شناسهٔ خبر: 18377 - سرویس مسکن و شهرسازی

معرفی کتاب؛

بازخوانی اندیشه ایران‌شهر؛ روایت پیشگامان عکاسی از شهرهای ایران

پوستر شرکت عمران و بسازی شهری ایران کتاب عکس بازخوانی اندیشه ایران‌شهر را به مناسبت برگزاری نمایشگاه عکسی به همین نام در هزار نسخه چاپ و روانه بازار کتاب کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران کتاب «بازخوانی اندیشه ایران‌شهر؛ روایت پیشگامان عکاسی از شهرهای ایران» را در قطع رحلی و در شمارگان هزار نسخه به کوشش سوسن جعفری و مجید قره‌زاده شربیانی منتشر کرده است.

این کتاب که به مناسبت نمایشگاه عکسی به همین نام در حال برگزاری در خانه وارطان، منتشر شده، مشتمل است بر عکس های ۲۶ عکاس ایرانی و خارجی است که در طول ۱۵۰ سال اخیر در سفر به ایران به روش‌های مختلف از قبیل عکاسی از بالا با بالن و هواپیمای ملخی و همچنین عکس‌های دوره معاصرتر که با هلی‌کوپتر گرفته شده‌اند.

عکس‌های چاپ شده در این کتاب که هر یک سندی ارزشمند از نظام شهرسازی ایران معاصر محسوب می‌شوند، به همت شرکت عمران و بسازی شهری ایران از آرشیوهای مختلف از قبیل کتابخانه ملی ایران، کتابخانه ملی ونیز، موزه متروپلیتن نیویورک، گالری اسمیتسونین واشنگتن، کتاب ایران در ۱۱۳ سال پیش، گالری‌های کاخ موزه‌های گلستان و نیاوران و ... اخذ و در نمایشگاه و کتاب عکس بازخوانی اندیشه ایران‌شهر بازنشر شده‌اند.

همچنین تصاویر مندرج در کتاب عکس بازخوانی اندیشه ایران‌شهر عمدتا از شهرهای تاریخی استان‌های تهران، آذربایجان، کردستان، اصفهان، قم، مرکزی، زنجان، گیلان، قزوین، فارس، خوزستان و لرستان، شهرهای بیابانی مرکز ایران، بنادر و جزایر تاریخی استان‌های بوشهر و هرمزگان و برخی شهرهایی هستند که تا پیش از عهدنامه‌های دوره قاجاریه از شمال غرب ایران منفک شوند، هستند که هم در نمایشگاه و هم در کتاب عکس بازخوانی اندیشه ایران‌شهر در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.

عکاسان این تصاویر شامل ارنست هستلر، آلبرت هولتز، رابرت بایرون، لوئیجی پیچه، جان تامپسون، عبدالله قاجار، سیمون آیوازیان، جاسم غضبان‌پور و تعدادی دیگر از عکاسان ایرانی و خارجی هستند که آثار آنها به ترتیب زمانی از ۱۵۰ سال قبل تا اواخر دهه ۶۰ شمسی در کتاب مذکور به چاپ رسیده است.