شناسهٔ خبر: 18283 - سرویس ریلی

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی:

مشاركت حداكثری معاونت‌ها و شركت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در برگزاری هفته‌ایمنی راه‌آهن/ مستمر بودن برنامه‌ها در سال‌های آتی

مرتضی باقری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشاركت حداكثری معاونت‌ها و شركت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در برگزاری هفته‌ایمنی راه‌آهن گفت: در نظر داریم این برنامه‌ها در سال‌های آتی به طور مستمر پیگیری شود.

مرتضي باقري در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری هفته ايمني راه‌آهن گفت: با توجه به تاكيد وزير راه و شهرسازي مبني بر حفظ و ارتقاي ايمني در همه حوزه‌هاي حمل و نقلي به خصوص بخش ريلي كشور، اقدامات زيادي را مي‌توان در برنامه‌ها و عملكردهاي كميسيون ايمني راه‌ها برای هر يك از حوزه هاي حمل و نقلي شاهد بود.

وي افزود: حوزه حمل و نقل ريلي نسبت به ارتقاي ايمني در همه بخش‌هاي مربوط به خود برنامه‌هاي مدوني را طراحي و تدوين كرده است كه مي‌تواند در هر يك از بخش‌ها اجرا و در آينده‌اي نزديك شاهد تردد ناوگان باري و مسافري بر خطوطي ايمن بود که به تبع آن مسافران روز به روز با انگيزه بالا از آن استقبال مي‌کنند.

باقري به آمار تصادفات جاده‌اي در كشور اشاره كرد و گفت: با توجه به آمار بالاي تصادفات جاده‌اي، وزارت راه و شهرسازي، عزم جدي براي كاهش ميزان تلفات و برقراري ايمني در همه بخش‌ها دارد.

وي افزود: سال گذشته به منظور يادبود حادثه ريلي خيام-نيشابور مصادف با ۲۹ بهمن ماه، روزی تحت عنوان روز ايمني نام‌گذاري شد كه با مشاركت شركت راه‌آهن كشور و همچنين همكاري دانشكده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت مراسمي برگزار شد.

وي اضافه كرد: با توجه به تاكيد وزير راه و شهرسازي بر موضوع ايمني و سرآمد بودن راه آهن در ايمني بالا، امسال روز ايمني به هفته ايمني تبديل شد و تمامي شركت‌ها و سازمان‌هاي حمل و نقلي اعم از مركز تحقيقات وزارت راه و مسكن و شهرسازي، شركت ساخت و توسعه زير بناهاي حمل و نقل كشور، دانشكده راه آهن، سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي و شرکت راه‌آهن كشور براي بزرگداشت اين هفته ستادي را تشكيل دادند تا برنامه‌هاي مربوط به ايمني را در حوزه مختص به خود به اجرا گذارند.

مشاور و دستیار ويژه وزير راه و شهرسازي گفت: در اين هفته دو اصل را در نظر گرفته‌ايم كه مي‌توان به اصل مهم مشاركت حداكثري معاونت‌ها و شركت‌هاي ذي ربط وزارت راه و شهرسازي و همچنين مستمر بودن اين برنامه در سال‌هاي آتي اشاره كرد.

وي افزود: امسال تعداد زيادي از شركت‌ها و بخش‌هاي ذي ربط درگير اين موضوع بودند و دفتر اتحاديه بين المللي راه‌آهن (UIC) نیز در همه برنامه‌هاي ستاد جهت بهتر برگزار شدن هفته ايمني در همه حوزه‌ها حضور داشته است.

باقري گفت: هفته ايمني از ۲۴ تا ۳۰ بهمن ما در هر يك از حوزه هاي مذكور با محورهاي "ايمني حاشيه نشينان حريم ريلي" با ميزباني معاون راه هاي روستايي و سازمان راهداري، "ايمني، آموزش و پژوهش ريلي" با ميزباني دانشكده مهندسي راه آهن در دانشگاه علم و صنعت، "فرهنگ ايمني و نگاه نو" با ميزباني مركز تحقيقات، "ايمني ساخت و توسعه پروژه‌هاي ريلي" با ميزباني شركت ساخت و توسعه و زيربناهاي حمل و نقل كشور و "ايمني و گذرگاه‌هاي ریلي"، "ايمني حمل و نقل كالاهاي خطرناك" و "سلامت، ايمني و محيط زيست" با ميزباني شركت راه آهن برگزار خواهد شد./