شناسهٔ خبر: 184091 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان:

 تمامی نقاط پرحادثه راه‌های خوزستان تا پایان سال برطرف می‌شود

محمد جولانژاد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با بیان اینکه ۱۹ نقطه پرحادثه در استان شناسایی شده است گفت: سال گذشته از این تعداد، ۱۵ نقطه پر حادثه بر طرف شد که عملیات اجرایی رفع چهار نقطه دیگر تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خوزستان، محمد جولانژاد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری بیان اینکه در حوزه مسافر، استان خوزستان به دلیل سفرهای ایام اربعین و راهیان نور جزو استان‌های پرتردد مسافر است، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۳ میلیون و ۵۲۱ هزارو ۷۱۹ مسافر در قالب ۵۴۰ هزار و ۶۲۸ سفر توسط شرکت‌های حمل و نقل مسافری انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه استان خوزستان رتبه دوم را در جابه‌جایی مسافر پس از استان اصفهان به خود اختصاص داده است، گفت: در حوزه فنی راه‌ها تحولات بزرگی در استان رخ داده که زائران ایرانی و عراقی برای تردد از مرزها با کمترین زمان سفر خود را انجام می‌دهند.

جولانژاد با اشاره به جابه‌جایی حدود ۳۲ میلیون تن کالا از استان خوزستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و ۶۵۱ هزار فقره بارنامه توسط شرکت‌های حمل و نقل کالای استان صادر و حدود ۳۲ میلیون تن کالا توسط ناوگان باری جابه‌جا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است.

فعالیت ۱۶۳ سامانه ثبت تخلف در سطح محورهای استان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با اشاره به هوشمند سازی راه‌های استان تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ تنها ۱۲ سامانه ثبت تخلف در راه‌های استان وجود داشت که امسال این تعداد به ۱۶۳ سامانه ثبت تخلف در سطح محورهای استان رسیده است که رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده‌ایم.

جولانژاد با بیان اینکه ۶۰ دوربین متصل به سامانه نظارتی در محورهای پرتردد استان فعال هستند، خاطر نشان کرد: ۱۱۶ دستگاه تردد شمار بر اساس اولویت راه‌های پرتردد و پر تصادف نصب و فعال هستند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۲۰۵ میلیون و ۶۶۲ هزارو ۸۴۳ تردد در راه‌های استان ثبت شده است، گفت: از این میزان حدود ۱۶ درصد تردد با ۳۳ میلیون و ۱۰۱ هزارو ۸۷۸ تردد مربوط به خودرو های سنگین است.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان افزود: پرترددترین راه‌های استان ماهشهر- بندر امام، آبادان- خرمشهر و خرمشهر- آبادان است.

جولانژاد با اشاره به مجتمع‌های خدمات رفاهی در سطح راه‌های استان بیان کرد: در سطح راه‌های استان، ۶۰ مجتمع خدمات رفاهی وجود دارد که پس از خراسان رضوی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

بهره برداری از ۲۵ مجتمع خدمات رفاهی تا پایان امسال

وی با بیان اینکه ۲۵ مجتمع خدمات رفاهی تا پایان سال به بهره برداری می‌رسند تصریح کرد: تعداد ۳۳ مجتمع خدمات رفاهی در حال دریافت مجوز و مراحل اداری خود را طی می‌کنند که اگر این تعداد مجتمع خدماتی به استان اضافه شود کمک بزرگی به کاربران جاده ای می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با بیان اینکه در خوزستان بیش از یک هزارو ۹۰۰ کیلومتر راه وجود دارد گفت: اقدامات قابل توجهی در حوزه راه‌ها انجام شده است که می‌توان به ۷۵۰ کیلومتر خدمات راه از جمله روکش آسفالت، درزگیری و... اشاره کرد.

خریداری ۷۴ دستگاه ماشین آلات راهداری در خوزستان

جولانژاد با بیان اینکه سن ماشین آلات راهداری در خوزستان ۲۸ سال است، ادامه داد: ۷۴ دستگاه ماشین آلات راهداری از منابع ملی خریداری شده است که با بکارگیری این تعداد ماشین آلات راهداری کمک بسیار بزرگی در حوزه راه خواهد شد.

