شناسهٔ خبر: 184096 - سرویس وزارتی

جوابیه مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی به گزارش «بی‌توجهی یک وزارتخانه به پویش دو درجه کمتر» 

ساختمان وزارت راه و شهرسازی مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی به گزارش «بی‌توجهی یک وزارتخانه به پویش دو درجه کمتر / وقتی انرژی در نمایشگاه وزارت راه‌وشهرسازی هدر می‌رود» که در خبرگزاری میزان منتشر شده؛ پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی به گزارش «بی‌توجهی یک وزارتخانه به پویش دو درجه کمتر / وقتی انرژی در نمایشگاه وزارت راه‌وشهرسازی هدر می‌رود» که در خبرگزاری میزان منتشر شده؛ پاسخ داد.

در این گزارش آمده بود: «در شرایطی که ادارات و مدارس با هدف مدیریت انرژی به تعطیلی کشیده شده است اما نمایشگاه‌های مختلفی در سطح شهر برگزار می‌شود که بی‌توجه به شرایط این‌روزهای کشور، انرژی زیادی در آن‌ها هدر می‌رود.

در همین زمینه سری به هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل و لجستیک زدیم تا از وضعیت نمایشگاه باخبر شویم. نمایشگاهی که ذیل وزارت راه‌وشهرسازی برگزار می‌شود و فضای داخلی نمایشگاه به‌ حدی گرم است که باید لباس‌های گرم را در دست گرفت تا بتوان گرمای این مکان را تحمل کرد.» 

در این گزارش هیچ اشاره‌ای به تلاش وزارت و راه و شهرسازی برای تغییر زمان برگزاری این نمایشگاه به دلیل مصوبه کارگروه اضطرار آلودگی هوا نشده است. مضاف بر اینکه حضور یک روز و نیمه این وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه نیز پس از اخذ مجوز از این کارگروه و استانداری تهران؛ صورت گرفت. علاوه بر این در بدو ورود به نمایشگاه نسبت به میزان مصرف انرژی در آن از سوی سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تذکر داده شد و نور سقف نمایشگاه قطع شد و غرفه‌ها تنها با نورپردازی داخلی خود روشن ماندند.

گفتنی است شنبه ۲۴ آذرماه؛ پس از انتشار مصوبه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا که در آن به ممنوعیت برگزاری هرگونه نمایشگاه طی هفته جاری در شهر تهران اشاره شده بود؛ وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه ای اعلام کرد: «ضمن تقدیر از زحمات تمامی شرکت کنندگان و دست‌اندرکاران در نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته؛ به منظور اجرای مصوبه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا و ضرورت حفظ سلامت مردم؛ برپایی این نمایشگاه به تعویق و به زمان دیگری موکول شد».

اما نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک و صنایع وابسته علی‌رغم درخواست وزارت راه و شهرسازی برای تعویق زمان برگزاری؛ از سوی مجری بخش خصوصی که از سازمان توسعه تجارت مجوز دارد و برگزار کننده این نمایشگاه است؛ روز یکشنبه ۲۵ آذرماه آغاز به کار کرد! 

وزارت راه و شهرسازی که مجری و برگزار کننده نمایشگاه حمل و نقل نیست و صرفا به لحاظ حضور شرکت‌های بخش دولتی و خصوصی شقوق حمل و نقلی وزارت متبوع با مجری آن همکاری دارد؛ روز ۲۵ آذرماه طی نامه‌ای به کارگروه اضطرار آلودگی هوا خواستار صدور دستور برپایی رسمی نمایشگاه حمل و نقل طی ۳ روز آینده (روزهای ۲۶ لغایت ۲۸ آذرماه) شد.

سعید رسولی، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، در این نامه با اشاره به ۲۶ آذر به عنوان سالروز حمل و نقل و برپایی نمایشگاه سنواتی با همین عنوان؛ نوشت: با اینکه در سال جاری نیز مجری نمایشگاه با  دریافت مجوز قبلی از سازمان توسعه تجارت نسبت به فراخوان و ثبت نام شرکت‌های دولتی و غیردولتی علاقمند به شرکت در این نمایشگاه اقدام نموده و شرکت‎های مورد نظر نسبت به اجاره غرفه و تجهیز آن اقدام نمودند؛ لیکن با توجه به مصوبات پنجمین نشست کارگروه اضطرار آلودگی استان تهران مورخ ۲۴ آذر ۱۴۰۳ و لزوم رعایت محدودیت‌های هفته جاری از جمله ممنوعیت برگزاری هرگونه نمایشگاه در تهران؛ وزارت راه و شهرسازی و  شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه به منظور تبعیت از تصمیمات کارگروه اضطرار آلودگی هوا در نمایشگاه حضور نیافتند.

در ادامه این نامه آمده بود: نظر به اینکه کلیه غرفه‌های نمایشگاه تجهیز شده و در صورت تعطیلی نمایشگاه خسارت آنها قابل جبران نیست و با توجه به اینکه ضرورت دارد تا قبل از پایان هفته نمایشگاه از شبستان مصلی جمع آوری شود تا اختلالی در برگزاری نماز عبادی-سیاسی جمعه این هفته ایجاد نشود؛ خواهشمند است دستور فرمایید تا امکان برپایی رسمی نمایشگاه حمل و نقل طی سه روز آینده در مصلی فراهم شود.

کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوای استان تهران در پاسخ به این نامه؛ عصر روز ۲۶ آذرماه ضمن تقدیر از رویکرد وزارت راه و شهرسازی در عدم حضور در نمایشگاه؛ با درخواست معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی موافقت کرد. 

به این ترتیب وزارت راه و شهرسازی و سازمانها و دستگاههای وابسته پس از کسب مجوز از کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوای استان تهران عصر روز ۲۶ آذرماه در هشتمین نمایشگاه حمل و نقل؛ لجستیک و صنایع وابسته حضور یافتند. 

در بدو ورود به نمایشگاه سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نسبت به میزان مصرف انرژی در این نمایشگاه تذکر داد و نور سقف نمایشگاه قطع شد و غرفه‌ها تنها با نورپردازی داخلی خود روشن ماندند.

جای سوال است که چطور علی رغم اینکه وزارت راه پیگیر خاموشی چراغ‌های سقف نمایشگاه و کاهش دمای سالن آن بود، باید پاسخگوی پرسش‌هایی درباره هدررفت انرژی در نمایشگاهی باشد که خودش برگزار کننده آن نبوده و وزیر و تمام مدیرانش به پویش «دو درجه کمتر» متعهد بوده‌اند؟؟