شناسهٔ خبر: 185945 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تلاش برای اتصال ریلی در راه‌آهن چابهار-زاهدان تا پایان سال آینده

صادق سیستان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بعد از سفر رییس جمهوری، ریل گذاری راه آهن خاش به چابهار را آغاز کردیم، گفت: در همین مدت کوتاه نزدیک به ۲۹ کیلومتر ریل گذاری انجام شده است و تمام تلاش خود را انجام می دهیم که تا پایان سال آینده اتصال ریلی انجام شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق در نشستی با حضور رییس جمهوری و سایر وزرا، استاندار و مدیران دستگاه های استانی در سیستان و بلوچستان با اشاره به سومین سفری که به عنوان نماینده دولت به این استان و بازدید از شهرستانهای قصر قند، نیکشهر و فنوج داشت، اظهار کرد: اگر قرار است توسعه و شکوفایی در منطقه مکران و سیستان و بلوچستان اتفاق افتد، قدم اول آن حفظ امنیت و سرمایه اجتماعی است. امنیت پشتیبان توسعه است و شکوفایی بدون امنیت محقق نمی شود.

وی افزود: شما قدم بزرگ را برداشته اید، اینکه استاندار بلوچ، مفتی ها و شیوخ سلام گرم خود را به شما رسانده اند یعنی امنیت تضمین شده است. همچنین فرمانداران قصر قند و فنوج بانوان غیور بلوچ هستند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات شایع در جنوب استان سیستان و بلوچستان گفت: یکی از موضوعات، سرانه آموزشی بسیار پایین و موضوع دوم مسأله آب است و نکنه مهم اینکه در جلسات به جای درخواست حفر چاه، ترمیم قنوات مطرح شد که نشان‌دهنده بالندگی مردم این استان است.

وی افزود: روستاهای بالای ۲۵ خانواری که برق ندارند. پایین بودن سرانه های بهداشت و درمان و کمبود کادر درمان است.

صادق ادامه داد: راه های روستایی در این سه شهرستان وضعیت خوبی ندارند. اینکه هنوز رفت و آمد از بستر رودخانه فصلی انجام می‌شود، صورت خوبی ندارد. همچنین باید به مسیرهای دسترسی روستاها در شرایط بحرانی و سیلاب توجه داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در پروژه های پل حمیری، محور فنوج-تنگه سرحه(ارتباط استان با کرمان و هرمزگان) و کمربندی نیکشهر، زمان تکمیل و بهره برداری را مشخص کردیم.

وی افزود: یکی مهمترین پروژه های ملی ما کریدور بزرگراهی از بندر گواتر تا شلمچه است که ۶۰۰ کیلومتر آن در منطقه مکران و ۳۰۰ کیلومتر آن در جنوب استان سیستان و بلوچستان است. البته تا کنون ۱۰۰ کیلومتر این کریدور به چهارخطه و یا از راه فرعی به اصلی تبدیل شده است اما تمام تلاش ما این است که ۲۰۰ کیلومتر از این پروژه را از فرعی به اصلی و یا چهاربانده تبدیل کنیم. 

صادق تاکید کرد: برای توسعه مکران و جنوب سیستان و بلوچستان باید ابتدا زیرساخت کریدورهای ریلی و جاده ای شکل بگیرد. 

وی گفت: بعد از سفر رییس جمهوری، ریل گذاری راه آهن خاش به چابهار را آغاز کردیم که در همین مدت کوتاه نزدیک به ۲۹ کیلومتر ریل گذاری انجام شده است و تمام تلاش خود را انجام می دهیم که تا پایان سال آینده اتصال ریلی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: انتظار می رود با تفویض اختیار کریدور جاده ای به استانداری شاهد اتفاقات خوبی در این مسیر باشیم.

صادق خاطرنشان کرد: مشکلات مربوط به شهر و بندر و منطقه آزاد در این منطقه قابل حل شدن است. در توسعه بندر تمام تلاش ما این است که معیشت مردم محلی تحت شعاع قرار نگیرد. ما در حال پیگیری هستیم تا در دولت چهاردهم تقابل قانونی از جانب دستگاه ها ایجاد نشود.