شناسهٔ خبر: 1852 - سرویس بنادر و دریانوردی

در سمینار مدیران دریایی کشور مطرح شد:

تاکید رئیس سازمان بنادر و دریانوردی بر اعمال حاکمیت دریایی توأم با اقتدار

محمد سعیدنژاد معاون وزیر راه و شهرسازی در سمینار مدیران دریایی کشور که به میزبانی استان هرمزگان در حال برگزاری است، وظیفه مهم این سازمان را اعمال حاکمیت دریایی توأم با اقتدار و سیاستگذاری مناسب دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد شامگاه سه شنبه 6 آبان ماه در جمع بیش از 100 نفر از مسئولان ستادی سازمان بنادر، مدیران کل و معاونان امور دریایی ادارات بنادر و دریانوردی هفت استان ساحلی کشور در جزیره قشم گفت: از جمله رسالت‌های مهم سازمان بنادر و دریانوردی اعمال حاکمیت بر آبراهه‌ها و آب‌های سرزمینی کشور است.

وی با اشاره به اینکه قوانین و مقررات دریایی سازمان جهانی دریانوردی باید به صورت کامل توسط سازمان بنادر و دریانوردی در بخش حمل و نقل دریایی اعمال شود، افزود: توسعه امور دریایی باید همگام با توسعه امور بندری کشور انجام شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور حضور هرچه بیشتر این سازمان در تنظیم و تهیه قوانین و مقررات بین المللی دریایی را خواستار شد و گفت: تعامل سازمان بنادر و دریانوردی با کشورهای منطقه به دلیل ماهیت بین المللی فعالیت‌های دریایی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

سعیدنژاد در بخش دیگری از سخنان خود وظیفه دیگر سازمان بنادر و دریانوردی را تربیت نیروی متخصص و مجرب دریایی و همچنین تامین تجهیزات استراتژیک این حوزه عنوان کرد.

وی با بیان این مطلب که کارکنان و مسئولان بخش دریایی کشور باید ایمنی و امنیت دریانوردی را ارجح امور خود بدانند، از آنان خواست تا در هنگام انجام وظیفه از استانداردها و مقررات دریایی عدول نکنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه لایروبی حوضچه‌ها و آبراهه‌ها در کنار نظارت بر اعمال دقیق مقررات محیط زیست دریایی در کشور را از دیگر برنامه‌های این سازمان برشمرد و گفت: ارائه خدمات مناسب به کشتی‌ها در آب‌های تحت حاکمیت ایران باید در اولویت کاری سازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر آمادگی لازم برای واگذاری موج شکن‌های کوچک در سواحل کشور به بخش خصوصی وجود دارد.

پیش از سخنرانی معاون وزیر راه و شهرسازی، ایدنی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان پیشنهادات خود برای افزایش اقتدار دریایی کشور در آب های خلیج فارس و دریای عمان را مطرح کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در سخنانی ضمن تأکید بر لزوم تهیه و تنظیم سیاست‌های مدون و مشخص در ارتباط با فعالیت‌های مربوط به دریا، مهم‌ترین دغدغه دست اندرکاران و فعالان صنعت حمل و نقل دریایی در شرایط فعلی کشور را توسعه خدمات دریایی دانست.

سعید نژاد همچنین پیش از حضور در نشست پایانی روز نخست سمینار مدیران دریایی کشور طی نشستی مشترک با شعبانی فر سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم در خصوص توسعه همکاری های این دو سازمان گفت‌وگو کرد.

بیش از 100 نفر از مسئولان ستادی سازمان بنادر، مدیران کل و معاونین امور دریایی ادارات بنادر و دریانوردی هفت استان ساحلی به همراه کارشناسان و متخصصان این صنعت از روز سه شنبه ششم آبان ماه در جزیره قشم، گرد هم آمده‌اند تا در نشستی دو روزه، راهکارهای موجود برای رفع چالش های صنعت دریانوردی را بررسی کنند.

استان هرمزگان با برخورداری از بالغ بر 70 بندر بزرگ و کوچک و همچنین دو هزار و 238 کیلومتر نوار ساحلی (با احتساب جزایر) مهم ترین استان دریایی کشور قلمداد می شود. منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور، بندر شهید حقانی به عنوان بزرگترین بندر مسافری کشور و همچنین بنادر جزیره قشم شامل شهید ذاکری، پهل و لافت به عنوان پرترددترین بنادر مسافری کشور همگی در این استان قرار دارند؛ این استان به مرکز ثقل صنعت حمل و نقل دریایی در ایران و منطقه تبدیل شده است و در ادبیات رسانه ای از این استان به عنوان پایتخت مسافرت های دریایی کشور یاد می شود./