به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین پور فرزانه در نشست خبری روز سه شنبه ۴ دی ماه با اصحاب رسانه اظهار کرد: از ۱۰ سال گذشته هر موتور هواپیما که برای تعمیر از کشور خارج شد، توقیف شد. به همین خاطر تعمیر و نگهداری قطعات فقط در داخل انجام می شود.
وی با بیان اینکه، اروپا مردم ایران را تحریم کرد نه صنعت هوانوردی را، گفت: در پیمان شیکاگو به صراحت مطرح شده است که صنعت هوانوردی سیاسی نیست. زیرا هر اقدامی جان مردم را به خطر می اندازد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: تحریم ایران ایر تحریم بیماران ایرانی است که از طریق این ایرلاین مواد اولیه داروسازی ها را تامین می کرد و باعث شد سلامت مردم کشور به خطر افتد. در واقع حقوق بشر را تحریم کردند.
پورفرزانه یادآور شد: از طریق سازمان هواپیمایی کشوری با نامه نگاری و مکاتبات، شکایت خود را به این اقدام ثبت کردیم و در حال پیگیری هستیم تا به مسیر اصلی خود بر گردد.
وی گفت: برای تعمیر هواپیما به توان داخلی چشم داریم و بیش از ۴۳۰ شرکت دانش بنیان در صنعت هوانوردی فعالیت می کنند که حوزه فعالیت هر کدام متفاوت است. همچنین در صورتی که مسیر واردات هواپیماهای مدرن و به روز جهان به کشور بسته شود به سمت تولید هواپیما می رویم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگاران با اشاره به وضعیت پروازها به مقصد سوریه و لبنان گفت: پروازهای لبنان برقرار است اما سوریه تا ۲۲ ژانویه با توجه به شرایط داخلی آن کشور اعلام کرده که پروازی انجام نشود، لذا ما تا آن تاریخ منتظر هستیم تا به ما اعلام کنند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری ضمن اشاره به گردش مالی ۸۰ همتی صنعت هوانوردی کشورمان در سال گفت: به دنبال ایجاد صندوق های توسعه حمل و نقل هوایی خصوصی هستیم.
پور فرزانه نرخ ارز را بر نرخ بلیت هواپیما اثرگذار دانست و گفت: در حال حاضر برای نرخ بلیت پروازهای حج تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است.
وی افزود: در حال راه اندازی دو ایرلاین برای انجام پروازهای خارجی به جای ایران ایر هستیم.