حدود ۵۰ درصد حمل و نقل کالا از مبدأ بندر امام صورت می‌گیرد

جولانژاد با اشاره به وجود پایانه بندرامام خمینی (ره) در استان ادامه داد: این پایانه تامین‌کننده ۶۵ درصد کالای اساسی کشور است و حدود ۵۰ درصد حمل و نقل کالا از مبدا بندرامام صورت می‌گیرد. همچنین ما در حوزه حمل و نقل و جابجایی مسافر نیز رتبه پنجم را در کشور داریم.

وی با اشاره به موضوع «اربعین حسینی» مهم‌ترین و بزرگ‌ترین همایش مذهبی جهان که سالیانه در استان برگزار می‌شود، بیان کرد: ما هر ساله برای اربعین، میزبان حدود یک و نیم میلیون زائر هستیم و جابه‌جایی زائران از مبادی هر دو مرز شلمچه و چذابه به اقصی نقاط کشور با اهتمام رانندگان بخش حمل و نقل مسافر و انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل مسافر انجام می‌شود.

جولانژاد ادامه داد: در هشت ماهه امسال در حوزه حمل و نقل کالا حدود ۳۲ میلیون تن کالا در قالب یک میلیون و ۶۵۱ هزار سفر از مبادی استان به اقصی نقاط کشور جابه‌جا شده که در این زمینه ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

جابه‌جایی بیش از ۴ میلیون و ۳۵۲ هزار مسافر

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه مسافر ۴ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۷۱۹ مسافر در قالب ۵۴۰ هزار و ۶۲۸ سفر در استان جابه‌جا شده است.

جولانژاد گفت: در حوزه حمل و نقل علاوه بر جابه‌جایی کالا و مسافر چند فعالیت مهم دیگر نیز داریم. یکی از حوزه‌ها، حوزه نرم‌افزاری رسیدگی به تصادفات جاده‌ای بوده که در راستای کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای است. در حوزه ایمنی و ترافیک نیز بحث مهم آموزش رانندگان و افراد را داریم که همکاران ما با حضور در اماکن عمومی، مدارس، دانشگاه‌ها نسبت به آموزش افراد پیرامون ضوابط و شیوه‌نامه‌های رانندگی ایمن اقدام می‌کنند.

وی عنوان کرد: در حوزه فرهنگ‌سازی نیز اقدامات خوبی انجام شده است. در کنار همکاران پلیس راه اهدای کلاه کاسکت به موتورسواران، ارایه بروشورها و دیگر هدایا در راستای ارتقای سطح فرهنگ ترافیک انجام می‌شود. در حوزه فنی که اساس آن، تسهیل تردد زائرین در پایانه‌های مرزی است، اقدامات خوبی انجام شده است که می‌توان به نصب سایبان و مه‌پاش و... در پایانه‌های مرزی اشاره کرد تا زائران با کمترین معطلی به بهترین شکل ممکن از پایانه‌های مرزی به سمت کشور عراق عزیمت کنند و برعکس به کشور برگردند.

پرترددترین محورهای خوزستان کدامند؟

جوالانژاد با بیان اینکه پرترددترین محورهای ما، محور ماهشهر- بندر امام، خرمشهر- آبادان و آبادان- خرمشهر است، با اشاره به مجتمع‌های خدمات رفاهی افزود: در حوزه فنی یکی دیگر از موارد مهم که ما پیگیری می‌کنیم، صدور موافقت اصولی مجتمع‌های خدمات رفاهی است. صدور موافقت‌نامه چند مرحله دارد که تمام مراحل تحت نظارت این اداره‌کل است. تعداد ۶۰ مجتمع در سطح راه‌های استان داریم و از این لحاظ در کنار خراسان رضوی رتبه دوم را در کشور داریم.

تلاش برای کیفی‌سازی مجتمع‌های خدمات رفاهی

وی افزود: تا دو سال پیش حداکثر تلاش ما به بهره‌برداری یک یا دو مجتمع منجر می‌شد اما با تلاش انجام‌شده در سال گذشته و برگزاری جلسات کمیته نظارت بر مجتمع‌ها و رفع موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاران، شش مجتمع افتتاح کردیم. امسال هم سه مجتمع به بهره‌برداری رساندیم و ۲۵ مجتمع در حال ساخت است و ۳۳ مجتمع نیز در مرحله استعلام است.

