شناسهٔ خبر: 184868 - سرویس استان‌ها

 روش اندازه‌گیری سرعت متوسط در جاده‌ها چگونه است؟

دوربین «سرعتو کم کن دوربین هست!» به محض شنیدن این جمله از سوی سرنشینان، راننده خودرو سرعتش را به محدوده مجاز کاهش می‌دهد تا ضمن مصون ماندن از جریمه تخلف سرعت غیرمجاز لحظه‌ای، از جلوی دوربین ثبت تخلفات راهداری عبور کند.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اردبیل، «سرعتو کم کن دوربین هست!» به محض شنیدن این جمله از سوی سرنشینان، راننده خودرو سرعتش را به محدوده مجاز می‌آورد تا ضمن مصون ماندن از جریمه تخلف سرعت غیرمجاز لحظه‌ای، از جلوی دوربین ثبت تخلفات راهداری عبور کند.

 پس از عبور از مقابل دوربین، مجدد سرعت به محدوده غیر مجاز باز می‌گردد و راننده خیالش از بابت ثبت جریمه سرعت غیرمجاز راحت است تا اینکه مجدد به دوربین بعد نزدیک می‌شود.

 در جلوی دوربین بعدی مجدد راننده پای خود را روی پدال گاز شل می‌کند تا سرعتش به محدوده مجاز سرعت محور مورد نظر بازگردد تا همانند محل دوربین قبلی بدون ثبت تخلف عبور کند و این‌چنین راننده متخلف در خیال خود دوربین‌ها را دور می‌زند.

 اما چند دقیقه بعد پیامکی از سوی پلیس مبنی بر صدور جریمه تخلف رانندگی به دلیل عدم رعایت سرعت متوسط در هنگام رانندگی به راننده خاطی ارسال می‌شود و راننده با خواندن متن این پیامک در شوک فرو می‌رود و می‌گوید: «ما که سرعت مجاز داشتیم جلو دوربینا پس این جریمه چیه اومده؟ حتماً اشتباهی شده و...!»

 راننده گویا از مجهز بودن سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات محورهای مواصلاتی استان اردبیل به سیستم پردازش کننده سرعت متوسط غافل بوده و اینچنین در دام سامانه‌های مدرن هوشمند می‌افتد.

 روش اندازه‌گیری سرعت متوسط در جاده‌ها چگونه است؟

 روش اندازه گیری سرعت متوسط به این صورت است که شماره‌ی پلاک خودرو به همراه زمان عبور خودرو از مقابل دوربین به محض ورود به جاده‌ مورد نظر ثبت می‌شود. در انتهای جاده نیز پلاک و زمان ثبت می‌شود و سرعت متوسط خودرو محاسبه می‌شود. با داشتن زمان و مسافت می‌توان سرعت متوسط خودروی مورد نظر را ثبت کرد.

 ثبت ۲۲۰هزار تخلف سرعت متوسط طی ۹ ماهه سال جاری در اردبیل

 امید نسیمی، رئیس مرکز مدیریت راه‌های استان اردبیل با بیان اینکه دوربین‌های کنترل سرعت استان به پردازش سرعت متوسط مجهز هستند، در این باره می‌گوید: دوربین‌های کنترل سرعت استان سرعت متوسط خودروهای عبوری را پردازش می‌کنند و اینکه راننده‌ای در مقابل دوربین سرعت خود را کم و عبور کند سبب عدم اعمال قانون نخواهد شد چرا که در اولین دوربین بعدی سرعت متوسطش اندازه‌گیری شده و اعمال قانون توسط پلیس صورت خواهد گرفت.

 نسیمی یادآور می‌شود: طی ۹ ماهه سال جاری از مجموع پلاک‌های متخلف شناسایی و اعمال قانون شده، حدود ۲۳۰ هزار مورد مربوط به تخلفات سرعت لحظه‌ای و حدود ۲۲۰ هزار مورد نیز مربوط به تخلفات سرعت متوسط بوده است.

 وی با بیان اینکه رانندگان باید نسبت به رعایت سرعت مجاز در کل مسیر اقدام کنند، می‌افزاید: حدود ۵۰ درصد تخلفات رانندگی در سطح استان اردبیل مربوط به سرعت متوسط است که از سوی رانندگان رعایت نشده است.

 عدم توجه به جلو و تخطی سرعت مطمئنه بیشترین دلایل تصادفات رانندگی در استان

 براساس اعلام وحید علی‌پور، رئیس پلیس راه استان اردبیل، عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه، عدم رعایت حق تقدم و خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان به ترتیب عمده‌ترین علل وقوع تصادفات در راه‌های ارتباطی استان اردبیل است.

 وی با بیان اینکه پلیس راه استان اردبیل علاوه بر حضور مستمر در جاده‌ها، به‌صورت هوشمند نیز رفتارهای ترافیکی رانندگان در راه‌های ارتباطی استان را مدیریت و کنترل می‌کند، ادامه می‌دهد: با مدیریت صحیح و پایش رفتارهای ترافیکی رانندگان توسط پلیس تلاش می‌شود میزان تصادفات در محورها کاهش یابد.

 رئیس پلیس‌راه استان اردبیل تاکید می‌کند: پلیس با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری این رانندگان خطرآفرین و حادثه‌ساز شناسایی شده را در مناسبت‌های مختلف احضار و به آن‌ها نسبت به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تذکرات لازم را می‌دهد.