به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لارستان)، حسن شبانی مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، به همراه مدیران و معاونان خود، در نشست خبری با اهالی رسانههای لارستان، خنج، گراش، اوز، جویم، لامرد و مُهر که به مناسبت گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در سالن اجتماعات این ادارهکل برگزار شد، اظهار داشت: تمایل دارم بیشتر گزارشِ کارهایی را ارائه دهم که انجام شده، نه کارهایی که قرار است انجام شود. کار اصحاب رسانه بسیار مهم و ارزشمند است؛ یکی از مهمترین وظایف خبرنگاران، بیان حقایق و واقعیتهای یک جامعه است.
شبانی اظهار داشت:خبرنگاران میتوانند با بیدار کردن مردم، اذهان عمومی و جوامع بشری، در مورد مسائلِ مختلفِ جهان روشنگری کنند، هدایت جامعه را به سمت تعالی و رشد پیش ببرند و ارزشها و ضد ارزشها را برای مردم روشن کنند.
وی ادامه داد: ۲۶ آذر با فرمانِ تاریخی حضرت امام، در سال ۱۳۶۲ که در بحبوحه جنگ بودیم به نام روز ملی حمل و نقل، رانندگان و راهداری نامگذاری شده است که جا دارد از زحمات شبانهروزی راهداران و رانندگان تشکر و قدردانی کنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان گفت: استان فارس به دلیل وسعت حوزه، از دو ادارهکل راه و شهرسازی تشکیل شده است؛ هفت شهرستانِ مُهر، لامرد، خنج، اوز، گراش، لارستان و جویم در حوزه ادارهکل راه و شهرسازی لارستان قرار دارند، تقریبا ۲۷ هزار کیلومترمربع، وسعتِ کاری این ادارهکل است که از نظر وسعت از ۱۴، ۱۵ استان کشور وسیعتر است.
وی تصریح کرد: تنها دو ادارهکل در کشور وجود دارند که علاوه بر وظایف راه و شهرسازی، وظایف راهداری را هم انجام میدهند، ادارهکل راه و شهرسازی لارستان و ادارهکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان(شاهرود)، یعنی حیطه کاری ما، هم حوزه راه و شهرسازی است و هم راهداری.
شبانی افزود: ادارهکل راه و شهرسازی لارستان در مسیر شریانهایی همچون مسیر عبور و مرور به جزایر کیش، قشم، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، عسلویه، بندر آفتاب و بندر چارک قرار دارد که اهمیت اینجا را دوچندان کرده است؛ جنوب استان علاوه بر اینکه برای فارس خیلی مهم است، برای کشور هم اهمیت دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در ادامه گفت: بودجه سال ۱۳۹۸ ادارهکل راه و شهرسازی، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود که تا پایان سال ۱۴۰۲، شاهد افزایش هشت برابری بودجه بودیم. امروز که سه ماه از سال مالی ۱۴۰۳ میگذرد، سال مالیِ عمرانیها از شهریور بسته میشود، اعتبار ما بالغ بر ۱۷ برابر سال ۱۳۹۸ شده است.
در ادامه شبانی اضافه کرد: در دور اول سفر ریاست جمهوری به فارس، کل اعتبار جنوب فارس ۱۴۰ میلیارد تومان بود، در دور دوم، این اعتبار به سه هزار میلیارد تومان رسید، یعنی اعتبار ما ۲۰ برابر افزایش پیدا کرد که حتما در سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ خود را نشان میدهد. بودجهای که تا امروز به ما ابلاغ شده است، هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان است.
وی خاطر نشان کرد: برای اولین بار، بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان فقط از حوزه نفت برای جنوب تخصیص گرفتیم که الآن به پروژههایی همچون جادههای لار-جهرم-بندرعباس، لار-لامرد، لامرد-خنج، مُهر-گلهدار و سایر پروژههای ملی تزریق میشود.
مدیر کل راه و شهرسازی لارستان در ادامه گفت :در ماده ۵۶، حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه را پیگیری کردیم که خوشبختانه ۲۰۰ میلیارد تومانِ آن جذب شده است و کارهایِ مابقی نیز انجام شده است.
وی تصریح کرد: یکی از کارهای خوبی که انجام شد، تفاهمنامه با خیرینِ راهساز و مسکنساز بود؛ ما بیش از ۴۰۰ کیلومتر راه تا امروز برای بهسازی، احداث و توسعه راههایمان با خیرین تفاهمنامه بستهایم، به این صورت که ۵۰ درصد را خیرین و ۵۰ درصد را مجموعه وزارت راه پرداخت میکنند؛ این مبلغ بیش از شش هزار میلیارد تومان است (سه هزار میلیارد خیرین و سه هزار میلیارد وزارت راه).
شبانی در ادامه افزود: در بخش خیرینِ مسکنساز، در سال ۱۴۰۰، با یکی از خیرینِ بزرگ در شهر گراش تفاهمنامهای بسته شد و الآن ۷۲ واحد برای زوجهای جوان آماده بهرهبرداری است که تحویل زوجهای جوان میشود؛ در حال حاضر نیز در حال بستن تفاهمنامهای با خیرین لار در این حوزه هستیم.
شبانی اظهار داشت: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از پروژههایی که داشتهایم را به بهرهبرداری رساندهایم که شامل بیش از ۳۵ کیلومتر راه فرعی، ۵۰ کیلومتر راه اصلی، ۸۰ کیلومتر بزرگراه، بیش از ۵۰۰ کیلومتر روکش، ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی، رفع ۳۰ نقطه حادثهخیز، خطکشی راهها، ایمنسازی، احداث و مقاومسازیِ ابنیه فنیِ پلها میشود.
در پایان نیز مدیر کل راه و شهرسازی لارستان تکمیل کرد: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان هم تعهد جدید ایجاد شده است، یعنی پروژهای که فعال است و کار میکند، به عنوان نمونه نام پروژهای که ۸۰، ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است را نیاوردهایم.