شناسهٔ خبر: 18191 - سرویس مسکن و شهرسازی

نریمان در مراسم افتتاح ۲ هزار و ۷۰۰ واحد مسکن مهر صدرا:

صدرا- شیراز ۱۰ دقیقه‌ای طی می‌شود/ ساخت قطار برقی حومه‌ای صدرا- شیراز/ لوله‌گذاری فاضلاب صدرا در ۸ ماه/ اختصاص زمین در شهرهای جدید به بانک‌ها برای تأسیس شعبه

محسن نریمان مدیرعامل شرکت شهرهای جدید گفت: اگر مقامات محلی و استانی نتوانند منابع مالی خدمات روبنایی مسکن مهر شهرهای جدید را تأمین کنند، ما از محل تهاتر اراضی در اختیار شرکت شهرهای جدید و مدیریت دارایی‌های غیر بازارپذیر خود، منابع مالی این ساختمان‌ها را تأمین می‌کنیم تا حقوق شهروندان پایمال نشود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن نریمان در مراسم افتتاح ۲ هزار و ۷۵۶ واحد مسکن مهر شهر جدید صدرا که امرو چهارشنبه ۲۱ بهمن با حضور سیدمحمدعلی افشانی استاندار فارس در این شهر برگزار شد با بیان اینکه شرکت عمران شهرهای جدید ساخت واحدهایی که بالای ۹۰ درصد پیشرفت دارند را در اولویت کاری خود دارد، گفت: بعد از اتمام این واحدها، ۲ هزار و ۵۰۰ واحد باقی می‌مانند که ما برنامه‌ریزی درون‌سازمانی کرده‌ایم تا این واحدها نیز تا پایان نیمه اول سال ۹۵ به پایان برسد؛ ولی قطعا مسکن مهر سرانجام خوشی در شهر جدید صدرا خواهد داشت ما فقط به ساخت مسکن نمی‌اندیشیم به همین دلیل است که امروز از افتتاح مساجد، مدارس، کلانتری‌ها و ... صحبت می‌کنیم. در حالی که ساخت این موارد جزو وظایف شرکت عمران شهرهای جدید نیست.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: اقتصاد مقاومتی در ساخت شهرهای جدید نمود عینی داشته است. اگر مقامات محلی و استانی نتوانند منابع مالی خدمات روبنایی مسکن مهر شهرهای جدید را تأمین کنند، ما از محل تهاتر اراضی در اختیار شرکت شهرهای جدید و مدیریت دارایی‌های غیر بازارپذیر خود، منابع مالی این ساختمان‌ها را تأمین می‌کنیم تا حقوق شهروندان پایمال نشود.

وی با اشاره به سیاست قطعی دولت تدبیر و امید و وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تأمین همه شرایط زندگی همراه با مسکن‌سازی، تصریح کرد: در پی دستور اکید وزیر راه و شهرسازی، هیچ پروژه مسکن مهری بدون تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی واگذار نمی‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت مدرسه وظیفه سازمان نوسازی مدارس، ساخت درمانگاه وظیفه وزارت بهداشت، ساخت اماکن ورزشی وظیفه وزارت ورزش و جوانان، ساخت مراکز فرهنگی وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و همین‌طور دیگر خدمات روبنایی که هر یک متولی خاصی دارند و اجرای این طرح‌ها وظیفه شرکت عمران شهرهای جدید نیست، گفت: البته ما منتظر نمی‌مانیم تا هر کدام از این دستگاه‌ها منابع مالی مورد نیاز را تأمین کنند چرا که بروکراسی اداری آنها بسیار زمان‌بر است و مردم در فشار خواهند بود. در حالی که ما در شهرهای جدید مجموعه این اقدامات را عملیاتی می‌کنیم.

وی با اشاره به ساخت فاضلاب شهر جدید صدرا علی‌رغم آنکه وظیفه این شرکت نیست، اظهار کرد: شرکت عمران شهرهای جدید اراضی مورد نیاز اجرای طرح فاضلاب را در اختیار مسئولان استانی قرار داد تا این طرح در طی حداکثر ۸ ماه اجرایی شود که اقدام در خوری است.

نریمان با اشاره به تلاش‌های بانک مسکن برای تأمین مالی اجرای طرح مسکن مهر علی‌رغم تنگنای شدید مالی این بانک، خاطرنشان کرد: سایر دستگاه‌ها همچون وزارت نفت، وزارت نیرو و استانداری فارس در اتمام ساخت پروژه‌های مسکن مهر شهر جدید صدرا به صورت اتمام ساخت کلیه خدمات روبنایی و زیربنایی، وزارت راه و شهرسازی را همراهی کردند.

این مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر تسریع در ایجاد شهرداری صدرا، تأکید کرد: شرکت عمران شهرهای جدید قطعا با شهرداری صدرا در ارائه خدمات به مردم همراهی خواهد کرد. ما سه میلیارد تومان در ساخت مسجد، کلانتری و مجتمع تجاری صدرا اختصاص دادیم.

وی با اشاره به تکمیل مسکن مهر شهرهای جدید مهاجران و سهند، گفت: سال آینده نیز اتمام مسکن مهر شهر جدید صدرا را اعلام خواهیم کرد. ما در صورت درخواست بانک‌ها، زمین مورد نیاز آنها را اختصاص می‌دهیم تا در شهرهای جدید شعبه بانکی بسازند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ساخت آزادراه استاندارد صدرا ـ شیراز، گفت: قطعا کاری خواهیم کرد تا مردم فاصله صدرا ـ شیراز را ۱۰ دقیقه‌ای طی کنند؛‌این شهر به قطار برقی حومه‌ای به شیراز نیز متصل می‌شود. این شهر قطب درمانی ـ‌ دانشگاهی فارس و جنوب کشور می‌شود. صدرا ذخیره‌ای برای شیراز بزرگ خواهد بود تا مهاجرت به این کلانشهر، سبب ایجاد مشکلات عدیده برای ساکنان آن نشود.

گفتنی است امروز (چهارشنبه ۲۱ بهمن)‌ با حضور مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و استاندار فارس ۲ هزار ۷۵۶ واحد مسکن مهر شهر جدید صدرا به مناسبت دهه مباک فجر افتتاح شد. تعداد کل واحدهای مسکن مهر صدرا ۲۳ هزار و ۸۷۳ واحد است که تا به حال ۱۶ هزار و ۶۷۳ واحد از آن به بهره‌برداری رسیده است. ۱۳ هزار و۳۵۴ واحد از این تعداد تنها در دولت تدبیر و امید افتتاح شده و دولت قبل نیز تنها ۳ هزار و ۱۲۹ واحد مسکن مهر را به بهره‌برداری رساند. از این تعداد فقط ۶۲۴ واحد دارای قرارداد ساخت سه‌جانبه بوده‌اند. هزینه‌های خدمات زیربنایی مسکن مهر صدرا ۱۸۰ میلیارد تومان بوده که شرکت عمران شهرهای جدید متقبل شده؛ ضمن اینکه ۲ باب مسجد، یک باب کلانتری و یک مجتمع تجاری با هزینه ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از سوی شرکت عمران شهرهای جدید در شهر جدید صدرا احداث شده است.