرعایه لحاظ شود.

 ۱۷-رعایت ملاحظات و الزامات مترتب بر گسل و حریم آن براساس استعلام از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی الزامی است.

 ۱۸-اراضی با شیب بالای ۱۵ درصد به کاربری مسکونی اختصاص نیابد.

 ۱۹- با عنایت به قرارگیری اراضی مذکور در بالا دست شهر و احتمال انتقال آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از دفع فاضلاب به مناطق پایین دست، لازم است مطالعات جامع جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، در هماهنگی با سایر بخش‌های شهر تهیه و ملاک اقدام قرار گیرد.

 ۲۰-با توجه به غنای فرهنگی و تاریخی شهر قزوین، بر حفظ آثار تاریخی احتمالی موجود در محدوده اراضی و رعایت حرایم آنها و پیروی از الگوی معماری بومی در ساخت و سازهای واقع در اراضی تاکید می‌شود.