به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، چهارمین روز هفته ایمنی در حمل و نقل ریلی با موضوع ایمنی ساخت وتوسعه پروژههای ریلی روز گذشته (سهشنبه ۲۷ بهمن) با حضور مرتضی باقری مشاور وزیر راه و شهرسازی در توسعه راهآهن و مسعود نصرآزادانی معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به میزبانی این شرکت برگزار شد.
در این جلسه نصرآزادانی با اشاره به حادثه ریلی نیشابور در ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۸۲گفت: به منظور گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان این حادثه، ۲۴ تا ۲۹ بهمن ماه را به نام ایمنی در صنعت حمل و نقل ریلی نامگذاری کردند که موجب ارتقا و تقویت فرهنگ ایمنی در پروژههای عمرانی میشود.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اهمیت رعایت اصول ایمنی در دوره ساخت و بهرهبرداری پروژههای ریلی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راهآهن در دست اجراست، طراحی سازهها و بررسی پایداری آنها یکی از مقولات مهم و قابل توجه در پروژههای ریلی است و از آنجا که ایران بر روی کمربند زلزله قرار دارد و ریسکها و تهدیدهای مختلف طبیعی پروژهها را تهدید میکند، تحلیل پایداری سازههای تونلها و پلها، ایستگاهها درحین اجرا و زمان بهرهبرداری نیاز به توجه بیشتری دارد.
وی افزود: در حال حاضر بیش از ۸۳ درصد شبکه ریلی در مناطق پُرریسک از دید زلزلهخیز بودن قرار گرفته است و پروژههایی همچون قزوین- رشت- آستارا، میانه- تبریز- ارومیه جزو پروژههایی هستند که در معرض چنین حوادثی قرار دارند و بررسی لغزشها، رانشها، ابنیه فنی، محیطهای کارگاهی، مراکز مسکونی پیرامون خطوط آهن در این پروژهها حایز اهمیت است.
معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور توجه به ایمنی در مفاد قراردادها وشرایط عمومی پیمان و رعایت HSE، را از مواردی دانست که باید از حدود تهیه مستندات خارج شود و عنوان کرد: ۳۳ طرح راهآهن در گستره کشور پراکنده شده است که در معرض انواع تهدیدها و ریسکها قرار دارد و در این زمینه توجه به جانمایی ایستگاهها، محل تخلیه و بارگیری، بررسی و جانمایی خطوطی که کالاهای خطرناک حمل میکنند توجه به موقعیت شهری و مسکونی حاشیه محورها همگی از مواردی است که در طراحی و اجرای خطوط ریلی باید مورد توجه قرار گیرد و رعایت ایمنی در آنها در شرایط عمومی قراردادها ذکر شود.
وی تصریح کرد: تمام توان علمی، اجرایی و امکانات را بسیج خواهیم کرد تا بتوانیم از پروژهها و سرمایههای انسانی مستقر در کارگاهها صیانت کنیم و تجربه ثابت کرده است ۹۸ درصد موارد حوادث مرتبط با پرسنل پروژهها قابل مدیریت و پیشگیری است.
بازدید و بازرسی ایمنی در پروژهها
در ادامه این نشست مرتضی باقری با اشاره به دستورالعمل «بازدید ایمنی راه» را الگوی مناسبی برای طرحهای ریلی کشور دانست و گفت: در حوزه طرحهای جادهای دستورالعمل بازدید ایمنی وجود دارد که شبکه راهها را در دوره بهرهبرداری از لحاظ رعایت نکات ایمنی مورد پایش قرار میدهد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در توسعه راهآهن افزود: در حال حاضر نیاز به بازرسی ایمنی راهها بیشتر احساس میشود که در آن الزامات ایمنی در پروژه از ابتدای طراحی لحاظ شود. بازرسی و بازدید، هر دو از زمان طراحی تا دوره بهرهبرداری لازم و ملزوم یکدیگرند.
وی با اشاره به تاکید وزیر راه و شهرسازی به معماری و منظر راه تصریح کرد: توجه به منظر راه به معنای رعایت ویژگیهای خاص معماری، فرهنگی، زیستمحیطی و... هر منطقه در ساخت انواع راهها به ویژه خطوط راهآهن است که تأثیر بهسزایی در از بین بردن یکنواختی مسیر و جلوگیری از خستگی برای لوکومتیورانان و بروز حوادث دارد.
باقری وجود پیوستهای ایمنی در پروژهها را لازم ولی ناکافی دانست و گفت: در هنگام طراحی و اجرای یک پروژه باید منافع همه کاربران در نظر گرفته شود و توجه به منابع طبیعی، مراکز مسکونی، دام، عشایر، محیط پیرامون خط ریلی از این دسته است.
مدیریت ذینفعان در یک پروژه
در ادامه نماینده یکی از شرکتهای مهندسین مشاور با موضوع زمینه ایمنی از منظر زیرساخت ضمن بررسی اجمالی عوامل بروز حوادث در راه آهن گفت: عوامل بروز حوادث ریلی در چندگروه قابل دسته بندی هستند که مهمترین عواملی که حین اجرا و بهره برداری طرحها را تهدید می کند خرابی زیرساختها، ناوگان ریلی، بهرهبرداری، شرایط محیطی، عوامل نامشخص و شبه حوادث هستند.
وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته از سوی UIC حوادث سال ۱۳۹۳ را ۲۰۰ حادثه دانست که ۸۹ حادثه در اثر برخورد و ۸۰ مورد خروج از خط بوده است که ۷۰ درصد این حوادث را شامل میشود.
وی مدیریت منابع فنی و مدیریت ریسک را از مسایل مهمی دانست که برای آن دستورالعملها و آییننامههایی تهیه میشود و مدیریت ذینفعان را مبحث جدید و مهمی در حوزه رعایت ایمنی پروژههای ریلی عنوان کرد.
وی مهندسین مشاور، تأمینکنندگان تجهیزات، پیمانکاران، شرکتهای بیمه را بخش اعظمی از ذینفعان طرحهای ریلی دانست که یکسو کردن منافع این گروهها را در یک سیستم و شناسایی تضاد منافع آنها را وظیفه شرکت ساخت وتوسعه برای رعایت ایمنی در پروژهها عنوان کرد.
در ادامه این سمینار، تخلیه مسافرین ایستگاهها در زمان اضطرار، آسیبشناسی عبور راهآهن از مناطق ماسهای، دستورالعملهای ایمنی خط پس از زلزله و برگزاری پنلهای تخصصی در ارتباط با محور قزوین- رشت، مراغه – ارومیه، میانه- اردبیل و یزد- اقلید عناوینی بود که به بحث و تبادل نظر گذاشته شد./