شناسهٔ خبر: 18484 - سرویس مسکن و شهرسازی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور:

۷۰ درصد از ساختمان‌های ایران مهندسی‌ساز است

اکبر ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید بر اینکه اکنون ۷۰ درصد از ساختمان‌ها با قواعد مهندسی ساخته شده است، گفت: این موجب حفظ سرمایه‌ مردمی که خانه تنها سرمایه زندگیشان هست، خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی به نقل از ایسنا٬ اکبر ترکان چهارشنبه ۲۸ بهمن در نخستین همایش ملی شهرسازی و معماری ایرانی و اسلامی در شیراز با طرح این سوال که آیا معماری ایرانی وجود دارد، گفت: به نظر من معماری ایرانی قابل تعریف نداریم، معماری اقلیمی است و سبک زندگی معماری یک ملت را می‌سازد.

او گفت: معماری اقلیمی است که براساس شرایط آ ب و هوایی و سبک زندگی شکل می‌گیرد بنابراین معماری در گیلان، آذربایجان، یزد، اصفهان و سایر نقاط کشور با هم متفاوت است.

وی با تصریح اینکه معماری به‌شکل اقلیمی است و نمی‌تواند هویت ملی داشته باشد، گفت: شاید در این همایش شما مشترکاتی پیدا کنید که به اشتراک بگذارید اما در ایران هر قسمت با بوم و جغرافیای هر منطقه معماری خاص آن را دارد.

ترکان همچنین با احترام به علاقه‌مندی موجود نسبت به هویت بخشی معماری اسلامی است، گفت: اگر تکرار تم‌های صفوی را امروز به‌عنوان هویت‌بخشی تلقی کنیم، شاید این زیاده‌روی باشد.

وی با بیان اینکه در دوره‌ای به دلیل نبود امکاناتی نظیر فولاد و سایر سازه‌های جدید از شیوه‌های خاصی برای ساخت و سازها استفاده می‌شده است، گفت: این نوع معماری ناشی از تکنولوژی است.

ترکان با تاکید براینکه سبک زندگی اسلامی است که معماری اسلامی و سبک زندگی ایران است که معماری ایرای را می‌سازد، گفت: این همایش بحث خوبی گشوده و امیدواریم در این مسیر بتوانیم جلو برویم و به سئوالات پاسخ بدهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ میلیون مترمربع ساخت و ساز در ایران انجام می‌شود، گفت: از ابتدای تشکیل نظام مهندسی تاکنون بالغ بر یک و نیم میلیارد متر مربع متکی به قانون نظام مهندسی ساخته‌ایم.

وی در بخشی از سخنان خود بیان نقص‌ها در قالب انتقاد سازنده را مطلوب دانست و از افرادی که در بیرون و درون سازمان نظام مهندسی اقدام به تخریب مهندسان می‌کنند، درخواست کرد تا شیوه خود را تغییر داده و دست از تخریب بردارند./