شناسهٔ خبر: 18495 - سرویس استان‌ها

مشاور مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران

کمبود منابع مالی از مشکلات نوسازی و بهسازی واحدها

نشست مشاور مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به سکونت جمعیت قابل توجهی از ساکنان شهرها در حاشیه، سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت‌های فرسوده، کمبود منابع مالی از مشکلات نوسازی و بهسازی واحدها در این مناطق ذکر کرد.

به گزارش اداره روابط عمومی راه و شهرسازی خراسان شمالی ، دکتر امیر محمد معززی، مشاور مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در اولین دوره آموزشی مدیران ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری به تشریح جایگاه سند ملی بازآفرینی شهری پایدار پرداخت و کاهش فقر شهری، ارتقاء تاب آوری شهری و ارتقاء هویت و منزلت مکانی و تحقق حکمفرمایی شهری را از اهداف کلان دولت در برنامه های بازآفرینی ذکر کرد.

وی از فقر شهری به عنوان یکی از معضلات یاد کرد که طی آن عدم تعادل بین عرصه های مختلف شهری را دامن می زند.

وی بحران هویت در بین ساکنین و تعدد قومیتی و عدم سکونت ساکنان بومی و نبود قدمت مشخص و نیز تاب‌آوری پایین شهری را از مشکلات موجود در مناطق سکونتگاه غیر رسمی و حاشیه‌نشین دانست و گفت: با توجه به پایین بودن سرمایه اجتماعی در این مناطق ساکنان آن شرایط چندان مطلوبی ندارند.

دکتر معززی متذکر شد: با این وجود امروزه قسمت قابل توجهی از مساحت و جمعیت ساکن  در شهرها  که حدود یک سوم است در این پهنه‌ها سکونت دارند.

وی از اعتماد به عنوان شاه کلیدهای تحقق بحث نوسازی از طریق مشارکت مردم یاد کرد و بیان داشت: در صورت سلب اعتماد فرآیند نوسازی با تاخیر مواجه می‌شود.

وی با تاکید بر توجه به بحث ظرفیت سازی و نهادسازی و همه جانبه‌نگری، اظهار داشت: فقط عرصه‌های سکونتگاهی غیر رسمی نیاز به توجه ندارند بلکه عرصه‌های دیگر نیز وجود دارند که زمینه شکل‌گیری سند بازآفرینی را به وجود آورد.

مشاور مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران از مشخصه‌های سکونتگاه‌های غیررسمی را بدون برنامه و به خودی خود شکل گرفتن دانست و گفت: در همین راستا توجه به این امر نیازمند اهتمام ویژه است.

وی فقر زیرساختی و بحران هویت و عدم تاب‌آوری در برابر بحران‌های طبیعی با توجه به ساخت و ساز با ناپایدارترین مصالح را از مشکلات برشمرد و اظهار داشت: درآمد سرانه اکثر ساکنان این مناطق پایین تر از حد میانگین شهری و نرخ بیکاری بالا و واحدهای ساخته شده کم دوام و نیز افراد ساکن در هر خانه بیش‌تر از حد است.

وی با اشاره به تبیین اهداف مورد نظر در این مناطق در دو وجه پیشگیری و درمان، تصریح کرد: اگر فقط به درمان توجه کرد و زمینه‌های شکل‌گیری جلوگیری نشود نمی‌توان در این امر موفق بود چرا که هر آن امکان گسترش وجود دارد.

دکتر معززی استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در این عرصه‌ها را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: توجه به سیاست‌های توسعه درونی، شناسایی ظرفیت‌های موجود در درون شهرها، تنظیم برنامه مسکن ارزان قیمت و با کیفیت و استفاده از فن‌آوری‌های نوین ساختمانی از جمله سیاستها است.

وی از مهمترین مشکلات در امر مواجهه با امر نوسازی را کمبود منابع مالی دانست و گفت: با مشارکت همه جانبه و تجمیع سرمایه‌های پولی این امر امکان‌پذیر می‌شود.