شناسهٔ خبر: 18194 - سرویس ریلی

اخبار حوزه ریلی کشور در هفته‌ای که گذشت؛

آغاز اجرای پروژه برقی‌سازی محور مشهد-تهران/ راه‌آهن سریع‌السیر قم - اصفهان، الگویی برای انعقاد قرارداد فاینانس در کشور/ مذاکره با ایتالیایی‌ها برای تعریف شبکه‌ قطارهای سریع‌السیر در ایران

قطار حومه‌ای آغاز اجرای پروژه برقی‌سازی محور مشهد-تهران٬ راه‌آهن سریع‌السیر قم - اصفهان الگویی برای انعقاد قرارداد فاینانس در کشور و مذاکره با ایتالیایی‌ها برای تعریف شبکه‌ قطارهای سریع السیر در ایران از مهم‌ترین اخبار ریلی در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

حسن روحانی رئیس جمهور

اجرای پروژه برقی‌سازی محور مشهد-تهران و بهره‌برداری از پروژه افزایش ظرفیت خطوط راه‌آهن این محور در قالب تراک‌بندی و طرح توسعه ایستگاه‌ راه‌آهن مشهد آغاز شد.

حمل و نقل ریلی ایمن٬ سالم٬ همخوان با محیط زیست٬ تأمین‌کننده آرامش روحی و روانی جامعه٬ ارزان٬ صرفه‌جو در مصرف سوخت است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

برقی کردن قطار مشهد ـ تهران سبب می‌شود آمار مسافران ریلی مشهد ـ تهران از ۱۳ میلیون نفر به ۳۵ میلیون نفر در سال برسد.

نظارت بر اجرای پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم - اصفهان به صورت مشارکتی توسط ایتالیا و ایران انجام می‌شود تا احداث این پروژه بر مبنای بالاترین استانداردهای بین‌المللی باشد.

در حال مذاکره با ایتالیایی‌ها برای تعریف شبکه‌ای از قطارهای سریع السیر در ایران هستیم.

یکی از پروژه‌های معرفی‌شده برای سرمایه‌گذاری از طرف ایتالیایی‌ها ارتقای ظرفیت و سرعت در مسیر تهران- تبریز با برقی کردن این محور بود.

پروژه‌های زیربنایی در فضایی رقابتی به سرمایه‌گذاران خارجی عرضه خواهد شد و در این همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها مستقیم و بدون واسطه است.

محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن

کاهش زمان سیر به کمتر از ۶ ساعت٬ ارتقای ظرفیت حمل بار به ۱۰ میلیون تن در سال و صرفه‌جویی ۶۲۶ میلیون لیتر سوخت در سال از جمله این مزایای برقی کردن مسیر تهران-مشهد است.

در قانون بودجه سال ۹۵ پیشنهاد شده که دولت اجازه داشته باشد تا سقف ۵۰ میلیارد دلار از خط مالی خارجی به صورت فاینانس برای طرح های توسعه‌ای استفاده کند.

یک بانک از کشور چک برای تامین مالی و فاینانس ساخت خط آهن رشت- آستارا اعلام آمادگی کرده است.

یادداشت تفاهم ریلی درباره موضوعات احداث خطوط قطار سریع‌السیر، خدمات مهندسی، تعمیرات و نگهداری، طراحی و مدیریت بخش ریلی شهری و صدور گواهینامه‌ها بین ایران و ایتالیا به امضا رسید

در حال حاضر راه‌آهن ایران در مرحله پوست اندازی است و ما به دنبال تغییر اصولی و زیربنایی در كشور هستیم.

گراتزیانو دلریو وزیر زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا

ایتالیا می‌تواند در ایجاد شبکه ریلی پر سرعت و توسعه حمل و نقل شهری و بین شهری و همچنین طراحی ایستگاه‌های چند منظوره به ایران کمک کند چون تجربه بالایی در این حوزه‌ها دارد.

به مناسبت مراسم هفته ایمنی ریلی

هیأتی از UIC برای حضور در این مراسم به ایران سفر کرده است و در برنامه‌های  هفته ایمنی راه‌آهن شرکت و کارگاه آموزشی برای کارشناسان٬ مدیران٬ متخصصان و فعالان حوزه ریلی برگزار می‌کند.

مسعود نصرآزادانی معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل

جبارعلی ذاکری رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت به عنوان مجری طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان منصوب شد.

سید مصطفی داودی مدیركل راه آهن جنوبشرق (زاهدان)

۵ مخزن بزرگ گاز مایع در ایستگاه راه‌آهن چیگولی زاهدان با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرعامل شركت پرسی ایران گاز، فرماندار زاهدان و مسئولان لشگری و كشوری استان افتتاح شد.

فرشاد زادخور مدیركل راه‌آهن قم

خط دوم بلاك گارمانوری- قم احداث شد. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته بعد از تست نهایی و تعیین سرعت؛ قابلیت افتتاح و خدمت‌رسانی را خواهد داشت.

هیات ایتالیایی در بازدید از مركز كنترل ترافیك راه‌آهن

آمادگی همکاری برای حضور در پروژه‌های راه‌آهن پرسرعت وجود دارد.

تامین فاینانس ۱۸ رام قطار سریع السیر برای مسیر تهران – اصفهان و همچنین ۵۰۰ واگن مسافری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

احمد خدایی قائم‌مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی ایران

ایستگاه راه‌آهن مشهد به لحاظ ظرفیت ایستگاه نخست کشور شد.

اصغر فخریه کاشان مقائم مقام وزیر در امور بین‌الملل راه‌آهن سریع‌السیر قم - اصفهان می‌تواند الگویی برای انعقاد قرارداد فاینانس در کشور باشد.