جولانژاد گفت: تلاش ما کیفی‌سازی مجتمع‌ها است. متأسفانه ایرادی که در این زمینه بر ما می‌گیرند سطح کیفی مجتمع‌ها است. هم به لحاظ ارائه خدمات، هم به لحاظ ظاهر. در این زمینه با تفویض اختیاری که از سمت سازمان راهداری به ما شده این امکان را داریم که در صورت بی توجهی به تذکرات کتبی ما، موافقت اصولی یا پروانه مجتمع را ابطال کنیم.

بهسازی راه‌های شریانی در اولویت است

وی با اشاره به اهمیت بحث بهسازی و ایمن‌سازی محورهای شریانی در استان گفت: با توجه به اینکه ۸۰ درصد ترافیک استان از محورهای شریانی عبور می‌کند اولویت ما بهسازی و ایمن‌سازی این مسیرها است. خیلی از این مسیرها مثل کمربندی ایذه و محور ایذه به دهدز و .. قابل تردد نبودند اما از سال ۹۹ اقداماتی در این مسیرها شروع شد. اگرچه معتقدیم هنوز مشکلات وجود دارد اما اگر این مسیرها نسبت به قبل مقایسه شوند می‌بینیم که واقعاً متحول شده‌اند. از ابتدای امسال تاکنون نیز ۷۵۰ کیلومتر انواع بهسازی راه‌ها را داشتیم و همچنین در حوزه ساخت راه‌های روستایی تا امروز ۱۱۵ کیلومتر راه روستایی را ساخته‌ایم.

جولانژاد گفت: مهم‌ترین معضل ما در بحث تجهیزات و علائم ترافیکی، سرقت است. تجهیزات فلزی که در سطح راه‌ها نصب می‌کردیم متأسفانه در مدت کوتاهی سرقت می‌شد و به همین دلیل به سمت استفاده از تابلوهای کامپوزیتی و غیر قابل بازیافت رفتیم و در تلاش هستیم این فعالیت‌ها شامل نصب علائم و ارتقای سطح ایمنی راه‌ها را ادامه دهیم.

واردات ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری

جولانژاد بیان کرد: بزرگ‌ترین پروژه در این اداره کل و در حوزه راهداری، واردات ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات به ارزش هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که نقش مهمی در فعالیت‌های جاری راهداری ما خواهد داشت. در حال حاضر از این تعداد ۴۴ دستگاه را وارد کرده‌ایم. ۳۰ دستگاه در گمرک رسیده و در حال انجام کارهای ترخیص آن هستیم و مابقی پس از فرایند ترخیص و ثبت سفارش وارد می‌شوند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای این اداره کل به لحاظ نیروهای متخصص و کارآمد گفت: اولویت ما در بحث چالش‌ها، بحث تامین منابع مالی است. استان ما استان وسیعی است و با این محدودیت‌های اعتباری که وجود دارد نمی‌توان به همه استان رسیدگی کرد و برای این استان اعتبار قابل ملاحظه‌ای نیاز است تا بتوان اقدامات را در کل محورهای استان تسری بدهیم. این چالش در همه حوزه‌ها و بخش‌های ما وجود دارد که اگر حل شود خیلی می‌تواند کمک کند.

 به شدت با کمبود ناوگان عمومی مواجهیم

 مدیرکل حمل و نقل و راهداری جاده‌ای خوزستان افزود: یکی از چالش‌های دیگر در حوزه اجرایی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است. ممکن است ما اعتبار خوبی داشته باشیم اما مجری خوبی نداشته باشیم که در بعضی از حوزه‌ها این موضوع مشهود است. اگر اعتبار بیاید ما می‌توانیم از پیمانکاران بهتری برای پروژه‌ها استفاده کنیم. در حوزه حمل و نقل نیز به شدت با کمبود ناوگان عمومی مواجه هستیم. مسائل مالی می‌توانند خیلی کمک کنند به خدماتی که ما ارائه می‌دهیم.