شناسهٔ خبر: 18557 - سرویس شرکت‌ها

هشتم و نهم اسفندماه در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود؛

سومین همایش بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس/ تمرکز بر اعتلای نام خلیج فارس و گسترش علم اقیانوس‌شناسی

بهزاد لایقی مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کل کشور از برگزاری سومین همایش بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس در روزهای هشتم و مهم اسفندماه خبر داد.

بهزاد لایقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره برگزاری سومین همایش بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس در کشور توضیح داد: این همایش روزهای هشتم و نهم اسفندماه با حضور مهمانانی از سازمان‌های بین‌المللی دریایی و منطقه‌ای در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

لایقی در ادامه شعار اصلی این همایش را که هر دوسال یک‌بار برگزار می‌شود «خلیج فارس و توسعه پایدار» اعلام کرد و گفت: اعتلای نام خلیج فارس و نقش ایران با توجه به داشتن بیشترین مرز با آن در این منطقه حیاتی و استراتژیک، اعتلای علم اقیانوس‌شناسی و آشنایی کارشناسان با آخرین پیشرفت‌ها در داخل و خارج از کشور و در نهایت آشنایی و ایجاد ارتباط هرچه بیشتر بین بخش علمی و اجرایی در قسمت دریایی ازجمله اهداف مهم برگزاری این همایش به شمار می‌رود.

مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کل کشور در ادامه سخنانش، توسعه علمی را یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش خواند و گفت: توسعه علمی اولین هدف اصلی برگزاری تمامی همایش‌ها محسوب می‌شود که این کنفرانس نیز از این قاعده مستثنی نیست. ما در درجه اول به دنبال آن هستیم تا کارشناسان حاضر در این همایش با تکنولوژی و علم روز اقیانوس‌شناسی در گرایش‌های مختلف آشنا شوند.

وی افزود: در این همایش گرایش‌های مختلف این حوزه از جمله هواشناسی دریایی، اقلیم‌شناسی دریایی، اقیانوس‌شناسی فیزیکی، محیط زیست، اقیانوس‌شناسی شیمیایی، صنایع دریایی، مهندسی دریا، علوم پایه‌ای مرتبط با این قسمت (زمین‌شناسی دریایی، نقشه‌کشی و ..) فرهنگ، تاریخ و ژئوپولیتیک خلیج فارس مورد بررسی قرار خواهد گرفت که امید است مورد استفاده تمامی کارشناسان حاضر در این مراسم قرار گیرد.

لایقی همچنین اضافه کرد: این گرایش‌ها با این هدف کنار یکدیگر چیده شده‌اند که ما در نهایت به شعار همایش که همان خلیج فارس و توسعه پایدار است دست پیدا کنیم. اگر در حال حاضر نگاهی به کشورهای حاشیه خلیج فارس بیندازیم متوجه می‌شویم که پیشرفت سایر کشورهای همسایه از ما در این بخش بسیار بیشتر است. انتظار داریم پس از اتمام همایش، موارد ارایه شده به برنامه‌ریزان کمک کند تا برای توسعه مناطق ساحلی با توسعه کشورهای حاشیه همگام شوند.