شناسهٔ خبر: 1842 - سرویس دانشنامه

آشنایی با کریدورهای بین‌المللی ریلی عبوری از ایران

ریل کریدورهای بین‌المللی ریلی که خط سیر آنها در چهارگوشه ایران قرار دارد به شرح زیر است.

کریدور شمال - جنوب در غرب دریای خزر

به طول 9389 کیلومتر (از فنلاند تا دهلی نو) که از بندر هلسینکی در فنلاند آغاز و در مسیر خود از روسیه، آذربایجان و ایران عبور نموده و به سمت جنوب خلیج فارس و کشورهای حوزه اقیانوس هند و کشورهای آسیایی جنوب شرقی امتداد می‌یابد. پروژه قزوین – رشت – آستارا به طول 372 کیلومتر تنها گسستگی این مسیر است که در دست احداث قرار دارد.

کریدور شمال جنوب در شرق دریای خزر

(قزاقستان – ترکمنستان – ایران) به طول حدود 926 کیلومتر، این کریدور مانند کریدور شمال – جنوب، جنوب ایران و مناطق خلیج فارس و کشورهای جنوب شرقی آسیا را به کشورهای CIS و روسیه در شمال متصل می‌نماید. این کریدور تا آخر سال 2014 میلادی توسط روسای جمهور سه کشور افتتاح خواهد شد.

کریدور اسلام آباد تهران- استانبول

به طول 6566 کیلومتر که با افتتاح محور کرمان – بم – زاهدان این کریدور عملیاتی شده است.

کریدور بین‌المللی آسیا اروپا در جهت شرقی غربی

این کریدور که ترانزیت و حمل و نقل را میان کشورهای آسیا، خاورمیانه، اروپا و آفریقا در برمی‌گیرد از چند مسیر عبور می‌کند. جایگزین نخستین چین به کشورهای CIS، ایران، عراق، سوریه و از طریق دریای مدیترانه به یونان و اروپا و یا اینکه از ایران به ترکیه و اروپا امتداد می یابد. جایگزین بعدی از چین، میانمار، بنگلادش، هند، پاکستان، ایران به سمت عراق، سوریه و اروپا گسترش می‌یابد. مسیر دیگری هم از چین شروع و به قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران از آنجا به ترکیه و اروپا منتهی می‌شود.

کریدور آلماتی بندرعباس

به طول 3796 کیلومتر که از قزاقستان آغاز و با عبور از ازبکستان و ترکمنستان به بندرعباس امتداد می‌یابد.

کریدور آلماتی استانبول

طول مسیر با احتساب دریاچه وان 6208 کیلومتر می باشد. این کریدور از قزاقستان شروع شده و با عبور از ازبکستان، ترکمنستان و ایران به ترکیه می‌رسد.

کریدور جدید ریلی چین قرقیزستان تاجیکستان افغانستان ایران

به طول 7984 کیلومتر که چین و کشورهای مشترک المنافع را به ایران و سپس اروپا متصل می‌سازد. عملیات احداث و تکمیل گسستگی در کشورها در دست انجام است./